December bebis 2013
Mitt vatten gick precis! Nu väntar vi o ser om jag får värkar.
Mitt vatten gick precis! Nu väntar vi o ser om jag får värkar.
Har haft oregelbundna värkar sen 22, de gör ont med är helt klart genomhanterliga... Vissa nyper till lite hårdare. Förvärkar? Eller latensfas? Vad tror ni?
Oregelbundna värkar 8-15 min. In på kontroll nu o sen hem igen :)
Vattnet har inte gått säger BM. Trolig förklaring är då falsk vattensvgång: "Vid fullgången graviditet händer det att den inre och yttre fosterhinnan separeras från varandra och fostervattnet fyller mellanrummet. Detta kan ge vattenavgång, även om den inre fosterhinnan är intakt."
Det knäppte o snärte till när det hände och när jag reste mig upp rann det ett par deciliter vatten, trosorna blev dränkts och det luktade sperma.
BM kunde knappt göra sin undersökning :( gjorde så vansinnigt ont. Hon fann en svampinfektion som jag ska behandla nu och att jag är öppen 1-2 cm o har sammandragningar var 10e minut. Jag tror hon svepte mig det sista för hon gjorde cirkelrörelser.
Känner mig jättekonstig efter allt detta. När någon försöker säga att man kissat på sig liksom och man VET att det inte är så.
Vet ej varför jag har så ont i slidan, kanske svullnaden? Har ej märkt av svampen.
Nu ca 5 min mellan väldigt onda värkar. Så hoppas det kommer igång.
Lilla bebisen kom till oss den 16e efter lång o svår FL som avslutades med sugklocka. Jag klarade mig med grad 2 bristning men sprack djupt o förlorade 1 liter blod. Syddes på operation av två läkare.
Hämtar oss långsamt. Liten var stor ! 4,6 kg, 55 cm o 38 i huvudomfång.
Vb:
Hej!
Nu ska ni få höra;
Vi åkte in kl 19 den 15e dec. var då öppen ca 3-4cm. Sen hade vi öppningsfasen den natten. På morgonen var Jag öppen 9 cm vilket var en väldigt bra och relativt snabb utveckling. De trodde att vi skulle vara färdiga senast 12. Vid 12 var Jag fortfarande 9 cm öppen och värkarbetet var starkt. hade fortfarande inte tagit något smärtstillande förutom lustgas. Så efter någon timme eller så la vi en spinalbedövning då jag var så trött, och prognosen var att vi skulle vara klara om en timme. Samtidigt satte de ett igångsättande dropp för att skynda på. Men bebisen kom inte. öppnade mig till 9-10 cm men det fanns fortfarande en "kant". Eftersom spinalen bara räcker 1-1,5 h besöutades att lägga en epidrual med pump så man fortlöpande kunde ge bedövning. Jag mådde lite bättre men vi började bli helt slut. När vi närmade oss dygnet märkte fru att Jag var varm, hade feber. Eftersom jag var så öppen ville de att vi skulle försöka föda fram med sugklocka. Mina värkar hade nästan avstannat och jag krystade fram honom på ren vilja med långsam sugklocka. Han låg lite fel, halv ansiktsbjudning. Jag sprack och förlorade nästan en liter blod. Efter en stund med bebisen körde de iväg mig till operation för att sy. Det var väldigt traumatiskt att vara själv. Fru och Theodor var kvar i salen och en och en halv timme senare var Jag sydd och vi återförenades på Bb. Men belöningen är stor! Världens finaste bebis har vi fått. Jag klarade mig med en större grad två bristning, tack och lov, trots sugklocka och så stor bebis med felläge. Glömmer aldrig barnmorskan som räddade min anal och ringmuskel. Tacksamheten är enorm.
Theodor kom 16:e dec 20:53 efter över ett dygn på förlossningen o många timmar hemma. Han vägde 4630 g o var 55 cm lång och 38 cm huvudomfång.
Vi åker hem från BB i morgon o har landat lite. Jösses vi är mammor! Han är världens finaste.
BF idag... O får beskedet att min far är inlagd på intensiven i Malmö o att han ligger i respirator... Tack för den... :'(
Hmm, börjar bli liiiiilte orolig att lillen inte får i sig tillräckligt. Han är ju bara 4 dagar men tror mjölken runnit till och så men hans blöja blir liksom aldrig särskilt våt... Han sover mycket, men inte ööööver mycket. Vaknar äter somnar om, verkar väldigt nöjd egentligen bara bristen på massa kiss i blöjan som oroar mig. Eller hur är de med dessa små som bara är ett par dagar gaml, kissar de särskillt mycket alls ens? Bajsa har han gjort ett flertal gånger. Gav honom lite ersättning igår natt på sked då mina bröstvårtor sved som satan. Tror jag ska gå förbi Bvc på måndag för att kolla vikten, för att se att han inte gått ber mer än dessa 10%.