Tessia skrev 2013-11-13 21:53:37 följande:
Är det någon av er som har erfarenhet av att flaskmata med ersättning? Hur har det funkat? (för er och för barnet?)Pga. sjukdom verkar det som att jag kanske måste börja med min medicinering direkt efter förlossningen och får då inte amma. Känns fruktansvärt ledsamt då jag tänkt och vill amma men samtidigt måste ju min hälsa gå i första hand (även för barnets skull). Känner mig så förvirrad och vet knappt hur det går till och hur man gör. När jag frågade MVC fick jag flummiga och avvikande svar om att amning ändå är det bästa. Kände mig ledsen över att de inte förstår min situation (har en ganska allvarlig sjukdom) samt att de inte ville hjälpa mig att få rätt kunskap och information om det nu blir så att jag måste avstå amningen. Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller hur ni tänkt om ni har valt att inte amma det kommande barnet? Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, vill bara ventilera mina rätt röriga tankar och få lite stöd i situationen.
Jag flaskmatade sonen, försökte amma i 3 veckor men mjölken kom aldrig igång och han gick bara ner i vikt. BVC vart lite sura för de tyckte att jag skulle fortsätta försöka amma men det kändes inte bra med tanke på att sonen aldrig var nöjd och jag hamnade i fl-depression pga allt strul.
För mig var det inga problem med själva flaskmatningen, jag hade använt en vårtnapp när jag ammade så att byta över till nappflaska gick hur bra som helst. Sonens mattider blev även regelbundna av ersättningen så det var ett plus, det var lättare att planera om vi skulle någonstans osv :) Jag matade alltid sonen i famnen och hud mot hud i början med för att få mer kontakt med honom. Det enda negativa jag kommer på är att han spydde mycket av den vanliga ersättningen så vi fick köpa en mot känsliga magar.. Som var skitdyr och såldes i mindre förpackningar.