• Anonym (mmm)

Jag vill inte jobba

Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

• Svar på tråden Jag vill inte jobba
  • Moolie
    AngieT skrev 2013-08-05 18:59:28 följande:
    Snicksnack. Jag är hemmafru och han ställer inga krav på mig. Vill jag inte städa så gör jag inte det. Vill jag inte laga middag så gör jag inte det. Det är underbart.
    Ja jo, men det är din sambo stället inga krav på dig! :) Skulle han göra det skulle du förmodligen behöva gå med på det för att "slippa" arbeta! :) TS fall blir förmodligen inte lika "lätt"! ;)
  • giftfri
    Madbe skrev 2013-08-05 17:57:27 följande:
    Vad vill du göra all denna tid då alla andra är ute och jobbar?  Att ha din inställning låter nästintill galet i mina öron.

"Alla andra är ute å jobbar" Va då alla andra?
    Det finns massor med folk som inte jobbar, både frivilligt å ofrivilligt, du vet bara inte om det

Å jag tycker hon låter väldgt sund.., däremot är det helt galet att vilja jobba hela sitt liv (hjärntvättad?), när det finns så myckat annat som är långt roligare å mer tillfredställande än att slösa bort sitt liv, för att andra ska kunna leva det goda livet. .. 
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • giftfri
    Anonym (pia) skrev 2013-08-05 18:24:50 följande:
    Jag har jobbat hela livet och stortrivs med det. Nästan varje dag lär jag mig något nytt och kommer till insikt i något nytt. Otänkbart att jag skulle vilja fördriva tiden med att göra ingenting.

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Petite Chérie
    Moolie skrev 2013-08-05 19:28:53 följande:
    Ja jo, men det är din sambo stället inga krav på dig! :) Skulle han göra det skulle du förmodligen behöva gå med på det för att "slippa" arbeta! :) TS fall blir förmodligen inte lika "lätt"! ;)
    Antagligen
    Moolie skrev 2013-08-05 19:27:09 följande:
    Du låter som en värdelös hemmafru! :D HAHAHAHA! 
    Hon låter lika värdelös som mig :-P Fast jag har ingen städerska. Jag vill inte ha okända människor i mitt hem.

You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Madbe

Giftfri, det blir ganska konstigt om du raderar text i citaten (!) om man ska ta bort text ur ett citat så måste man markera detta med [..]! Sorry för ot.

Vem pratar om att jobba livet ut.. Absolut - Lika barn leka bäst, mina kompisar sitter inte hemma och "latar sig" i alla fall. Hur som. Det är ju tur att alla vill och gör olika. Utan det så hade hela systemet kraschat. Finns de som tjänar bra med pengar på att andra är lata... Men sen om mer pengar ger mer livskvalitet kan vi en annan tråd.

• Anonym (pia)
    giftfri skrev 2013-08-05 20:33:53 följande:

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   
    Jag är inte anställd utan driver en egen firma som jag utvecklar åt precis det hållet jag vill. finns inte något mera kreativt att vara sin egen chef och dessutom ekonomiskt oberende.
  • giftfri
    Anonym (pia) skrev 2013-08-05 20:59:01 följande:
    Jag är inte anställd utan driver en egen firma som jag utvecklar åt precis det hållet jag vill. finns inte något mera kreativt att vara sin egen chef och dessutom ekonomiskt oberende.

Jamen då är ditt svar inte relevant, du har valt en livsstil, inte blivit påtvingad den, vilket annars är fallet med den övervägande majoriteten av anställda/de som jobbar..

Men även eget företagande är för bundet för mig numera, jag vill nu när ungarna flugit ut ha så total frihet som möjligt att göra vad jag vill.

Jag/vi har själva ett jord/skogsbruks företag, men ingen av oss kan sägas göra några dagsverken, skogen sköter sig själv, eller så anlitar vi nån om det skulle behövas.., jordbruksmarken odlar andra upp å är alltså utarrenderad.
  • Jesper f
    giftfri skrev 2013-08-05 17:22:03 följande:

Tja, det räcker för närvarande iaf 5 ggr längre än här.., minst.., vad gäller sjukvården så är den långt billigare än i Sverige., men som svenska medborgare kan vi förstås alltid åka till Sverige å nyttja den.., vi beskattas ju i Sverige, så försök inte komma med att vi skulle snylta på nåt.., Gambia har ett beskattningsavtal med Sverige sen länge.. 

Ett exempel: Vi besökte en "vårdcentral" i Gambia, det kostade 50 sek inkl undersökning å receptförskrivning.., kostnaden för medicin minns jag inte, men långt ifrån dyrt blev det.., dessutom gick det fort med svenska mått mätt.., inget långdraget köande där inte.

PS. Vad det/sjukvården kostar som gambisk medborgare vet jag inte, men såklart är den långt billigare än för oss icke gambier. DS  

Nej, handpåläggning, helig mossa och lokalt vigvatten kostar nog inte många kronor, om det hade funnits i Sverige heller. Men vi tror inte på benknotor och orm-skallror som medicinsk evidens i västvärlden, så därför kostar det inte 50:-. Men det är nog ingen risk att någon behöver oroa sig för att ni skulle nyttja Svensk sjukvård när ni blir allvarligt sjuka, sannolikheten att någon ens upptäcker den och diagnostiserar den korrekt är enligt UN:s världshälso organissation inte särskilt hög - om man förlitar sig till Gambiansk hälsovård. Antar att du känner till deras medellivslängd. Men glädj dig du medans du kan. Snålheten brukar som bekant bedra vishet.
  • giftfri
    Madbe skrev 2013-08-05 20:50:30 följande:
    Giftfri, det blir ganska konstigt om du raderar text i citaten (!) om man ska ta bort text ur ett citat så måste man markera detta med [..]! Sorry för ot.

Vem pratar om att jobba livet ut.. Absolut - Lika barn leka bäst, mina kompisar sitter inte hemma och "latar sig" i alla fall. Hur som. Det är ju tur att alla vill och gör olika. Utan det så hade hela systemet kraschat. Finns de som tjänar bra med pengar på att andra är lata... Men sen om mer pengar ger mer livskvalitet kan vi en annan tråd.
    Det finns bara en äkta livskvalité å det är att få göra det man vill, när man vill.., vilket långt ifrån alla kan.
    Men det skulle kunna vara långt fler om inte folk satte upp så orimliga å idiotiska krav på sig själva.., krav som ofta är riktade att tillfredställa andra å inte sig själva.
    I Sverige är det ju som bekant inte tillåtet att sätta sig själv i främsta rummet, om det inte avser att racka ner på invandrare eller andra som påstås inte göra rätt för sig.., då går det bra att vara genomrutten fullblods egoist.. 
  • Jesper f
    giftfri skrev 2013-08-05 20:33:53 följande:

Men jag tror ärligen inte att du ens förstått hur arbetsmarknaden fungerar. Grundtanken är inte att du kommer in på tjänst A, och där sitter du och gör arbetsuppgift B tills att du kroknar och går i pension med guldklockan....

Arbetsmarknaden fungerar inte så idag. Arbetsgiaren har helt andra KRAV på sig idag, rent lagreglerat, att se till att arbetsuppgifter är mottiverande, att arbetstagaren utvecklas, och ekonomiska möjligheter finns att utbilda sig på arbetsgivarens bekostnad under tiden, TROTS att du får lön under tiden. Motsvarande värde på utbildning som genomsnittlig arbetstagare får under en yrkeskarriär, ligger i dagens världe på närmare 900.000 enligt sammanställning från Unionen. Förutsatt att du nu är yrkesaktiv under hela tiden fram till din pension. Det är ganska mycket utbildning. Frågan är, på bushen där du är - vad ersätter du den utbildningen med? Jaga höns barfota med en oliv-kvist? Och det är bara EN aspekt.
Svar på tråden Jag vill inte jobba