• Anonym (mmm)

Jag vill inte jobba

Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

• Svar på tråden Jag vill inte jobba
  • Anonym (n)
    Moolie skrev 2013-08-05 19:27:09 följande:
    Du låter som en värdelös hemmafru! :D HAHAHAHA! 
    Men lycklig :) min man med.
  • TurkosTass

Jag tror inte att bristen på lust och vilja att jobba beror på lathet. Det beror på vilket jobb man har. De 4 senaste jobben jag har haft har totalt dödat min livsglädje. Det har känts som att jag inte har gjort annat än att jobba. All min tid och ork har gått till jobben, den låga lönen jag fått för all tid jag förlorat känts som en spark i ansiktet. 

Jag hoppas att jag en gång i framtiden kommer kunna säga att jag älskar mitt jobb och längtar att gå dit.
    Tills dess kommer jag hävda att jag skulle må bättre av att få vara hemma och investera tid i mig själv. 

• Jesper f
    giftfri skrev 2013-08-05 21:16:39 följande:
    Det finns bara en äkta livskvalité å det är att få göra det man vill, när man vill.., vilket långt ifrån alla kan.
    Men det skulle kunna vara långt fler om inte folk satte upp så orimliga å idiotiska krav på sig själva.., krav som ofta är riktade att tillfredställa andra å inte sig själva.
    I Sverige är det ju som bekant inte tillåtet att sätta sig själv i främsta rummet, om det inte avser att racka ner på invandrare eller andra som påstås inte göra rätt för sig.., då går det bra att vara genomrutten fullblods egoist.. 
    Om det är den ENDA livskvalitén du upptäckt under hela ditt liv, förstår jag ditt snurriga resonemang. Livet innehåller MÅNGA livskvalitéer. En av dom, är att få uppleva en nöjdhet över det man själv åstakommit genom - hör och häpna - ARBETE. Sen hur den formen ser ut, kan vara oerhört olika. Men att människan känner en förnöjsamhet över att arbeta - det kan inte ens ifrågasättas. Det finns inte en enda studie där man i majoritet kunnat konstatera att människor skulle må bättre av att INTE arbeta. Tvärtom, finns det gott om dom där man vet att människor som inte har sysselsättning till sist BLIR sjuka. Därför det är allvarligt med långdragen arbetslöshet på individnivå.
  • Anonym (n)
    Jesper f skrev 2013-08-05 21:25:54 följande:
    Om det är den ENDA livskvalitén du upptäckt under hela ditt liv, förstår jag ditt snurriga resonemang. Livet innehåller MÅNGA livskvalitéer. En av dom, är att få uppleva en nöjdhet över det man själv åstakommit genom - hör och häpna - ARBETE. Sen hur den formen ser ut, kan vara oerhört olika. Men att människan känner en förnöjsamhet över att arbeta - det kan inte ens ifrågasättas. Det finns inte en enda studie där man i majoritet kunnat konstatera att människor skulle må bättre av att INTE arbeta. Tvärtom, finns det gott om dom där man vet att människor som inte har sysselsättning till sist BLIR sjuka. Därför det är allvarligt med långdragen arbetslöshet på individnivå.
    Arbete för mig kan t.ex. vara att jobba i trädgården, renovera huset, mina hobby. Genom dem får jag så mycket mer tillfredsställelse än ett vanligt jobb. Jag mådde skit när jag jobbade, gav mig inget.
  • byorginalet

själv jobbar jag 80 % nu skulle nog tycka det var ultimat att jobba 60% helt hemma tror jag inte jag skulle må bra utav,

• Africa

Jag har ett bra, intressant och hyfsat välbetalt jobb, men egentligen så "vill" jag nog inte heller jobba just nu. Vi har två funktionshindrade barn som tar hur mycket tid som helst och stressen blir ofta övermäktig.

Men man behöver ju mat på bordet, tak över huvudet och kläder på kroppen, och barnen måste ha en svindyr medicin. Dessutom skulle det vara otryggt att vara helt beroende av en inkomst. Man vet aldrig hur framtiden blir, säkrast att vara självförsörjande...

• Anonym (latmasken)
    giftfri skrev 2013-08-05 20:33:53 följande:

Men varför denna återkommande kommentar från er som vill jobba? Den att fördriva tiden med att göra ingenting..
    Förstår ni som vill jobba verkligen inte, att det finns miljoner med andra saker att göra?

Att jobba hela livet är garanterat å utan jmf det minst kreativa en människa kan ta sig för, ett inrutat liv utan större förändringar eller egna påkomna utmaningar, där det för dom flesta allt sker på arbetsgivarens villkor..

Jag är oerhört tacksam att jag vaknade upp ur dvalan å upptäckte meningen med livet, men tycker uppriktigt synd om er som fortfarande fördrar att gå på led, när allt det roliga finns på sidan om..   
    Det är klart att du har rätt i att det finns miljoner andra saker att göra. Den krassa verkligheten för de allra flesta är ju ändå att de måste försörja sig, såvida man inte som du väljer att spara sina pengar och bosätta sig någonstans där livet kostar mindre att leva. Bara för nyfikenhetens skull - vad gör du av all din lediga tid?

Jag vet inte vad du jobbade med innan du hoppade av, men jag hoppas att du är medveten om att det även för en anställd finns kreativa arbeten som erbjuder variation. Inte ens på mina mindre kvalificerade eller kreativa anställningar har jag upplevt livet som särskilt inrutat. Tyck inte synd om mig, bara för att jag måste försörja mig - jag trivs faktiskt med det.
  • giftfri
    Jesper f skrev 2013-08-05 21:14:23 följande:

Nej, handpåläggning, helig mossa och lokalt vigvatten kostar nog inte många kronor, om det hade funnits i Sverige heller. Men vi tror inte på benknotor och orm-skallror som medicinsk evidens i västvärlden, så därför kostar det inte 50:-. Men det är nog ingen risk att någon behöver oroa sig för att ni skulle nyttja Svensk sjukvård när ni blir allvarligt sjuka, sannolikheten att någon ens upptäcker den och diagnostiserar den korrekt är enligt UN:s världshälso organissation inte särskilt hög - om man förlitar sig till Gambiansk hälsovård. Antar att du känner till deras medellivslängd. Men glädj dig du medans du kan. Snålheten brukar som bekant bedra vishet.

Äer du idiot på riktigt, eller spelar du bara?
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Anonym (mmm)
    Moolie skrev 2013-08-05 18:38:51 följande:
    Ta ett snack med din pojkvän och fråga om han vill att du ska vara hemmafru! :) Då får du gå upp och packa hans väska 5.30 istället för att gå upp 6.00 till ditt jobb! ;) Du får ställa dig och baka bröd för att det är godare och för att det förväntas av dig! ;) Dammsugaren ska fram varje dag tillsammans med dammvippan. Ditt hem ska vara spotless för att hålla honom nöjd! Han ger dig ändå HALVA hans lön (beror iofs på hur man ser på det) för att du ska sköta hemmet! :)

Tror du hellre åker till jobbet faktiskt! :)  
    Neeej åker inte alls hellre till något jobb! :)
    När han sommarjobbade gjorde jag så faktiskt, gick upp vid 05 och gjorde frukost till honom och gjorde hans mackor han skulle ha med sig, sen gick jag å la mig å sov till 9 typ, sen städade jag överallt, sen lagade vi mat när han kom hem (ja han brukar vela va med och laga mat) annars hade jag gjort de själv.  Och ibland önskade han sig något ''sexuellt'' från mig, och då ställde jag upp =)
    Jag trivdes!  
  • Anonym (mmm)
    TurkosTass skrev 2013-08-05 21:22:39 följande:
    Jag tror inte att bristen på lust och vilja att jobba beror på lathet. Det beror på vilket jobb man har. De 4 senaste jobben jag har haft har totalt dödat min livsglädje. Det har känts som att jag inte har gjort annat än att jobba. All min tid och ork har gått till jobben, den låga lönen jag fått för all tid jag förlorat känts som en spark i ansiktet. 

Jag hoppas att jag en gång i framtiden kommer kunna säga att jag älskar mitt jobb och längtar att gå dit.
    Tills dess kommer jag hävda att jag skulle må bättre av att få vara hemma och investera tid i mig själv. 
    Ja det kanske är så! Jag har bara tråkiga minnen från de sommarjobb och praktiker jag haft, ålderdomshem, fabrik, packa upp varor i mataffär och stå och glo när en frisör klipper massa kunder en hel dag. 
    Undra bara vilket jobb som passar en...  
Svar på tråden Jag vill inte jobba