• Anonym (mmm)

Jag vill inte jobba

Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

• Svar på tråden Jag vill inte jobba
  • Ann Cistrus
    giftfri skrev 2013-08-05 12:49:59 följande:

Både och i mitt/vårt fall, men från i höst enbart på det kapital vi "snålat" ihop.., iaf till en början.
    Längre fram hoppas vi kunna bidra med nåt av våra kunskaper, om så bara för lönen av mat för dagen.., vi kommer aldrig att jobba nåt 9 till 5 jobb eller fast jobb, vi kommer att ta dan som den kommer, precis som de människor vi kommer att leva nära..
    Och med "snålat" menar du "arbetat"? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (:))
    Anonym (jag oxå) skrev 2013-08-05 14:01:40 följande:
    Jag är snart 26 år och känner exakt likadant!
    Dock måste jag jobba.
    Men jag önskar att jag bara fick gå hemma och göra precis det jag vill.
    Sova länge, va uppe sent, deicka en öl på krogen en sen onsdagskväll.
    Shoppa, ligga o sola, hänga med vänner..
    åh, hollywoodfruarna kan skratta sig lyckliga ;)

Försök skaffa en rik man :)

Många tjejer gör det idag för att de har upptäckt att "karriärkvinnans" liv inte är så kul trotts allt. 

Jag är 24 och min mamma är ju av sex and the city generationen då kvinnan skulle vara som män; karriär-sex-och vara framåt och ha "allt". idag vill de flesta av oss bara vara lyckliga och njuta av livet eftersom vi har sett "den andra sidan". Jag vill bara ägna mig åt min hobby och leva! Och det komme rjag snart att göra! ; ) mohihihi

• Anonym (Atom)

Men du. Det är ju inget fronlrm om inte din man tycker det. Jag förstår dig till fullo. Det vore snarast märkligt om man VILLE jobba hela dagarna. INGEN jag känner vill egentligen det, inte ens de som gillar sitt jobb. Du kanske kan sikta in dig på att jobba deltid? Kanske prova 30%, eller 50%? Det är skönt att kunna bidra med något så att man kan köpa kläder eller annt till sig själv och samtidigt bidra med litegrann till räkningar.

• giftfri
    DarkForce skrev 2013-08-05 12:58:44 följande:
    HärligtGlad. Jag o min sambo toksparar just nu, till ett litet hus och kapital nog för att kunna gå ner i tid, så det var därför jag undrade.... vi har bestämt att bara jobba 50% var, högst...och leva på sparandet sedan...  

Jag irriterar mig däremot på folk som vill "slappa o leva livet", när dom i själva verket snyltar på någon annan......

Jag/vi har aldrig snylat på någon, aldrig ens lyft en enda krona i bidrag eller hjälp från stat, kommun eller föräldrar.., ja förutom barnbidrag då förstås..

Det går att leva billigt i Sverige med, iaf om man som ni har ett slutmål med "snålandet".
    Vi snålade faktiskt inte alls, utan vi lät bli att åka på dyrbara semestrar å lät bli att köpa en massa skräp som folk påstår sig måste ha, dessutom har vi alltid lagat maten själva, bara som lite lyx har vi ätit ute..

Vi började planera för vårt nya liv för flera år sen, å valet föll till slut på Gambia som ny hemvist, men det kunde lika gärna ha blivit nåt annat land.,  men det vi sökte fann vi i Gambia.., d.v.s ett härligt långsamt tempo, stress är definitivt inte uppfunnit i Gambia än

En helt otrolig gemenskap, massor med empati, å en possitiv syn på livet som man inte kan ungå att smittas av.., jag/vi mår helt enkelt såå bra av att leva som dessa människor gör.., vet inte hur många ggr mina vänner där nera sagt till mig: "du oroar dig för mycket, det ordnar sig".., å på nåt vis så gör det alltid det
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • sigill

Du kan ju låta bli att jobba och leva på honom om han kan tänka sig det (varför han nu skulle det... men det är en annan diskussion) Men vad gör du då när det tar slut mellan er? Du får inget jobb om du har ett tomt cv. Så enkelt är det.

Deltidsjobb finns ju också såklart, det är ju bara att du söker de jobben. Man måste inte jobba heltid om man kan försörja sig på mindre. Dessutom lär det bara vara timanställningar du kan få, det tar ofta många år att få ett fast schema.

• giftfri
    Ann Cistrus skrev 2013-08-05 14:04:07 följande:
    Och med "snålat" menar du "arbetat"? 

Jag jobbade åt andra till mitten av de 40, men med snålat så menar jag mest att vi aldrig förköpt oss, utan alltid haft pengar till det vi behövt., hade vi snålat på riktigt hade vi lätt kunnat lägga undan nån miljon till, under alla de år jag jobbade å fram till nu.., å en miljon räcker fortfarande väldigt länge på många platser runt om i Världen.., så inte fan behöver någon jobba fram till 65-års dagen, det är bara Storebror å arbetsgivarna som vill suga ur varenda droppe liv dom kan ur oss undersåtar.., å det förstås till lägsta möjliga kostnad..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Anonym (n)

Ts, ja du är lat. Inget fel att vara lat. Jag är lika lat som du, men mycket smartare än dig.

Även jag hatar att jobba, därför har jag pluggat och jobbat hårt för att redan nu vid 30 årsålder blivit självförsörjande! Jag behöver aldrig jobba en enda dag till i hela mitt liv om jag inte vill samtidigt som jag lever i lyx, medans mina välinvesterade pengar jobbar åt mig och blir mer och mer :) Har även en man som älskar sitt jobb med bra lön, så vi lever som kungar :)

Jag gissar att du är runt 19 år. Du säger att du KANSKE vill jobba om 10 år. Men tror du verkligen nån vill anställa en 29 årig helt utan merit? Med din attityd är du dömd att vara ett socialfall.

• Anonym (Myran 2)
    giftfri skrev 2013-08-05 15:33:47 följande:
    Jag jobbade åt andra till mitten av de 40, men med snålat så menar jag mest att vi aldrig förköpt oss, utan alltid haft pengar till det vi behövt., hade vi snålat på riktigt hade vi lätt kunnat lägga undan nån miljon till, under alla de år jag jobbade å fram till nu.., å en miljon räcker fortfarande väldigt länge på många platser runt om i Världen.., så inte fan behöver någon jobba fram till 65-års dagen, det är bara Storebror å arbetsgivarna som vill suga ur varenda droppe liv dom kan ur oss undersåtar.., å det förstås till lägsta möjliga kostnad..

En miljon räcker väl gör fasiken inte till sjukvård, pension etc från nu till när ni är gamla i Gambia?! Jag tvivlar på att de har gratis hemtjänst där.
  • giftfri
    Anonym (Myran 2) skrev 2013-08-05 16:28:40 följande:

En miljon räcker väl gör fasiken inte till sjukvård, pension etc från nu till när ni är gamla i Gambia?! Jag tvivlar på att de har gratis hemtjänst där.

Tja, det räcker för närvarande iaf 5 ggr längre än här.., minst.., vad gäller sjukvården så är den långt billigare än i Sverige., men som svenska medborgare kan vi förstås alltid åka till Sverige å nyttja den.., vi beskattas ju i Sverige, så försök inte komma med att vi skulle snylta på nåt.., Gambia har ett beskattningsavtal med Sverige sen länge.. 

Ett exempel: Vi besökte en "vårdcentral" i Gambia, det kostade 50 sek inkl undersökning å receptförskrivning.., kostnaden för medicin minns jag inte, men långt ifrån dyrt blev det.., dessutom gick det fort med svenska mått mätt.., inget långdraget köande där inte.

PS. Vad det/sjukvården kostar som gambisk medborgare vet jag inte, men såklart är den långt billigare än för oss icke gambier. DS  

• missan75

I min värld låter du lat. Vad ska du göra om dagarna har du tänkt?

Svar på tråden Jag vill inte jobba