• Anonym (mmm)

Jag vill inte jobba

Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

• Svar på tråden Jag vill inte jobba
  • giftfri

Jag ser inget konstigt med dina åsikter, utan tvärtom är det enbart sunt att vägra rätta in sig i ledet å göra saker mot sin vilja..
    Lev ditt liv så att du mår bra.., men räkna med att många kommer att tycka du är en idiot.., men bry dig inte, det är dom som är grundlurade, de som tror att livet ska bestå av det makthavarna bestämmer åt oss..

Jag deltar heller inte i galenskapen som Storebror bestämt åt oss undersåtar, för det finns så mycket annat som berikar mitt liv, långt mer än att arbeta för att andra ska bli rika, genom att parasitera på våra liv..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Cizi

Ni klarar er på hans lön, men VILL han verkligen betala för dig bara för att du inte har lust? Jag har svårt att tro att han skulle tycka det är ok i längden.

• hymafr

Har bara läst trådstarten.

Inom handeln, speciellt klädaffärer och liknande är det vanligt med kortare arbetstid än 40 timmar per vecka.
    Inom restaurangbranschen, både "vanliga" restauranger och Donken kan man jobba betydligt mindre än heltid.

• Anonym (nej)

Jag går hemma men kan inte förstå hur någon faktiskt kan vilja bli försörjd av någon annan. Känner du inte att det blir något orättvist? Eller kompenserar du fullt ut på andra sätt? Är det så du vill leva så visst. Men du är ju fullständigt utlämnad åt din sambos vilja. Tyvärr. 

Jag önskar så att jag kunde få ett jobb och tjäna egna pengar. De jobb jag haft innan har inte varit 6-16 jobb så det ser jag överhuvudtaget inte som något problem.

Har du jobbat något alls i ditt liv?  

• Anonym (latmasken)
    Anonym (mmm) skrev 2013-08-04 19:21:29 följande:
    Yes, rubriken säger allt! just nu vill jag inte jobba, men de vill jag säkert om 10 år.  
    Jag bor just nu med min pojkvän i lägenhet, vi har precis gått ur gymnasiet och han håller på att söker jobb. Han vill jobba och tjäna pengar. Men inte jag, jag vill inte gå upp klockan 06:00 varje morgon och komma hem klockan 16:00 städa, laga mat, handla , gå och lägga mig sen fortsätta nästa dag likadant som gårdagen. 
    Jag klarar inte av tanken att 5 dagar i veckan kommer vara likadana... RESTEN AV LIVET! 
    Jag och min pojkvän hade klarat oss bra på hans lön, problemet är att folk runt om ser ner på de som inte jobbar ''lata bortskämda jävel'' Och det skiter jag i! Det är vad familj å släktingar ska tycka jag bryr mig om. Eller ska man behöva flytta skitlångt bort å ljuga om att man jobbar? 
    Jag är inte redo för att börja jobba NU , säkert när jag blir mer vuxen kommer jag vela jobba. så vf stressa med de nu? 
    Vad tycker ni, nån som känner samma? Är jag en lat flicka som inte vet hur verkligheten ser ut? 
    Och någon som vet arbeten där man bara jobbar ca 5 timmar varje dag? Eller mindre. 

Jag förstår vad du menar (och jag är 40!) men du ser på saken ur fel perspektiv. Som jag ser det är risken stor att inte bara 5 utan 7 dagar i veckan kommer att vara likadana RESTEN AV LIVET  om man inte arbetar. Dessutom kommer du att ha förbannat lite pengar som kan sätta guldkant på tristessen.

Om du bara tar dig i kragen och börjar söka jobb, kommer resten av livet att vara fyllt av flera olika arbeten och arbetsuppgifter, du kommer att träffa trevliga arbetskamrater och så småningom - när du har hittat ditt intresse - studiekamrater, en del kommer att vara dina för resten av livet, andra umgås du med ett tag och hittar sedan nya. Du kommer inte att bli uttråkad!

Sedan kan du jobba 5 timmar eller mindre på nästan vilket arbete som helst om det är det du vill, du kan bara inte jobba heltid med så korta dagar, dvs du kommer att tjäna lite mindre pengar. Men är du inte materialistiskt lagd spelar det ju mindre roll.

Lycka till!
  • DarkForce
    Cizi skrev 2013-08-05 11:04:28 följande:
    Ni klarar er på hans lön, men VILL han verkligen betala för dig bara för att du inte har lust? Jag har svårt att tro att han skulle tycka det är ok i längden.
    Ja, om han inte vill försörja, eller kanske går ner i tid, för att han inte heller vill jobba....skulle livet vara lika underbart och härligt då? Inga festivaler, ingen glass el fika ute, ingen krogrunda osv osv.....
  • logg81

Låter som om du har en vuxenkris... Det hade jag oxå...

Men att jobba 7-16 dag ut och dag in, åka hem och städa, tvätta o laga mat är inte så jäkla tokigt faktiskt... Vad ska du göra när alla dina kompisar är på jobbet och du är hemma? Vad ska du göra när din kille och dina kompisar kommer hem från jobbet och är trötta och måste ta tag i alla måsten och inte orkar umgås med dej?

Livet som livsnjutare kan vara rätt ensamt.

Varför inte söka ett deltidsjobb? Eller studera på halvfart?

Sen har man ju det där med pensionspoäng osv... Man förlorar massor med pengar om man inte jobbar. Det är kanske inte så kul att tänka på hur man ska ha det om 45 år men det är ju nu du har chansen att påverka... Om 5 år har du gått miste om 5 års pensionssparande... det är rätt mycket pengar...

Men kör på ditt race... Det värsta som kan hända är ju att killen tröttnar på att försörja dej och sparkar ut dej. Då står du där utan inkomst, utan sparande, utan jobb, utan möjlighet till eget boende...
    Blir det till att snylta på staten då?

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Åsisen

Att många skriver ordet lat. Att man är lat för att man inte vill jobba.alla tycker olika och jag förstår till 100%. Vem vill jobba för någon annan? Ha en chef som säger vad man ska göra? Du är inte ensam, många som känner så! Jag jobbar själv hemifrån, vilket passar mig bäst, ett seriöst och bra mlm företag och ångrar mig inte en sekund. Jag är min egen chef och kan bestämma själv hur jag vill ha de :) Så ni som skriver lata bl.a. Bl.a. Finns faktiskt annan man kan göra som tex jobba hemifrån, varför jobba för någon annan när den möjligheten finns?

• kartoffel schädel
    Åsisen skrev 2013-08-05 12:00:47 följande:
    Att många skriver ordet lat. Att man är lat för att man inte vill jobba.alla tycker olika och jag förstår till 100%. Vem vill jobba för någon annan? Ha en chef som säger vad man ska göra? Du är inte ensam, många som känner så! Jag jobbar själv hemifrån, vilket passar mig bäst, ett seriöst och bra mlm företag och ångrar mig inte en sekund. Jag är min egen chef och kan bestämma själv hur jag vill ha de :) Så ni som skriver lata bl.a. Bl.a. Finns faktiskt annan man kan göra som tex jobba hemifrån, varför jobba för någon annan när den möjligheten finns?
    Frågan handlar om att leva på någons annans arbete, skrev du...hon lever på sin sambos arbete, så hoppas han slutar försörja golddiggern, så får vi se om det är lika kul o härligt att inte jobba...........

Är det lika underbart utan jobb om man får klara försörjning o nöjen själv?? 
Svar på tråden Jag vill inte jobba