Inlägg från: gubbenhilfe |Visa alla inlägg
  • gubbenhilfe

Julibebis 2014

AngelandDevil skrev 2014-01-12 23:04:28 följande:
    Vad jobbigt med tråkiga eller inga reaktioner. Men jag har själv varit med om det och vet hur det känns. Ush alltså! Min mamma sa så här när jag berättade att jag var gravid "Jaha, vad ska ni göra med det..?". Det säger väl allt. Sedan började hon prata om ekonomiska problem, en graviditet förstör kroppen, ett bebis förstör förhållandet, hur ska ni klara det här och bla bla bla. Hon sa aldrig grattis, inte en enda gång.... Jag fick inte ens berätta nyheten för min pappa själv för, trots att jag bad henne att låta mig få berätta, hade hon ringt upp honom och berättat inom 5 minuter. Rynkar på näsan Jag blir väldigt ledsen att tänka på det hela. Därför har jag också bestämt att inte säga något till min mamma om denna graviditet. Hon har inget glädjande att komma med så då får det vara.

Imorgon ska vi däremot på VUL så sitter som på nålar inför morgondagen. Håll tummarna att allt går bra imorgon! Imorgon ska vi även börja berätta för lite folk, finns bara en nära vän som vet så det ska bli roligt att berätta för några också! Skrattande
    Trist. Man vill ju ha sin mammas stöd.

När vi väntade vår son och skulle berätta för min bonusfarmor och farfar så fick jag en något udda kommentar av farmor. Både min man och jag har rätt mycket tatueringar, något som farmor aldrig har gillat speciellt mycket. Det första hon sa när vi berättade var: Men ni kan ju inte tatuera den förstår ni väll?! Mitt svar på det var: Det är klart vi ska. Det första jag ska göra är att tatuera in mitt mobilnummer i pannan ifall vi skulle tappa bort den.

Vid ett annat tillfälle så upptäckte farmor att jag gjort en ny tatuering och utbrister: Men vad ska bäbisen säg nu?! Och mitt svar var: Tja, antagligen ingenting. Du vet farmor, de kan inte prata när de föds.

Jag gillar min farmor men hon är något gammalmodig.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2014-01-13 16:55:00 följande:
    Men vi menar du du och jag?
    Så skulle det så klart kunna vara, men jag tänkte nog på mig och min man. Även om bäbis ligger i min mage så brukar jag se det som det är vi som är gravida. 
  • gubbenhilfe

Ett lite inlägga gällare KUB bara. Kanske kan kalla det ett varnade finger. Ni som väljer KUB bara för att man får ett extra UL, tänk på att ni faktiskt kan ha oturen att få dåliga siffror. Vi gjorde KUB 2012 och tänkte att det är klart vi ska göra det! Herregud, vem tackar nej till att se det lilla livet tidigare? Väl där fick vi en sannolikhet att vårt barn skulle ha en kromosomavvikelse så låg på 1/24. Hela upplevelsen blev väldigt tumultartad.

Jag säger inte att ni inte ska göra KUB, men jag tror att man kan har nytta av att ha pratat igenom möjligheten att allt kanske inte är toppen. Man kan inte veta innan hur man ska reagera så att bestämma sig innan vad man ska göra är rät meningslöst men i alla fall ha pratat om det. Till exempel hur man ställer sig till fostervattensprov. 

Vi gjorde KUB förra veckan, hade inte tänkt det först men sen ändrade vi oss. Som tur var fick vi fantastiska siffror den här gången. Vilket gjord KUB till en trevlig upplevelse istället för något som var helt galet fruktansvärt.

• gubbenhilfe
    L1ber skrev 2014-01-13 10:24:05 följande:
    Är det okej om jag också skriver lite med er här? Också beräknad i juli..

Har kikat lite på vad ämnet varit så skriver lite om det också:)

Jag var lite rädd att säga till min mamma, hon sa ungefär "vad ska ni göra? Om du väljer abort så stöttar jag dig genom det även fast jag är emot det" sen i nästa andetag vad hon jätteglad att hon skulle bli mormor igen. Min pappa blev överlycklig och hade haft på känn att vi skulle få syskon tätt (sonen född i februari -13). Vad gäller svärföräldrarna var svärmor glad. Sa att allt man tar sig för gör man det bästa av ungefär. Men svärfar och hans sambo satt tysta och vi förtydligade att vi skulle ha barn och då sa dom "vi förstod det. Jaha man får väl säga grattis då". sen har dom inte sagt ett ord om det...

Ang kub-test så har vi valt att inte göra det. Gjorde förra graviditeten men insåg snabbt att jag inte ens brydde mig om siffrorna utan bara ville få se bebisen. Känns fel att göra det då. Allra helst eftersom en vän nyligen fick 1/2 och födde en dotter utan några kronosomförändringar. Hon kunde inte slappna av på väldigt länge och det blev ett orosmoment under hela graviditeten.

Skulle hemskt gärna fått gjort ett dateringsultraljud och kollat att allt var bra i samma veckor som kub görs men nu erbjuds ju inte det..
    Gjorde inte din vän fostervattensprov? Då hade hon ju sluppit oron.
  • gubbenhilfe

Känns som det är hundra år tills vi ska göra något som har med bäbis att göra. Nästa besök blir i samband med RUL och det har vi inte ens fått kallelse till än. Men det blir någon gång i slutet av februari, början på mars.

Men jag är glad ändå. I veckan ska vi byta bil! Ska bli jätte kul. Den här gången har jag fått bestämma färg så jag är mer än nöjd.

• gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2014-01-14 19:54:15 följande:
    Vi ligger ju lika och jag har nästa besök i slutet av mars. Vad märkligt!
    Vad märkligt! Men RUL brukar man ju ha mellan v. 18 och 20. Har du fått kallelse till det än? Annars dyker det nog upp snart och då borde det ju vara vi ungefär samma tidpunkt som för mig. 

Jag ska dock inte till BM förrän den 26/3.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2014-01-14 20:14:05 följande:
    Jag ska också till BM 26/3 smile2.gif Börjar din BM på C? Nej jag har inte fått någon kallelse dit än, har du?
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
    Min BM heter Karin, med K.

Vi har inte fått kallelsen än men när vi på KUB så sa hon som gjorde ultraljudet att kallelsen kommer snart och att det kommer bli i slutet av februari eller i början av mars.
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2014-01-14 20:21:56 följande:
    Då kommer den säkert till mig med, har bara förmodat att allt rullar på så jag har inte riktigt koll på vad hon sa. Men hon nämnde att jag kanske skulle göra glukosbelastningen men jag tror inte vi bestämde nåt. När brukar sånt göras?

Min heter Carita smile1.gif Det är lite roligt för jag tänker jämt på Carita i husvagnen från Kvarteret Skatan och har svårt att uttala hennes namn på annat sätt än fånig göteborgska.

Men du, om vi ses igen hade det ju varit trevligt att hälsa. Får jag fråga om ditt förnamn?
    Tycker absolut vi ska hälsa. jag heter Irene. Vad heter du?
  • gubbenhilfe
    Fiamedbarn skrev 2014-01-14 21:04:52 följande:
    Maria smile1.gif Känns lite normalare än att säga - hej, är det du från nätet!
Svar på tråden Julibebis 2014