Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

Pluttan skrev 2013-11-18 13:56:49 följande:
    Nån som tar kosttillskott? Jag äter iallafall aco gravid 2 om dan..:D
    Omega 3, Q10, D-vitamin, folsyra, ACO Gravid, trombyl, progesteron och levaxin. Värsta cocktailen på morgonen
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    fia1 skrev 2013-11-18 15:36:58 följande:
    Hoppar in härGlad
    är gravid 7+3

Mått riktigt illa/känt mig sjuk i 2 veckor nu men tagit postafen som iaf hjälpt mig komma upp på bena

Grattis!
  • Fiamedbarn
    Cecam skrev 2013-11-18 15:50:15 följande:
    Käkar också progesteron & trombyl och såklart ACO Gravid & folsyra. :)

Har haft väldigt svårt att bli gravid och tänkte prova om det var mitt starka immunförsvar som ställde till det, och då plötsligt funkade det. :) Äter du av samma anledning?    
    Det har väl inget med immunförsvaret att göra!? Då gäller prednisol och det ville inte min läkare skriva ut....
    Surrih skrev 2013-11-18 16:02:56 följande:
    Fiamedbarn, ah det känns som man äter familjen ur huset. Dessutom måste sambon sympati äta med mej varje gång jag får en hunger attack hahaaha. Men han verkar inte ha något emot det. Pajen står och tinar i väntan på att vi ska se senaste avsnittet av Walking dead senare. Åt nyss "middag" så :p
    Haha ja visst gör det Dags att äta!
  • Fiamedbarn
    Pluttan skrev 2013-11-18 19:37:10 följande:
    Cecam : Äter du extra folsyra? Aco gravid innehåller ju annars rekommenderad dos om man tar två tabletter om dan ;)
    Man ska inte överdosera multivitamintabletter, men mer folsyra kan man ta. Jag har tabletter (folacin) som innehåller dubbelt så hög dos.
  • Fiamedbarn
    Pluttan skrev 2013-11-18 20:13:16 följande:
    Oj det visste jag inte, det får jag kolla upp. Vad det aco gravid? 
  • Fiamedbarn
    SannaM skrev 2013-11-18 20:29:00 följande:

Ska ta upp med läkare imorgon! Jag har liksom alltid antingen mens eller ägglossning eller pms - inga fria dagar i månaden. Blev definitivt värre efter graviditeten. Tack för svar, ger hopp

...och den gravida frun sover som vanligt
    Kolla gärna upp eventuell hypotyreos också (sköldkörteln), det är vanligt efter graviditeten och påverkar humöret. Jag blev betydligt bättre på levaxin. Lycka till!
  • Fiamedbarn
    Det är helt otroligt, jag har gått upp 2 kg på en halv vecka. Ska det verkligen vara så? Är bara i vecka 5! (4+3) Men ser redan höggravid ut. Mycket märkligt. Tog i alla fall ett extra gravtest idag och strecket är nästan lika starkt som kontrollstrecket. Känns ju bra 
  • Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2013-11-20 16:49:53 följande:
    Kan man ha bättre chef ?????

Hade lönesamtal idag och fick en löneförhöjning med 1700 kr  Skrattande

Eftersom att jag har det jobbet som jag har så kände jag mig tvungen att berätta om min graviditet, hon blev kanon glad för min skull. 

Då tog jag upp hur hon nu tänker kring min anställning. Den gå ut sista augusti och jag kommer ju lilla bebisen i slutet av juli. Jag har hela tiden blivit förlängd och jag hade ju räknat ed att inte få någon ytterligare förlängning då jag precis fått barn när min nuvarande går ut. Då säger hon att hon inte vill förlora mig så hon skulle omedelbart ändra mitt tidsvikariat till en fast anställning..... Kan det bli bättre???????????          
    Grattis!!!
  • Fiamedbarn
    Frida Andersson skrev 2013-11-20 16:49:53 följande:
    Kan man ha bättre chef ?????

Hade lönesamtal idag och fick en löneförhöjning med 1700 kr  Skrattande

Eftersom att jag har det jobbet som jag har så kände jag mig tvungen att berätta om min graviditet, hon blev kanon glad för min skull. 

Då tog jag upp hur hon nu tänker kring min anställning. Den gå ut sista augusti och jag kommer ju lilla bebisen i slutet av juli. Jag har hela tiden blivit förlängd och jag hade ju räknat ed att inte få någon ytterligare förlängning då jag precis fått barn när min nuvarande går ut. Då säger hon att hon inte vill förlora mig så hon skulle omedelbart ändra mitt tidsvikariat till en fast anställning..... Kan det bli bättre???????????          
    Det är verkligen skönt att ha den tryggheten när man ska få barn! Och hon verkar ju verkligen uppskatta dig, måste kännas skönt att få feedback på att man är viktig.
  • Fiamedbarn
    veronica03 skrev 2013-11-20 16:55:18 följande:
    I dag har jag varit hemma fran jobbet grundat illamaende och total kraftloshet: dels for att min aptit och formaga att ata den senaste veckan forsamrats varje dag.. drastiskt... Ocksa for mig korde de varsta symptomerna igang i slutet av v 6. Officiella orsaken jag gett pa jobbet ar magsjuka... I morgon har jag min forsta lakarkoll/vul (borde vara i v 7). Om detta illamaende fortsatter sa vet jag inte hur jag skall klara jobbet..

Jag kanner mig ocksa rysligt deppig just nu: jag ar naturligtvis overlycklig over graviditeten och skams darfor for att jag just nu kanner mig sa trott och ledsen , men antar att det ar en blandning av hormoner och fysisk/psykisk trotthet av allt illamaende och brist pa mat (alltsa, forsoker fa i mig det nodvandigaste men det ar en kamp). Ovanpa detta har jag en livlig dotter och ett stressigt fulltidsjobb dar stammningen ar ganska otrevlig just nu. Svart att kanna att man racker till.

Men jag tror/hoppas att jag far ngt energi om jag far veta att allt ar bra pa kollen i morgon! Ganska nervig faktisk....
    Mitt jobb är också påfrestande och jag har en busig 4-åring hemma. Inte hjälper det att det är den dystraste månaden på året. Jag är trött och känner mig olustig och smådeppad men kan inte skylla på illamående. Men min höggravida mate (!) gör mig ännu mer olycklig eftersom det känns väldigt privat i vecka 5....

Så ja det får vara jobbigt fast man också är jätteglad! Blir det riktigt psykiskt jobbigt kan man faktiskt få antidepressiva, tänk på det! Annars kan sjukskrivning ett tag vara bra.

Min största sorg just nu är att jag har gett mig själv nolltolrerans på koffein, vilket jag fullkomligt LEVT på i höst för att hålla humöret uppe, få saker gjorda och fungera. Men nu är det inget koffein och massa progesteron (som kan användas som narkosmedel eftersom det är så potent!).

Men ta en dag i taget. Ställ mindre krav på dig själv. Ta varje möjlighet att vila och  komma ut en runda på dan. Se till att din sambo kan ta hand om flickan en del och - ja andra trimestern brukar vara betydligt lättare!
Svar på tråden Julibebis 2014