Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Julibebis 2014

Jäklars! Jag är så mycket mer sugen på mat än godis....

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    veronica03 skrev 2013-11-20 18:11:53 följande:
    Fiamedbarn ; jag har ocksa skippat kaffen.. har aldrig varit storre addict men tankte att jag skulle begransa det till den LIVSVIKTAGE kl 06 morgon-koppen. Men nu, med illamaendet, kan jag inte ens dricka det... samtidigt som jag far koffein-abstinens huvudvark.... hohhojajja.... skulle garna fastforwarda til 2 trimestern... som borde falla omkring jul. Ingen kul jul om jag mar sahar...
    Jag tar inte heller mkt koffein, är ingen kaffedrickare utan tar ett halvt koffeinpiller eller lite cola och jag behöver komma igång på förmiddagen. Men jag saknar det!!

Jag tror att man vill ha enkla saker som vitt bröd, ris och så när man mår illa. Att det är ett skydd för att man inte ska äta mat som lätt blir skämd (som kött exempelvis). Jag hade mer illamående förra gången och åt väldigt enformigt emellanåt med bara lite makaroner. Men det funkade bättre än att äta varierat.

Jag känner mig uppsvälld och äcklad efter bara lite mat, precis som det stannar i tarmarna och inte sjunker undan. Och det gör att jag mår dåligt av att känna mig så stor och av att inte kunna känna igen min aptit och kunna följa mina signaler - jag äter som förr men mår inte bra av det... 

Men vad gäller illamående kan man nog få hjälp hos läkare också! 
  • Fiamedbarn
    veronica03 skrev 2013-11-20 18:22:51 följande:
    Tack! Jo , jag har tack och lov min forsta lakarkontroll i morgon med vul och alltmojligt. Far nog fraga om rad om detta ocksa. Jag har ett ganska stressigt jobb dar jag ibland med kort varsel kan hamna att flyga over atlanten (...och amerikanska chefer ar inte alls sadar trevliga och forstaende som Fridas!) sa jag tror att jag kan hamna att beratta tidigare om detta akut illamaendet fortsatter. Forra gangen (4 ar sedan) madde jag ocksa valdigt illa forsta trimestern, men inte helt lika kraftigt som nu. Och pa den tiden hade jag mindre stressigt jobb och inget barn i forvagen sa det var lattare att tillpassa vanor efter behov och vila mera.
    Kan det vara mer än en tror du? Vad spännande imorgon med vul!!

Nej det låter inte så lugnt och harmoniskt för en nygravid kvinna att kryssa över atlanten i tid och otid! Kan du inte tillfälligt få lite mer stabila uppgifter? 
  • Fiamedbarn
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2013-11-22 12:53:53 följande:
    Jag har den 25/7 (vilket även är min födelsedag:)
    Har också BF 25/7!
  • Fiamedbarn
    loppanojag skrev 2013-11-22 16:45:07 följande:
    Olej tack. Jag har tid för vul den 29..
    är rätt inställd på mf dock. :(
    Tycker att blödningarna är rätt konstiga. Och inga klumpar heller :/
    Min erfarenhet efter en lyckad graviditet och två missfall är att blödningar som kommer med smärta och klumpar är missfall. Båda mina missfall började med blodstrimmiga flytningar och svag mensvärk som eskalerade. Men sonen så hade jag klart rött blod men ingen smärta. Så både rosa och klarröda blödningar är  vanliga, men åtföljs det av smärta och klumpar så tror jag risken är högre att det är ett missfall.

Jag håller tummarna för er som blöder nu!!
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-22 17:08:45 följande:
    Någon som fått nästäppa? Jag har köpt nästäppeplåster på Apoteket. Ska se om de funkar. Slemhinnan i näsan är jäkla torr.
    Gravidnästäppa beror ju på att det är mer fukt i näsan!  hormoner gör så att nässlemhinnan svullnar. 

GRAVIDITET: Nästäppa är vanligt under graviditet men går över efter förlossningen. Prova nässkölj med koksaltlösning, eller kortisonsprej och avsvällande tabletter, typ Rinexin. 
  • Fiamedbarn
    Enenina skrev 2013-11-22 17:08:48 följande:

Jag tänkte fylla i där när jag fått ett datum. Just nu går jag bara efter det som visas här på min sida. Så första barnet är beräknat 20 juli. Jag kan väl ändra det senare när jag vet säkert?
    Man fyller i precis som man vill själv Jag tänkte mer på alla som har samma BF som jag, men som inte står i listan. Hade varit kul att ha koll på de som är lika långt gången som en själv! (25/7)
  • Fiamedbarn

Är det fler som har humörsvängningar? Jag kan bli jätteledsen och jättearg - och rörd för minsta lilla. Det är rätt påfrestande att vara så känslomässig. Jag minns inte alls det från förra graviditeten, då var det snarare så att jag kände mig mer känslomässigt stabil!

• Fiamedbarn

Jag kan också bli väldigt trött under dagen och på kvällen, men vakar rätt tidigt och är pigg! Det känner jag inte igen alls från mitt tidigare liv. Är det normalt?

En annan sak jag borde ta vara på är att jag inte alls är sötsugen. Jag vill hellre ha mat. Men det stör mig eftersom jag gillar godis....ska dock försöka lyssna på kroppens signaler för jag behöver bli sundare och kan använda graviditeten som draghjälp  

Svar på tråden Julibebis 2014