-
Tack för dina tankar i alla fall. Jag tycker att det låter vettigt att göra ett mkp istället eftersom man kan göra det en månad tidigare. Får jag fråga dig i vilken vecka det blev en abort sist? Eftersom jag tänker att jag kanske behöver genomgå det själv.gubbenhilfe skrev 2013-11-27 08:50:22 följande:Jag det är ett svårt val. Så mycket att tänka på. Det finns ju inget rätt eller fel så jag vågar inte komma med några goda råd mer än gör det som känns rätt för dig.
-
Jag har sett ett hjärta slå i v6. Men för mig ville de denna gång vänta just till v8 för att man ska se lite bättre.Sara84 skrev 2013-11-27 09:10:22 följande:Hej på er alla!
:)
Måste kolla om det är någon som har erfarenhet av tidigt VUL? I vilken vecka har ni gjort och vad kunde man se? Jag fick en tid den 19/12, då skulle jag precis gått in i vecka 9 men pga utomkvedshavandeskap i tidigare graviditet så fick jag nu också ett VUL en vecka innan, 12/12, i v8. Dock pratade sköterskan om att det kunde vara väldigt svårt att se något vid det första ultraljudet och att vi därför skulle få behålla den senare tiden.
Vad har ni för erfarenheter? -
KUB-testet kan inte påvisa så mycket egentligen förutom risken. Och det är ju bra att få vetskap om risken eftersom man måste väga det mot missfallsrisken när man gör fvp eller kvp eftersom den inte är försumbar. För mig var alltså risken för ds 1/300 sist medan missfallsrisken var 1/100. Det är ju sånt man vill väga mot varandra innan man tar beslut om fvp eller mkp. Gör man däremot fvp eller mkp direkt så tar man kanske onödiga risker och det vill jag ju undvika. Därför är ju en kombination av KUB och fosterdiagnostik det bästa OM man får välja själv att gå vidare oavsett om risken skulle vara något mindre än gränsvärdet (vilket man tydligen inte får i Växjö).Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-27 09:43:06 följande:Fast fostervattensprover kan ju se andra saker som kub testet aldrig kan påvisa så är man orolig så tror jag säkert man kan få fvp.
Det jag har hört om man gör hål på hinnorna med en tunn kanyl är att det är större risk att du får missfall 1-2% och det INTE är något fel på barnet än att det är något fel på barnet även om det är väldigt få som får missfall. Men är man orolig ska man självklart testa så man får blir lugn. -
Nu har jag fått tid för inskrivning veckan innan jul. Egentligen skulle jag skrivas in på juldagen (eftersom det tydligen var viktigt att göra det på just 9+3) men det gick ju inte, så efter många om och men fick jag komma veckan innan. För ska jag göra mkp bör det ju ske första veckan i januari, så det är främst därför jag skriver in mig. Annars så känner jag inget behov av mödravård förrän efter v12 då det är större chans för att jag får behålla barnet.
Men nästa milstolpe är VUL 11:e december i vecka 8. Tänk vad två veckor tar lång tid...
-
Det är inte ligamentsmärtor som du får när du rör dig eller vänder dig?Sannas Mamma skrev 2013-11-27 12:56:05 följande:Hello! Jag är i v 8+2 idag (prel). Gjorde tidigt ul för två veckor sedan, och det visade inget konstigt. Det var ett vanligt ul, så det syndes att den lille låg på rätt ställe, dock såg iaf inte jag några hjärtslag. Nu e jag lite orolig för igår kväll började det hugga/ila långt ner på höger sida i magen innanför höftbenet, sen strålar/ilar det ner i ljumsken och benet.. Det gör inte jätteont men är obehagligt. Har inga blödningar heller. Men man blir ju orolig ändå.. Nån som känner liknande? Det är mitt tredje barn men kan inte minnas att d känt såhär.. :S
-
Hmm. Kan det vara foglossning?Sannas Mamma skrev 2013-11-27 13:03:22 följande:
Nej det tycker jag inte.. Det kommer både när jag sitter, ligger eller står.. å de e bara på höger sida å stålar ända ner i benet.. :S -
Å nej å nej!!!gubbenhilfe skrev 2013-11-27 14:50:19 följande:Har precis var på VUL och det var inte alls kul.
Först kunde hon inte hitta någon lite klutt alls. Men till sist hitta hon något yttepytte litet, 2 mm. Så antingen så har liten slutat växa eller så är jag inte alls så långt gången som vi trodde. Har fått ny tid den 13/12. Känns som en evighet tills dess...
Så tråkigt att höra...jag blir jätteledsen, har ju varit med om det själv....
Men samtidigt är hoppet inte ute förrän du vet säkert. Ibland syns det inte på VUL, du är väl inte så långt gången? Jag har läst om de som fått detta besked och tagit ett piller, sen har det visat sig att fostret levt i alla fall. Därför har jag valt att vänta ut ev missfall för att inte riskera något,
Stor kram!! -
Kan inte hitta fb-gruppen
-
Nej det tycker jag inte. Se till att du får tjänsten först!AAS10 skrev 2013-11-28 09:59:07 följande:Jag behöver ett råd. Jag har jobbat ett månad på mitt nya jobb och är gravid i vecka 8 går bara på ett vik o dom lyste en fast anställd vilket jag troligtvis får så min fråga är borde jag berätta för min chef att jag faktiskt är gravid? Så får hon faktiskt välja om hon verkligen vill anställa mig. Fair play med andra ord. Jag har en fast tjänst i annan kommun och trilla tillbaka till. Ansökningstiden på fasta tjänsten gick ut igår
-
AAs10
Men faktum är att många diskriminerar gravida fast man inte får. Och eftersom du är så tidigt i graviditeten kan ju fortfarande allt hända. Och de får faktiskt inte fråga om man planerar barn!