• snobben00

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

• Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • mocha8676
    snobben00 skrev 2014-08-06 07:29:26 följande:

Ja, 98% säkert att det är en liten kille i magen, har hört att det tydligen är aningens vanligare vid IVF för att de spermierna är lite mer uthålliga... vet inte hur väl det stämmer.

Vi skulle göra vårt kub på skärtorsdagen men han ville inte ligga rätt så hon kunde mäta nackspalten trots att hon knådade magen och jag fick hälla i mig iskallt vatten så vi fick komma tillbaka efter påsken igen för nytt försök och efter ca en 20-30 min så var det klart.

Okej! Hoppas den lilla ligger rätt för mig! Jobbigt att hela tiden fixa ledigt eller byta pass och så på jobbet. Vill försöka hålla graviditeten hemlig tills det syns :)

Du är med i nån mer grupp va med dom andra som blivit gravida? Är det flest pojkar av dom som tagit reda på kön? :)
  • bb2014
    Danisen skrev 2014-08-05 21:35:37 följande:

Jag blev flyttad 1 vecka. Har samma et som Snobben00 och hade 28 oktober som bf men är flyttad till 4 november. Men här där jag bor går dem efter storleken på fostret vid rul och räknar veckorna så som dem gör vid en helt vanlig graviditet eftersom den ska vara färdigbakad. Och dem inte vet exakt dag då ägget fäster och börjar växa i livmodern, så gör dem i största delen av Skåne iaf. Men de gör ju inget, 1 vecka är inte mycket. Upp till 2 veckor är normalt att dem flyttar bf trots ivf, i Helsingborg iaf . Så har jag fått det förklarat för mig. Fick aldrig någon bf av ivf kliniken heller, dem gör samma där i Malmö.

Danisen, fast det har inte med när ägget fäster utan befruktningen vid äggplock. Ägget fäster ju med någon dags skillnad. Embryo/foster växer ju som det ska. Och väntar man då ut ett litet foster har man egentligen gått över tiden. I Stockholm är man jättenoga med det.

Ring och prata med din IVF läkare för det eftersom det finns noll tvekan när befruktning skett.
  • bb2014

Och det blir ju felaktigt gällande IVF och förtisigt födda barn om du föder på din "riktiga" BF.

• Danisen

Nej så säger dem inte här!! Finns fler ställen som flyttar bf än här. Googla så kan du läsa.

• bb2014

Hade ändå pratat med min IVF läkare. Eftersom äggplock är ägglossning=v.2+0. Man vet exakt när befruktning skett. Men många BM är inte så familjära med IVF.

Jag fick till och med papper av min läkare med alla datum och BF att ge till min BM.

• bb2014

Förstår att du inte hittar på, utan att fet är så.Tycker mest det är synd för statistiken om för tidigt födda barn och mindre vid IVF blir ju fel. Kanske därför de är så struts med det här i Stockholm för att de bedriver forskning här uppe om just det sambandet.

• Danisen

Jag måste ju lyssna på mina läkare och barnmorskor här så jag kan få slippa vara orolig mer nu. Jag var jätte orolig när dem flyttade mig, dem har lugnat mig så jag är tacksam om ingen annan gör mig mer orolig igen!! Det är man tillräckligt ändå. Jag kan dessutom inte gå efter era i Stockholm. Berättade om hur dem gjorde i sthlm. Och dem skakade på huvudet. Finna flera saker som görs på olila sätt beroende på vart man bor här i landet.

• bb2014

Jo jag förstår det och självklart är det inte min mening att skrämma upp dig.

Men en vanlig födsel kan man flytta för att 1. Man räknar på mensen första dag 2. Man vet inte exakt när ägglossning/befruktning skett.

Det handlar ju inte om när ägget fäst, utan när befruktning skett.

Jag tror inte det är någon fara ur hälsosynpunkt. Då hade ju inte din IVF klinik sagt så.

• Danisen

Dem gör olika beroende på var du bor. Här anser dem att det är från när embryot fäster och börjar växa eftersom bf har med fostrets storlek vid rul att göra. Det gör den inte utanför livmodern.

Även vid "vanlig" befruktning säger folk att det är helt omöjligt att jag blev gravid just den dagen o.s.v men som sagt storleken vid rul bestämmer bf här oavsett om det är via ivf eller "vanlig". Jag orkar inte vara orolig mer, 1 vecka är ingenting. Men jag blev orolig IGEN när du skriver så. Men dem gör tydligen inte på samma sätt i stora staden och här.

Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare