• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej! Vi har också vårat i Umeå, har väntat sen i början på september på intervjumail, jag har inte ringt dit. Vad sa de till dig? :)

• jessib
    Cutiie skrev 2015-01-15 22:16:38 följande:
    Hej! Okej kul att någon här är på samma enhet som oss :) När ansökte ni alltså vilket datum? Vi ansökte den 30 september 2014 och när jag ringde så sa dom att det ska ta ca 4-5 månader från datumet man sökt att få intervjumejlet. Hon räknade åt oss att vi ungefär skulle få intervjumejlet i januari-februari nån gång så hoppas att det stämmer :)
    Okej! Ja samma enhet och bara en månad skillnad, vi sökte 3 september så vi borde verkligen få mailet när som helst nu i så fall :) förhoppningsvis senast i början av februari för vår del då!
  • jessib
    cecilin skrev 2015-01-16 11:11:04 följande:

Hej!

Jag ansökte 14e september men har ännu inte hört något. Har ni fått tilldelad handläggare ännu eller hur vet ni att ni är i Umeå?

Vi står i väntan till Växjö som jag fick svar via mejl. Hoppas på mejl om intervju snart! :)

Jag frågade kundtjänst om var ärendet var, de sa Umeå. Vet inte om vi har handläggare men tänkte att jag ringer Umeå direkt och frågar mer... Kan säkert flyttas sen också, antar att vi är i kö nu.
  • jessib
    Mrsarizona skrev 2015-01-16 21:06:02 följande:
    De sa 5 månader men vi fick vänta lite längre pga. julledighet (för datum kolla högre upp). Ni får nog mejl om intervju snart ni med :) 
    Ja, det är bara att vänta :) Ska bli kul att se hur snabbt ni får svar efter intervjun sen, eftersom vi ligger på samma enhet och ni är ungefär en månad före.
  • jessib

Jag ringde Umeå idag, vilket var kortare väntetid än kundtjänst och en mycket vänligare person som kunde ge mig riktigt information. Dock inte om väntetiderna för intervju. Det hon sa bekräftar lite som vi sagt innan, min ansökan är elektronisk och kan hanteras av Umeå nu men sen kan beslutet tas av en annan enhet, eftersom alla elektroniska enheter kommer åt vår ansökan.

Beslutet kan komma fortare än 14 månader beroende på hur komplett ansökan är osv. Hon visste inte att väntetiderna inte hade uppdaterats. Hon sa att det beror lite på hur hårt trycket är på ambassaderna, när man får mail om intervju. Sa också att jag kunde ringa igen om jag undrade något - helt klart det bästa samtalet jag haft hittills med migrationsverket.

• jessib

Såg också en hoppfull detalj som jag inte läst innan från ett gammalt mail från ambassaden i Kampala, att den längsta väntetiden kommer vara INNAN mailet? vet att man inte kan tro 100 på allt de säger, men lite hopp får man ju...
    "Just nu har ambassaden i Kampala runt 2 veckors väntetid på en intervjutid men först måste ärendet flyttas över till oss får att vi ska kunna boka in din fästman för intervju. Den längsta väntetiden kommer att vara nu innan ni får detta e-mail."

• jessib
    Aidaaaa skrev 2015-01-30 13:43:38 följande:

Eftersom på mailet står det bara att de tagit ett beslut inte ja eller nej :)

Ring kundtjänst och fråga :)
  • jessib
    Mimmipigg skrev 2015-02-02 15:48:35 följande:
    Grattis så mycket :D :D :D Hoppas snart att det är vår tur :) Ringde migrationsverket o frågade hur det såg ut o det visar sig att handläggaren vi har blivit tilldelade har varit sjuk förra veckan o även idag så därför har det inte kunnat fattas nåt beslut än. Jag var så oroad att ringa men fick prata med en man jag pratat med tidigare och han ger alltid så bra svar :) Har nu direktnumret till handläggaren så har vi inte hört nåt i slutet på denna vecka så får jag ringa handläggaren direkt. Känns skönt att kunna ge lite goda nyheter till min man som håller på o klättrar på vägarna där i Albanien då han e så stressad av hela den här situationen.
    Så personen du pratade med, han sa inte den gamla "14 månaders väntetid"? Skönt att få lite besked, hoppas ni får svar snart! Verkar det vara så att de flesta ärenden får snabbt svar eller bara "enkla"?
    Sen får det gärna bli min tur! Ska bara få intervju först (väntat 5 månader imorgon).
  • jessib
    usaochsverige skrev 2015-02-14 15:04:31 följande:

Hej, tack för ditt svar. Vårt ärende ligger också i Växjö, glad för eran

skull att det gick snabbt, hoppas ni snart är klara med hela processen vet

att Irak har det väldigt ostabilt nu. Han förtjänar att finna sig i trygghet!

Håll oss gärna uppdaterad hur det går för er!

Sökte ni genom pappersansökan?

Kan det vara därför de fick intervju så fort? Bara en liten teori från mitt håll.

Vi sökte elektronisk 3 september, ligger i Umeå och bör få mailet när som nu. Ska bli skönt att ha intervjun avklarad!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid