• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Göteholm skrev 2015-05-16 11:53:39 följande:

Min partner är från Taiwan och vi gjorde vår elektroniska ansökan 4:e september 2014.

Intervjuemail: 23 februari

Intervju (Madrid): 19 mars

Email till mig för kompletterande frågor: 27 april - besvarade samma dag. Frågorna gällde hur mycket vi träffats sedan vi blev ett par och när hon planerade att flytta till Sverige. Rätt så korkade frågor faktiskt.

Just nu väntar vi på beslut. Någon i liknande situation?

Vet du vilken enhet ni har? För vi sökte 3e sep, mail 20 feb, intervju 24 mars,

Så vi följer typ samma tidslinje! Men väntar på handläggare i Umeås elektroniska kö tydligen... De har inte öppnat alls. Så inga mer frågor osv. Hoppas ni får svar snart!

Jag hoppas att de ska öppna vårt ärende nästa vecka.
  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-05-17 12:00:46 följande:

@jessib

Vårt ärende ligger också i Umeå. Känns ju som att det borde komma besked snart, förhoppningsvis nästa vecka! Skönt att ha någon annan på samma "tidsplan" som referens, posta gärna när ni fått besked!

Jaha! Märkligt bara att de öppnade ert för 2 veckor sen och vårt inte alls. Men nästa vecka hoppas jag också :) skriver så fort jag hör något alls. Posta gärna du med :) konstiga frågor ni fick, de frågade min kille dessa saker under intervjun. Får se om de skickar frågor till oss också! Det kanske var en assistent som skickade de frågorna och nu väntar ni på beslutsfattande handläggare! Något lär ju hända vilken dag som helst nu!
  • jessib
    ArthurMouse skrev 2015-05-18 17:30:44 följande:

Vart ringer jag om jag vill ha reda på vilken enhet man tillhör? Nummer?

Kolla på migrationsverkets hemsida efter numret till kundtjänst. Nu har jag iofs det i huvudet (illa) så 0771 235 235. När du ändå frågar dem om vilken enhet kan du ju också fråga om numret till enheten om du vill ringa direkt dit istället (kortare kö och ibland utförligare svar) om du skulle behöva.

Tack för infon Ella, 2,5 vecka kvar till JO-anmälan för min del :)

• jessib
    snowie skrev 2015-05-19 17:54:06 följande:

Vill även påpeka följande e-mail jag fick tidigare.

"

Handläggningstid vid första ansökanMigrationsverket uppskattar att handläggningstiden för en ansökan är:Alla uppgifter finns med  är handläggningstiden cirka 4 månader.Om någon information saknas är handläggningstiden 4 till 9 månader.Om information saknas och mer utredning behöver göras är handläggningstiden men än 9 månader.I ärendet XXXXXXX ska en muntlig utredning med sökanden göras. Detta innebär atthandläggningstiden i ärendet blir men än 9 månader."

Så de ska göra en muntlig intervju även med dig?
  • jessib
    snowie skrev 2015-05-19 18:31:40 följande:

Inte vad jag känner till, utan jag tolkar detta (utan att veta 100%) att det är när den sökandes behöver gå på Intervju på en ambassad.

Tycker bara det är dåligt av dem att säga 9+ vid intervju då intervju är standard.

Anmärkte bara på ordet "sökandeN" när de skrev om ert fall. Vill inte oroa dig utan mer fatta hur Migrationsverket funkar... men kul att något händer!
  • jessib
    cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Vad roligt att det trillar in beslut!
    GRATTIS :D :D :D

Hur fick du handläggarens nummer? Genom att ringa kundtjänst?

Verkar ju som att proppen släppt lite iallafall på sistone :)
  • jessib

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

• jessib

Tack för positiv energi "viväntarpåbeslut" och göteholm.

Jag har hopp om att få handläggare snart :) och beslut såklart.

Enda anledningen till varför man gillar måndagar nu förtiden, för då kan det ske beslut igen :)

Kommer ringa dem om inget hänt om 1,5 vecka (9 månader, 3 juni) Men det har ju börjat rulla på nu så hoppas hoppas! Lycka till nu hörni- nu håller vi ut sista biten!

• jessib

Vår enhet är Umeå!
    Vi är uppe i 268 dagar, men det betyder också att det borde hända något snart, snart, snart. För vi är alltså inte under utredning ännu, utan vi har inte ens fått en handläggare som tittat...

• jessib

Pratade med vår enhet idag. Hon sa att vi borde få handläggare snart (samma svar som innan...). Enda andra nyheten var att väntetiden ligger runt ett år (dock om vi får handläggare och allt ser bra ut lär ju svaret komma tidigare??). Jag ringde mest för att se så vi inte har blivit överflyttade för intervju eller liknande... Känner på mig att det kommer hända saker denna veckan :) 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid