• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

MrsPollyn skrev 2015-02-27 16:38:39 följande:

Registrering början av oktober, mannens intervju mitten av november, jag fick fylla i formuläret o skicka in allt "bevismaterial" början sv denna veckan. De ska börja titta på vårt ärende och ta beslutet nästa vecka. På söndag går vi in på vår femte månad, hoppas att det går snabbt nu så han snart är hemma.

Lycka till till er i samma sits.

Papper? Förtur? Låter ju toppen.
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-02 16:34:48 följande:
    Hej, åh :( fan då... Därför jag inte ens får lust att ringa längre. Känns som samtliga fått ut emails som säger: säg inget till någon som ringer hänvisa till 14-18 mån väntetid! Allvarligt jag får ångest av att leva såhär, jag har inte ens sagt upp mig än för jag vill inte sluta jobbet och vill inte åka tillbaka. Det är sanslöst att behöva vänta såhär länge - man mår dåligt nu, psykiskt påfrestande. Kollar mailen 24/7! Jag förstår att det är tufft för er, när ni inte ens kan se varandra för en kram! Har typ lust att samla ihop en namninsamling för att kräva att våra ärende tas mer på allvar och minskad väntetid!!!!! Du ska veta iaf att det är skönt att dela denna diskussion med Dig och alla andra som förstår!

Hej Ella!

Vi sökte (som jag sagt) 3 september och fick mailet efter 5,5 månad. Var superfrustrerande att vänta på det där sabla mailet, jag loggade in massa gånger varje dag (mailet kommer bara till killen om du inte behöver komplettera btw). Dagen innan mailet kom gav Mig samma standardsvar som alltid. Jag försökte ringa så lite som möjligt eftersom jag bara blev ledsen, man frågar en totalt annan fråga och de svarar "14 månader är väntetiden". Senaste personen jag pratade med visste inte ens vad E3-systemet var...

• jessib
    Ellaa skrev 2015-03-02 18:36:14 följande:
    Hej Jessib, kul att höra från dig :) jag har hört flera som får intervjumailet efter 5 månader och nånting, man hoppas på liknande väntetid, dock kommer väntetiden för svar också! Ugh... Vi går in i 5e mån den 14 mars, vet att jag inte borde men räknar med något runt 1 april veckan typ. Jaha, ja när jag har ringt har samtliga sagt att komplettering inte behövs. Aha då kanske mailet bara kommer till min kille... Jag skulle gärna också vilja få den för att bli glad hehe. När är er intervju? Dvs vilket datum? Eller hur! Därför ska jag inte ringa mer, för de hänvisar till 14 månader bara... Hehe ja där ser man de vet inte ens deras egna system. Berätta gärna här eller på privat brev om intervjun (om din partner nu har gjort den). All lycka till!!! Tack för att du delar med dig, uppskattas!
    Vi fick intervjutid den 24e, alltså om 3 veckor nudå. Jag berättar hur det gick då :) Han får vidarebefodra mailet isåfall, hehe :) Tydligen ska han ha med sig dokumenten han bifogade i ansökan plus en utskrift av ansökan. Så nu är det 3 veckor då jag inte kan göra något förutom kolla så killen är redo för intervjun... När jag ringde till Umeå enhet (där vi låg innan intervjun) så förklarade en tjej för mig hur E3systemet fungerar, så jag tror det är kundtjänst som har lite begränsad kunskap/info.

Sen har man otur och kommer till personer som är stressade. Hon sa att ärendet plockas upp av vilken enhet som helst, och så när jag frågade "och väntetiden är 14 mån eller?" så sa hon lite mer "Det kan gå snabbare, det beror på ärendet" typ. En tjej på ambassaden i killens land skrev också "den längsta väntetiden är innan mailet kommer". Så jag hoppas hoppas hoppas mitt ärende är "enkelt" för det är iafl komplett vad jag vet hittills. Då får vi svar i april typ. Jag hoppas dock dåraktigt på svar den 24e mars såklart :)
  • jessib
    Baban skrev 2015-03-03 19:16:26 följande:

Hej, jag ansökade tillstånd som anknytnings ansökan april 2013 och jag fick avslag Juli 2014,

Just nu jag har ansökt igen via webben och vänta på intervju nästan 2 månader,

Är finns nån här som mig har eller hade samma situation? Är man ansöka på andra gånger, beslut kommer snabbare eller inte ? På andra ansökan hur lång tid man måste vänta på intervju och beslut ?

Tack för svar

Hej, om du inte menar att du överklagat utan sökte igen, så tror jag att du har samma väntetid som oss andra och alltså inte snabbare. Alltså kommer du/ni få intervjumail runt 5-6 månader efter webbansökan, och sen kan beslutet komma efter 6-14 månader, men just nu verkar det ta runt 7-8 sammanlagt, beroende på ärende.

Nu behöver du inte svara om det är en för privat fråga, men vad angav Mig som skäl till avslag? Kan hjälpa oss som är oroliga för avslag helt enkelt. 
  • jessib

Alltså... nu började jag oroa mig. Min fästman har haft UT i 1 år i Sverige men nekades 1 års förlängning, sedan nekades han 2 besöksvisum pga detta, de tyckte inte vi kunde bevisa att han faktiskt skulle åka hem igen. Tror ni detta kommer komplicera vårt fall? För isåfall åker jag dit i påsk.

• jessib

Går inte att svara på enligt Umeå enhet - för att besvara min egen fråga. Allt beror på den handläggare man får sen (sa hon inte ordagrant men ungefär kontentan). USCH för att lägga sitt liv i en handläggares händer.

Dock är de alltid jättegulliga när man ringer, hon frågade om jag hade kontaktuppgifter till den som sköter mitt ärende, men då sa jag att ärendet är hos utlandsmyndigheten just nu, så då sa hon att jag får kontakta dem isåfall. Så nä, det blir till att vänta och se vad som händer efter intervjun och sen boka biljett direkt annars. 2 ½ vecka kvar...

• jessib
    cecilin skrev 2015-03-06 11:30:35 följande:

Hej alla!

Vi har just fått mejl om intervju :)

Såhär har det sett ut för oss;

Sambo ansökan för nyetablerat förhållande, webb ansökan

Ansökte 14e september

Växjö enhet

Mejl om intervju 6e mars

Ambassaden är stängd nu så ska ringa på måndag för att boka tid!

Hoppas det är fler som får glada besked idag :)

GRATTIS :) Så härligt när det äntligen kommer ett mail.
    Så det verkar som att 5,5 månad för intervjumail är vanligt nudå, vi fick vänta ungefär lika länge som er! I Umeå enhet.
  • jessib
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-06 13:47:35 följande:
    Hej! Fan då, varför nekades han förlängning? Vad var motiveringen? Man sitter och oroar sig över UT men tänker inte ens på att man kan bli nekad eller nekad förlängning. :(

Ledsen att höra
    Insåg nu att jag inte var så specifik, UT för arbete hade han! Vi träffades precis innan han var tvungen att åka tillbaka. Det är väldigt ovanligt att nekas förlängning på UT för anknytning, och hände alltså inte oss.
    Jag är inte orolig för att bli nekad UT för anknytning, men OM, då flyttar jag.

De nekade förlänging på hans arbetsvisum för att organisationen han jobbade för sa att de ville att han skulle stanna "2-3 år", men han sökte bara förlängning för 1 år. Därför nekades han helt. Ehm. Ja. Trots att han skött sig och organisationen verkligen ville att han skulle stanna, men eftersom deras intention var att han skulle stanna fler år än 1 så blev Mig skraja att han skulle gå under jorden? Jag vet inte. Är så trött på dem!

Nu söker vi UT för anknytning, som förlovade.
    Vi är med i E3 Umeå men finns ju en chans att de skickar ut oss ur E3, det återstår bara att vänta och se.
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-10 17:24:36 följande:
    Jo, vi åker på måndag tillbaka till NY. Jobbat galet mycket senaste månaden för att lyckas ha råd att hyra något i NEW YORK igen, då hyrorna är så dyra! Sen får vi se hur snabbt det tar tills intervjumailet kommer.... Önska vi kunde vara kvar med hans 90 viseringsfria dagar som Amerikaner har tar slut på måndag. =( Läste en annan tråd ett par (sambo nyetablerat) ansökningsdatum: 1 september 2014, mail om intervju: 18 februari 2015... Intervjun är nu på fre, enhet okänd.
    Oj, vi sökte 2 dagar efter dem och fick mailet exakt 2 dagar efter dem också. I vilken tråd hittade du den personen? skulle vara kul att följa vad som händer dem efter intevjun då vår är om 2 veckor.
  • jessib

Svaret på din första fråga står väldigt tydligt på migrationsverkets hemsida - ja, dokumenten ska vara översatta till engelska eller svenska. Om det gäller pass också kanske någon annan kan svara på, våra dokument var redan på engelska. Annars ska du ju ändå till en auktoriserad översättare som har koll om det går och är vanligt.

Jag skulle säga att du kryssar i att han inte är i Sverige, så länge han inte stannar till efter intervjun är det ingen fara. Antingen fyller han i på engelska eller du åt honom på svenska.

Sen ber de inte om bilder/bevis i ansökan utan skickar ut ett mail och frågar om det i samband med intervjun.

Jag rekommenderar också att bifoga fullmakt, läs mer på migrationsverkets hemsida om det, under "hur man ansöker" eller sök på fullmakt på sökfunktionen på hemsidan.

Efter ni har skickat hans ansökan får du ett frågeformulär, du behöver alltså personbevis/pass osv, sen när ni skickat in allt hör ni inte från verket på 5-6 månader, vilket alltså är helt normalt! Lycka till.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid