• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

9 månader för oss idag också.
    Så de bryter mot 9 månaders regeln utan att ens öppna vårt ärende efter intervjun...
    Känns inte alls kul. Förut öppnade de ju ärendet högst 1 månad efter intervju :(

• jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-06-07 17:42:37 följande:
    Skriver inte under på en enda av dina "anklagelser", missförstå mig rätt istället. Jag har betalat över 15000 kronor under den här perioden bara för flygbiljetter för att kunna vara tillsammans med min hjärtevän utanför EU. Jag hade hellre lagt dessa 15000 på att hon fick sitt UT och vi kunde vara här istället för att mötas utanför Schengen. Eftersom jag ändå spenderar pengarna så lägger jag hellre dessa på att MigV ska kunna vara effektiva än på flygbiljetter och hotell etc. F.ö är jag ingen stort fan av höga skatter överlag. Nog om detta.

Ellaa - ja jag håller med dig till 100%. När jag ansökte hette det att 90% av alla ansökningar elektroniskt skulle vara klara inom 11 månader. Senare kom det här upp med att lagen sa max 9 månader, och MigV uppdaterade sina väntetider. Jag fick följdfrågor skickade till mig i april som jag besvarade direkt. Min frustration gentemot MigV är att det efter det gått över 1,5 månad sen dess och jag har inte fått någon återkoppling. Detta är för mig obegripligt och jag kan inte förstå hur man arbetar eller prioriterar sina ärenden då. Deras sätt att ge ut information och göra livet lite enklare för oss som väntar på våra kära lämnar en hel del övrigt att önska. Men eftersom det inte finns något vi som väntar kan göra känns det ännu värre.

Till er båda: räkna in mig om ni planerar en manifestation/myndighetsbesök i Sthlm. Jag är göteborgare som lever i exil i Sthlm, sitter just nu på Göteborgs värsta plats - centralen och väntar på tåget till Sthlm... :)
    Vad säger Umeå när du ringer dit?
    Jag får bara svaret att jag borde få handläggare "snart". Skönt iallafall att inte vara ensam att ha ärende i Umeå och sökt i början av september och inte hört något alls. Vi får hoppas att det blir denna vecka!
  • jessib
    Göteholm2015 skrev 2015-06-08 14:15:28 följande:

Jag kom inte fram idag, var lite sen imorse och ringde inte förrän 9, försökt ringa sådär 10 ggr sedan dess men "alla linjer är upptagna". För någon månad sen fick jag ett nummer direkt till Umeå, men korkad som jag var sparade jag inte detta nummer. Så nu måste jag ringa till kundtjänst och hoppas att det finns en ledig linje där för att prata med Umeå... Googlat hela internet känns det som utan att hitta numret till Umeå, det enda nummer som kommer upp är 0771-235235 och som vi vet är det näst intill omöjligt att komma fram där om man inte ringer kl 8 på morgonen. Återkommer så fort jag vet mer.

Jag har det! Till Umeå:

010 485 24 60

Där behöver jag aldrig stå i kö!
  • jessib
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.

Positivt beslut idag.

Ansökan 20 aug. :))

Du anar inte hur glad jag är för er skull!!! Grattis! Har följt ert ärende nu ett tag.

Vi ligger 2 veckor efter.

Önskar er allt gott i ert gemensamma liv!
  • jessib
    Lennypenny skrev 2015-06-11 17:11:44 följande:

Har fått beslut i dag! Vet inte hva det blir ennå

13 mnd har vi ventet!! Nervøs og redd for svaret!

Grattis :) ring imorgon bitti!
  • jessib
    Lennypenny skrev 2015-06-11 19:04:42 följande:
    Takk

Har ikke nr, kun mail adressen til handleggeren. Kan hun svare på mail? Er i Norge till lørdag
    Tror inte du har någon anledning att vara orolig :) Men om du vill veta imorgon kan du ringa vanliga kundtjänst eller enhetens kundtjänst (som man når genom att ringa växeln o be dem koppla) så kan de ge dig muntligt besked på vad det blir!
  • jessib
    Ulak skrev 2015-06-15 18:38:57 följande:

Idag kom det efterlängtade mailet. Ett beslut har fattats i ärendet.

Allt annat än ett ja vore en chock. 

Ansökan: 3 september 2014

Mail om intervju: 20 februari 2015

Intervju: 24 februari 2015

Beslutsmail: 15 juni 2015

Civilstånd: Gifta

Vi är nu mycket glada och det måste nästan vara ett ja. I fredags fick jag mailsvar från migrationsverket som sade att vi inte fått någon handläggare än, så ett så snabbt beslut måste ju vara ett ja.

Grattis!!

Vi har samma tidslinje så snart är det vår tid för handläggare.

Vet du vilken enhet ni hade?
  • jessib
    Lambie skrev 2015-06-18 20:18:07 följande:

En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.

De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?

Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(

Jobbar de verkligen i e3 i Västerås?

Jag fick samma svar i Umeå idag, att vi inte skulle få en handläggare utan en person kan ta upp ärendet och sen kan en andra person också öppna det, tex om den första går på semester etc. Men man vill ju ändå veta om någon öppnat ärendet nu :(

Lät inte som det...

Vi har väntat 9,5 månad och hon trodde vi skulle få svar i augusti eller september.
  • jessib
    Pinturicchio skrev 2015-06-23 10:56:26 följande:
    Ska tillägga bara, partnern har aldrig bott i Sverige så inga kopplinag alls till Sverige. Samt det är viktigt att tänka på att det är hennes namn som står där på tidsbokningen, och detta är hennes sidor, hade det handlat om vidare utredning så är det väl mig de kallar och detta borde väl stå på mina sidor samt mitt namn???
    Hej,
    på vår sida står det nu också (har inte gjort det förut när jag loggat in):
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SOLNA

sedan hans namn... Solna är vår närmaste enhet. Min partner är inte viseringsfri så han kan inte göra UT-kortet i Sverige. Nu blev jag nojig! Vi hade vår intervju flera månader sen. Så för oss skulle det inte vara helt otroligt att de bestämt att intervjua mig också.
    Någon mer som kan se detta? 
  • jessib
    jessib skrev 2015-06-23 12:19:23 följande:
    Hej,
    på vår sida står det nu också (har inte gjort det förut när jag loggat in):
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SOLNA

sedan hans namn... Solna är vår närmaste enhet. Min partner är inte viseringsfri så han kan inte göra UT-kortet i Sverige. Nu blev jag nojig! Vi hade vår intervju flera månader sen. Så för oss skulle det inte vara helt otroligt att de bestämt att intervjua mig också.
    Någon mer som kan se detta? 
    Tilläggas att Umeå är vår enhet.
    Kanske ringer o checkar.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid