• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lennypenny skrev 2015-05-06 21:58:14 följande:
    Hehe, så får du lært litt Norsk også

Tror de fleste får svar innen 1 år. Krysser fingrene for det

har du fått beslut?
    Nej, inget beslut ännu... vi har väntat i 8 månader nu! Tröstar mig med att majoriteten av väntetiden iallafall är över :)
  • jessib
    io54c skrev 2015-05-07 09:57:46 följande:

Enligt en kille på FB:

"Nu är det klart för oss Ansökte 25:e oktober 2014. Det efter två giftermål och boende i Sverige 6 månader.

Intervju den 26:e april 2015. Det efter påtryckningar både email, paragrafer.

Den 6:e Maj får vi ett email :

Ditt ärende har nu avgjorts.

Gissa jag är glad, och min fru. Jag ringde måndags, skicka email i tisdag. I går skicka de ett svar...

Men vi har inte fått ja ännu, men till 99 % blir det ett ja. Hon skulle kontakta ambassaden, UT blir hemskickat inom en vecka. "

Får en att hoppas att det kan hända något!

Jättekul för dem, men själv ska jag ringa och se om mitt ärende glömts bort eftersom de nu tar beslut i mitten av oktober när mitt är från september!
  • jessib
    annonymous cocolace skrev 2015-05-07 16:32:22 följande:

elecktronic ansökan 28 August 2013

skicka email            5 oktober 2014

intervju                      11th December 2014

Beslut                        5th mai 2015

ja väntar för mer information från embassy

Grattis!!! :) ring annars till Migrationsverket i Sverige och fråga!

Tog det alltså 20 månader?
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-05-07 23:57:45 följande:

Hej på er.

Jag har hittat lite siffror som kan vara bra att ha i åtanke.

Migrationsverket i Finland lär ha totalt 300 anställda personer

Migrationsverkets avdelning i Malmö lär ha cirka 600 anställda

Migrationsverket hade 1997 totalt 1368 personer anställda

Migrationsverket hade 1:e januari 2005 cirka 1530 anställda

Migrationsverket hade den 31:e juli 2014 5025 anställda och hade då nyligen fått 16% nyanställda, d.v.s. cirka 800. Man önskar att få anställa ytterligare 1200 personer.

Antal funna ansökningar som totalt kommit in till migrationsverket under tiden från 2013-05-01 till 2015-04-12 är 522.876

Av dessa är 162802 ärenden avslutade (oavsett utslag), vilket gör ett avslutande med 31,1%

Denna tid är lite drygt 22 månader och beräknas till cirka 424 arbetsdagar. Under denna tid har migrationsverket lyckats slutföra cirka 336 ansökningar per dag. Detta skall ses mot det faktum att det skulle behöva slutföras cirka 1080 ansökningar per dag för att ligga i paritet med ansökningstakten.

Ungefär som att stå i kvicksand och försöka gräva sin egen grop.

Något att tänka på vid nästa val kanske?

Vad är är din källa?

Din sista kommentar är off topic, sprid din propaganda någon annanstans tack.
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-05-08 13:09:45 följande:

För att se källan föreslår jag att du gör som jag gjort, sök på nätet.

I övrigt har jag lika stor rätt som dig att uttrycka mig här.

Tack för ordet. 

Fast nu sa jag inte att du får uttrycka dig, men att val av parti att rösta på är off topic, partipolitik kan diskuteras i annan tråd, anser jag vilket jag har rätt att uttrycka.

Men det här är ju en ständig diskussion i de här trådarna. Därför lämnar jag den diskussionen med att säga det.
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014

Intervju: 16 Januari 2015

Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta m

Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

GRATTIS! Äntligen :)

Hoppas de är igång nu på allvar!
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014

Intervju: 16 Januari 2015

Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta m

Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

GRATTIS! Äntligen :)

Hoppas de är igång nu på allvar!
  • jessib

Hej, jag ringde till vår enhet (rekommenderar förresten att ringa till enheten istället för kundtjänst, kom fram direkt fast det är lunchtid).

Hon sa att vi borde få en handläggare snart. Då frågade jag om det blivit en pappersansökan, men då sa hon att de undviker det eftersom de jobbar digitalt nu.
    Hon sa även att handläggaren, när vi väl får den, bestämmer om vi faller inom kategorin "utredas mer".

Vi sökte 3 september. Hon sa att hon skrev en notering om att vi ringt och hört hur det går.

• jessib
    Nabbe skrev 2015-05-12 11:39:27 följande:

Hej på er allihopa

Jag har läst i denna tråd den senaste tiden men aldrig skrivit, jag tänkte dela med mig av vår erfarenhet:

Jag är gift med en Amerikansk tjej sen Juli 2014. Vi ansökte om UT i september  (7-8)

Intervjumejl i slutet på februari

Intervju 6 maj

Beslut 8 maj (positivt )

Det är egentligen ett par saker som jag ville berätta för er och för andra som ansöker, vet inte om det hjälper någon, men så att informationen finns för de som undrar:

Då min fru är amerikansk medborgare så kunde hon vistas i Sverige trotts att ärendet inte var avgjort, detta gäller för alla som är viseringsfria (läste här på forumet att någon hade gjort det också). Vi var helt ärliga med migrationsverket om detta och min fru sa det på sin intervju att hon var i Sverige efter att vi har gjort vår ansökan (hon var här i 3 månader i början av 2015). Information om detta har varit svårt att hitta någonstans, så jag ville poängtera det.

Om man är viseringsfri så kan man komma till Sverige efter att beslut har tagits utan UT-kortet. Även om UT-kortet skickas till ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs som man får här. Vi var nämligen osäkra vart min frus UT- kort skulle hamna och jag frågade vår handläggare som berätta att det inte var några problem då hon är viseringsfri och kan komma utan det, har det då hamnat på ambassaden så blir det annullerat och ett nytt görs.

Lycka till för er allihopa!

Vilken enhet tog ert beslut? :)
    GRATTIS :D
    Tack för att du skrev, ger mig hopp eftersom de nu jobbar i september!!! Äntligen :) vi sökte 3 september och ska få en handläggare i Ume!
  • jessib
    Naabz skrev 2015-05-14 02:33:13 följande:

Hej Ellaa

Ringde till växjö enheten idag och en kvinna svarade som inte ens presenterade sig som de flesta andra gör annars. Att prata med henne va som att prata men en inoljad tvål...hon rabblade upp några fakta om vårt ärende och hon förstod att jag ville vete status på vårt ärende och att hon kunde berätta att inget beslut är fattat. Hon sa det vanliga...elektroniska ärenden har ingen handläggare utan vem som helst på alla enheter i sverige kan öppna ett ärende och att de går i turordning såvida det inte behövs ytterligare utredning. Nämde då nabbes ärende....utan att berätta vart jag läst det och frågade hur det kunde vara möjligt att nån utan att ha haft förtur (barn el. sjukdom) och sökt efter mig redan har kunnat fått beslut. Hon sa att det va omöjligt och enda chansen för de skulle kunna få beslut före mig är för att de skulle ha haft en anledning till förtur...det upprepade hon gång på gång. Sen undrade jag hur de kunde få svar redan efter ett par dar efter intervjun medans vi som haft intervjun redan i början av mars fortfarande väntar på beslut och det ville hon inte heller kännas vid utan intog en försvarspositon som att det va henne jag anklagde för nåt när jag endast ville veta hur de arbetar eftersom jag får inte ihop det på nåt sätt alls...jag och min fru har aldrig sökt förut och jag har har inte nån bakgrund med nån gammal asylärende. Hon sa oxå att vårt fall börjar att närma sig 9 månader och att nåt borde väl hända snart...så det är väl bara att hoppas vidare 

Jag förstår inte riktigt heller... Vi sökte 4 dagar efter er, fick mail 20 feb, hade intervju 24 mars men sen har ingen öppnat ärendet. Snart sa hon när jag ringde... Sen vet man ju inte vad snart betyder. Så frustrerande...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid