Hittade detta på Migrationsverkets hemsida idag.
Det är detta dom sagt till mig när jag ringt dit flertal gånger för att försäkra mig att min sambo kan vara här tillsammans med mig under sina viseringsfria månader.

2015-06-05

Personer som inte behöver visum kan inte avvisas enligt den bestämmelse i utlänningslagen som hittills har använts. Det slår Migrationsöverdomstolen fast i en ny dom.

Det finns många länder vars medborgare kan besöka Sverige under tre månader utan visum eller annat tillstånd. Det gäller till exempel USA, Mexiko, Japan och länderna på västra Balkan.

Den nya domen gäller personer från dessa länder som under sin visumfria tid ansöker om uppehålls­tillstånd för bosättning, till exempel genom att söka asyl. Den aktuella domen handlar om en familj som sökte asyl under sin visumfria tid. Migrationsverket hade enligt tidigare praxis beslutat att avvisa familjen från Sverige. Migrationsöverdomstolen menar att utlänningslagens paragraf om visumfria personer kan vistas här under tre månader* inte ger stöd för avvisningar. Däremot kan det finnas andra skäl för avvisningar, till exempel att de inte har medel att försörja sig under sin vistelse i Sverige.

? Vi kommer nu att noga analysera domen och dess konsekvenser för vårt arbete, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.

* Se 8 kapitel 2 § 2.