• jessib

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

stillwaiting skrev 2015-04-22 19:36:03 följande:

Hej,

Det har gått 1/5 månad efter att ärendet skickades till Sverige.
    Även om Svenska Ambassaden föreslog hög prioritering i ärendet pga sjukdom så verkar dem inte ta hänsyn till det överhuvudtaget.

Idag fick jag reda på att vi står i kö för att tilldelas en handläggare vid Tillståndsenheten 1 i Göteborg. Är de någon som har info om vilka fall (månad) dem arbetar med för tillfället?
    Någon som har fått beslut därifrån? Hur länge fick ni vänta efter intervjun? Detta är ju verkligen galet hur segt det kan vara. Hoppas på ett positivt beslut för alla! Håll ut ni som väntar!! 

Du behöver söka förtur pga sjukdom, det är systemet för prioritering oavsett vad ambassaden säger, så som jag förstått det.
    Menar du 1,5 månad? Vilket datum sökte ni? Har ni alltid haft Göteborg som enhet? Önskar dig lycka till och snabbt svar!
  • jessib
    toufik17 skrev 2015-04-23 10:38:23 följande:

Jävlar vad det ta tid... min fru har ansökt den 9 oktober, vi fick mejl 15 april för och göra intervju, som tur fick hon tid hos konsulaten dagen efter för och genomföra sin intervju i tunisien, än idag så har hon inte fått handläggare, vi har bifogat allt, bilder, vigselbeviset, familjebeviset, kopia av passet, hon har gjort intervju dessutom, vad är det som tar tid när allt är självklart.

Begriper inte det hela.

//T

Hej! Vi är många som sökt i mitten av augusti/början av september, och har väntat 1-1,5 månad efter intervju med "klara" ärenden. Så att ni har väntat en vecka är tyvärr inte så mycket. De verkar ha segat ner sig...
  • jessib
    sjömannen skrev 2015-04-26 19:33:36 följande:

Hej på er.

Vi har ansökt om TUT den 28 november förra året och fick idag söndag klockan 15:55 om kompletterande svar på två frågor och att beställa tid för intervju på svenska ambassaden inom 14 dagar. Det rör visst på sig, så håll ut och ge inte upp!!

Grattis!

De jobbar även på söndagar alltså, haha.

Kunde du svara på frågorna online?
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 10:49:53 följande:

Hej.

Jag har fått veta av min enhet i Växjö att min ansökan faller under stapel #3 i deras uppdaterade tider på hemsidan:

"om information saknas och mer utredning behövs göras" - väntetid på längre än 9 månader.

Migv. menar att detta gäller ansökningar som behövt göra intervju. Egentligen har ingen öppnat mitt ärende för att gå igenom det efter intervjun som gjordes i januari. Ingenting har ändrat i min ansökan och vi står fortfarande i kö (snart uppe i 9 månader).

Så här ser min och min mans ärende ut för er som vill ha något att jämföra med:

Ansök. 13 Aug 2014

Intervju. 30 Jan 2015

Gifta

Australien

Det blir en JO anmälan inom kort. Jag vågar inte skriva för mycket till enheten eftersom jag är rädd att min ansökan blir drabbad och att vi blir straffade för att jag är irriterande. Mardrömmen skulle vara om man efter all denna väntan fick besked att man flyttats till annan enhet och behöver vänta ännu längre. Någon som vet mycket om JO anmälan i enlighet med 9 månader?

Maktlös.

Förtvivlad.

Twitter.

Men vadå, har de flyttat era ärende utan att öppna det?

Många som hade intervju fick ju ändå svar efter 8 månader?

Fattar inte riktigt hur Mig tänker...
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-04-30 15:28:42 följande:
    Nej ni har missförstått vad jag skivit. Ursäkta. Jag har jobbat natt några dagar i rad nu. Är något trött.

För att svara på din fråga:

VI (jag och min man) ska inte utredas mer än någon annan ansökan.
    NI (alla vars partner har genomgått en intervju) faller under samma kategori och stapel (väntetid om mer än nio månader).

Detta var endast för att vidarebefordra information till er andra. Mitt ärende ligger fortfarande i kö. dvs inget har hänt sen efter intervjun, precis som ni andra.
    Och det är därför jag hörde av mig till migv. Skrev mail med vanliga undran om "varför händer ingenting på växjöenheten etc."
    Samtidigt frågade jag om väntetiderna.

Ingen har sagt att vi ska utredas mer än någon annan. Ja ellaa, precis, 99.9% av alla har en partner som måste genomgå intervjun - thats my point! Detta är standard. Om informations saknas och mer utredning behövs göras = intervju måste göras och informationen måste hanteras och utredas = längre än 9 månaders väntetid.

Det är klart att jag trycker på att vi är gifta och allt det där, gör ingen skillnad i denna enhet.

PS. Vi är många som väntar på svar som ansökt i Aug. Någonting är allvarligt fel med denna myndighet
    Ja, det blir ju sjukt missvisande information på hemsidan om 9+ är för de som måste utredas, men alltså är samma sak som att gå på intervju, då faller ju 99,9 in i denna kategorin. Då känns det som siffrorna på webben är ett spel för galleriet, pga JO-utredningen kanske? Nu ger de bara hopp till alla, i onödan.

Vi har väntat exakt åtta månader på söndag, sökte början av september. Så fattar INTE vad de håller på med... Beslutsfattarna tog semester?
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-05-03 19:41:45 följande:

Ville bara dela med mig (säkert några som redan har sett detta) men gick in på Migrationsverkets twitter sida, någon ställde den frågan och M-verket svarade: "Snittiden idag ligger på 25 dagars handläggning. 94% får besked inom tre månader. Förutsättningen är en komplett ansökan".

Undra om det finns metod för de att ge oss siffror på hur många som INTE behöver genomföra intervjun? Eftersom de hade sagt till några av er att en komplett ansökan = ingen intervju och EU medborgare. Hur många procent av är det som har en komplett ansökan egentligen, hur många slipper intervjun? Skulle vilja ha den siffran. De visar positiva siffror här 25 dagar / 94 % får besked inom tre månader (komplett ansökan) - hur många har en komplett ansökan kanske 2% av alla? Så då är dessa siffror extremt vilseledande! 

Fast pratade inte de om arbetstillstånd?
  • jessib
    Migränverket skrev 2015-05-04 18:57:14 följande:

Har flyktingärendena tagit över hela Migrationsverket?

Har gått 8 månader snart och ingen handlöggare än...

Webansökan 9 september 2014

Intervju 9 mars 2015

Enhet Umeå

Har inte hört om några beslut på länge.

Senaste beslutet var för 22 augusti. Ett gäng ärenden i augusti som inte öppnats/fått handläggare, plus flera början av september. Vi står alla i kö och INGET händer!! Våran är ganska lik:
    Ansökan: 3e sep
    intervju: 24 mars
    enhet: Umeå
  • jessib
    toufik17 skrev 2015-05-06 15:39:37 följande:

finns det någon som har fått ett beslut på sistone.
    gärna att ni delar med er vilket datum ni har ansökt osv

Senaste var Janus: 22 augusti, intervju 15/2, beslut: 23/4.

• jessib
    Lennypenny skrev 2015-05-06 18:48:36 följande:

Hej

Min mann hadde tlf-intervju idag. Skulle få et beslut innen 2 uker.

Søkte 21/5-14.

Hvordan går det med dere andre?

Haha var tvungen att googla att uker=veckor, vad roligt! Ger oss andra hopp om beslut inom ett år även med komplettering osv :)
  • jessib
    Tratten skrev 2015-05-06 19:44:17 följande:
    Lär ju dröja länge med handläggare för er som sökte i december.. jag sökte i mitten augusti.. ingen handläggare än..  ni lär ju får vänta till december 2015 minst. :(
    Om ditt ärende fortfarande är elektroniskt i E3-kön borde ni få svar snart. De jobbar ju bara vääääldigt långsamt. Men ett år i E3-kön som du påstår, stämmer ju inte alls. Speciellt inte sen när alla rekryteringar och utbildningar är över.
    Så sprid inte missmodighet till de som väntat kortare än oss, du har väntat 8,5,jag 8, och vi är ju näst i tur på att få handläggare.

Det dröjer dock längre, mer än året, om man hamnar i papperskön för att utredas.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid