• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Långa väntan...)
    Ulak skrev 2015-04-01 13:30:55 följande:

Där dog alla förhoppningar. Om de tar i ordning så innebär det en väntetid på 21 månader för de flesta.

Dock så ser man ändå en del som får besked mellan 7 - 14 månader för "normala" ärenden.

Först fick vi höra att väntetiden var MAX 7 månader, när vi lämnade ansökan. När inget hänt på åtta månader ringde vi, och så sa dom att väntetiden förlängts till 17 månader :/ Dock har vi ju tur att han får vara här i Sverige medans!

Men man blir så trött på att vänta! Han får inte gå sfi, så svenskan är väl inte på topp precis. Svårare blir det när han kommer från ett engelsktalande land, och alla svenskar verkar älska att prata engelska med honom. Vilket gör det också svårare...
  • jessib
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 14:50:52 följande:
    Först fick vi höra att väntetiden var MAX 7 månader, när vi lämnade ansökan. När inget hänt på åtta månader ringde vi, och så sa dom att väntetiden förlängts till 17 månader :/ Dock har vi ju tur att han får vara här i Sverige medans!

Men man blir så trött på att vänta! Han får inte gå sfi, så svenskan är väl inte på topp precis. Svårare blir det när han kommer från ett engelsktalande land, och alla svenskar verkar älska att prata engelska med honom. Vilket gör det också svårare...
    Vänta nu, vilket UT, har ni sökt per papper/webb? När fick ni intervjumail och tid? Vilken enhet har ni? 
    Om du pratar om webbansökan så gräver jag ner mig i en grop typ.
    jessib skrev 2015-04-01 15:17:12 följande:

Vänta nu, vilket UT, har ni sökt per papper/webb? När fick ni intervjumail och tid? Vilken enhet har ni? 

Om du pratar om webbansökan så gräver jag ner mig i en grop typ.

Webbansökan, uppehållstillstånd för sambo eller hur man ska kalla det. Men vi har inte fått intervjumail eller tid, utan endast fått veta att han har rätt att stanna i Sverige under hela väntetiden. Dock har han inget personnummer, utan bara ett samordningsnummer, så allt med bank, sjukvård etc. är väldigt klurigt...

Och enhet? Vi bor i Västerås, så antar att kontoret här har hand om det hela.

Anledningen till att han får stanna här under väntetiden är att han kom hit på ett slags ettårigt-semester-jobb-visum, och i vissa särskilda fall får personen stanna i Sverige på nytt UT, och detta är antagligen ett sådant fall.

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 15:25:37 följande:

Och enhet? Vi bor i Västerås, så antar att kontoret här har hand om det hela.

Anledningen till att han får stanna här under väntetiden är att han kom hit på ett slags ettårigt-semester-jobb-visum, och i vissa särskilda fall får personen stanna i Sverige på nytt UT, och detta är antagligen ett sådant fall.

I VÄNTAN på nytt UT menar jag...
  • Ellaa
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 13:19:07 följande:

Ringde migrationsverket idag, och killen jag pratade med sa att vi som lämnat in ansökan i juli 2013 har de inte ens börjat handlägga ännu :(

Men vi är lite av ett specialfall i och för sig då min sambo kom hit på ett ettårigt visum, och han har därför tillstånd att bo i Sverige under hela väntetiden och handläggningstiden, men får inte lämna landet dock.

Hej, menar du juli 2014!? Kan inte stämma med 2013. Ringde du centrala numret eller till enheten där ert ärende ligger? Har en vän som ansökte 1 aug och blev beviljad för 3 veckor sen. Det verkar som att de ärenden där tidigare asyl eller tidigare uppehållstillstånd, får man fråga vad för visum han fick? Att de fallen verkar ta längre tid - om man bedömer från den här tråden.
    Ellaa skrev 2015-04-01 15:27:04 följande:

Hej, menar du juli 2014!? Kan inte stämma med 2013. Ringde du centrala numret eller till enheten där ert ärende ligger? Har en vän som ansökte 1 aug och blev beviljad för 3 veckor sen. Det verkar som att de ärenden där tidigare asyl eller tidigare uppehållstillstånd, får man fråga vad för visum han fick? Att de fallen verkar ta längre tid - om man bedömer från den här tråden.

Jamen gud, det gör jag ju! Ursäkta röran...

Ett så kallat "Working-holiday-visa", ett utbyte mellan Sverige och Australien för folk under 30. Det var vad han kom hit på!
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-03-28 02:14:01 följande:

Hej! Tills nu så har vi inte fått något alls och jag är rädd att det kommer ta ännu längre tid eftersom det är påsk nu :( Tack absolut det ska jag göra! :)

Cutiie, har ni inte hört något än? Ni har passerat 6 månaders väntetiden nu för intervjumailet! Har du försökt ringa Växjö enheten? Samt frågat om allt är ok?

Om det inte var 5 blev det 6, ska man vänta 7 mån nu också.

Hoppas på goda nyheter från Dig!

Blev kopplad till västerås när jag ringde centrala!

• Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-01 15:32:20 följande:

Cutiie, har ni inte hört något än? Ni har passerat 6 månaders väntetiden nu för intervjumailet! Har du försökt ringa Växjö enheten? Samt frågat om allt är ok?

Om det inte var 5 blev det 6, ska man vänta 7 mån nu också.

Hoppas på goda nyheter från Dig!

Hej Ellaa! Nej tyvärr vi har inte fått intervjumejlet än och nu har vi väntat i 6 månader och 2 dagar vilket känns hopplöst :( Jag har ringt flera gånger och senaste gången var förra veckan och hon sa åt mig att vänta eftersom det är 14 månaders väntetid just nu och att väntetiden kommer bli ännu längre eftersom dom har för mycket att göra. Hon frågade till och med i slutet av samtalet vad den sökande hade för förhållande till mig trots att jag i början av samtalet sa till henne att jag och min make har väntat i 6 månader nu och inget har hänt än så verkar skumt faktiskt :/ :O
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid