• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    snowie skrev 2015-04-07 22:22:28 följande:

Om ni inte redan sett det så står det numera på migrationsverkets hemsida..

"

Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07 "

Vill man ens veta hur många ärenden det kom in i slutet av året...

Hur många % sjukskrivningar migrationsverkets personal har....

Själv har jag "bara" väntat 3månader hittills och har en resa planerad under sommarn så väntetiden blir iaf kortare.

SE HÄR:

Heregud... Blev så förbannad nu när jag vaknade och läste inlägget. Vadå inte lämna uppgifter? Så de som ansökte på premisser om 14 månaders väntetid - nu ska vi bara ignorera det och börja om eller? På obestämd tid.

Aldrig i hela mitt liv.. Har väntat i 6 månader men ändå. Jag uppmanar att vi alla skickar ett brev och gör en anmälan genom JO:s hemsida.

Jag ska skriva en anmälan nu, även om 14 månaderna inte har gått förbi för oss än, jag gör en anmälan pga NOLL insyn i deras arbete, att de ens vågar skriva att de inte kan lämna uppgifter.... Jag ska försöka skriva klart min anmälan idag - och kopiera här så kan ni som vill också ta den och göra om det passar ert ärende. Jag UPPMANAR alla er som har väntat speciellt i över 9 månader - för enligt lag ska det inte ta längre tid så era ord och väntetider har större påverkan än min samtidigt som jag tror att om VI är många som skickar och klagar på oklara besked om väntetiderna, INGEN information, noll insyn från Myndigheten.. Det här handlar om våra liv osv. Kanske kan ha större makt.

Hoppas ni är på. Bifogar länk!

www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/
  • Ellaa

fredrikar skrev 2015-04-07 18:00:39 följande:

Hej alla!

Är det någon här som är gravid och pappan inte har uppehållstillstånd?

Hur ska man gå tillväga egentligen, det finns alltså risk att jag får gå igenom hela graviditeten själv och kanske även en tid med vårat barn?

Förresten, fredrikar hittade följande information:

"
    Om du har eller väntar barn i Sverige

Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet.

Det krävs då att:

du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
    det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och
    det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka.

"

Bifogar länken så kan du få läsa mer:
    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Han kanske inte behöva lämna Sverige alls.
  • Ellaa
    Anonym (2015) skrev 2015-04-08 13:11:44 följande:

Ringt idag och pratat med handläggaren och frågade som vanligt vart i kö står vi eller hur ärendet ser ut. Då sa han att har några ärende före! Men ni kommer får besked nu i april! Är så skit förbannad och irriterad. Visar får besked inom några månader och visa får vänta utan obestämd tid.

Själv har ansökt via webben i slutet av januari 2014 snart 15 månader. Är det någon som har ärendet i Örebro enhet och väntar så långt som jag?

Hej (Anonym 2015),

har ni fått komplettera under hela er ärendetid? Finns det anledning till varför ni har fått vänta 15 månader - eller har allting gått som vanligt bara att de har dragit ut på tiden?
    Vilken enhet ligger ert ärende hos? För det är sanslöst 15 månaders plus april månads väntetid!

Men lite glad för eran skull att april lär vara Er månad!
    Hoppas!
  • Ellaa

Läste detta: lawline.se/answers/14575

medans jag sökte på webben parallellt med att läsa förvaltningslagen om rätten till information... Tycker ni som har väntat över 8-9 månader ska göra anmälan och ta hjälp utav Lawlines svar till den frågande. (ovanför)

Med lagstöd blir det enklare att kunna få hjälp/rätt... Jag ska försöka kontakta Lawline på grunderna av det som står på hemsidan:

"Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07"

De är en myndighet och ska därmed kunna lämna uppgifter - samt att vi har rätt att få svar på de frågorna (i den mån) de kan ge oss. Åtminstone väntetider måste vi kunna ha som referens såsom de har gömt sig under ALLA samtal till de till 14 månader. 

Men som sagt, ska skriva till Lawline och be de om hjälp utifrån det här med att inte kunna lämna ut uppgifter om väntetiden och därefter göra JO anmälan.

De får göra ett kösystem - folk kan inte leva i mer än ett år i ovisshet.
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-04-08 14:59:05 följande:

Läste detta: lawline.se/answers/14575

medans jag sökte på webben parallellt med att läsa förvaltningslagen om rätten till information... Tycker ni som har väntat över 8-9 månader ska göra anmälan och ta hjälp utav Lawlines svar till den frågande. (ovanför)

Med lagstöd blir det enklare att kunna få hjälp/rätt... Jag ska försöka kontakta Lawline på grunderna av det som står på hemsidan:

"Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07"

De är en myndighet och ska därmed kunna lämna uppgifter - samt att vi har rätt att få svar på de frågorna (i den mån) de kan ge oss. Åtminstone väntetider måste vi kunna ha som referens såsom de har gömt sig under ALLA samtal till de till 14 månader. 

Men som sagt, ska skriva till Lawline och be de om hjälp utifrån det här med att inte kunna lämna ut uppgifter om väntetiden och därefter göra JO anmälan.

De får göra ett kösystem - folk kan inte leva i mer än ett år i ovisshet.
    Mycket bra initiativ Ellaa! Jag är på. Helt sinnessjukt hur man hanterar ärenden på migrationsverket. Jag är dock nyfiken på vad de säger nu när kundservice inte har någon tid att skydda sig bakom? Jag ska ringa imorgon och kolla.

Har läst att ett par som sökte 1 oktober nu fått sitt intervjumejl 4e april så det borde vara er tur snart! Håller tummarna!
  • Anonym (2015)
    Ellaa skrev 2015-04-08 14:42:56 följande:
    Hej (Anonym 2015),

har ni fått komplettera under hela er ärendetid? Finns det anledning till varför ni har fått vänta 15 månader - eller har allting gått som vanligt bara att de har dragit ut på tiden?
    Vilken enhet ligger ert ärende hos? För det är sanslöst 15 månaders plus april månads väntetid!

Men lite glad för eran skull att april lär vara Er månad!
    Hoppas!
    Den enda anledningen att dem dröjer är att jag varit asyl innan jag träffade min fru. Och den största misset jag gjort är att jag återvänt mig i hemlandet där jag har ansökt ifrån. Sökte via webben med hopp att det ska inte tar så långt tid. Borde stannat kvar och levt tillsammans med min livs kärlek.
  • Lambie
    z h skrev 2015-04-07 18:40:32 följande:

Hej Lambie

Jag har en fråga om det är okej. Hur långt tid tog det tills din man fick intervju på ambassaden i iran, från den dagen du ringde/ mailade?

Hej! :)

Drar vår story kort så får du svar på din fråga: vi ansökte precis i början av juni -14, fick intervju i slutet av okt/början av november ungefär, minns inte exakt. Men de hade slarvat så hans handlingar från intervjun låg kvar på ambassaden fram till mars. De sa t o m själva när jag ringde häromdagen att hade det inte varit för mina telefonsamtal så kanske de inte ens hade upptäckt det nu. Så nästan fem månader senare fick Migrationsverket de uppgifter som behövdes, och tydligen ska detta inte behöva förlänga vår väntetid, men jag vet inte om jag kan tro på det.

Och nu väntar vi på beslut då. Tydligen har vi ingen handläggare än heller... Det här är den mest frustrerande processen jag har varit med om.

• Ellaa
    cecilin skrev 2015-04-08 17:45:17 följande:

Mycket bra initiativ Ellaa! Jag är på. Helt sinnessjukt hur man hanterar ärenden på migrationsverket. Jag är dock nyfiken på vad de säger nu när kundservice inte har någon tid att skydda sig bakom? Jag ska ringa imorgon och kolla.

Har läst att ett par som sökte 1 oktober nu fått sitt intervjumejl 4e april så det borde vara er tur snart! Håller tummarna!

Tack Cecilin, reagerade på deras passiva information om 'att de inte kan informera om väntetiderna'. Efter ALLT vi får gå igenom med förhöjda väntetider, noll info och tomma löften när man ringer ska man inte ens heller få information om väntetiden? Aldrig i hela mitt liv. Även om det innebär att göra JO anmälan eller kontakta politiker. Sinnessjukt. Vi betalar också för dessa ansökningar - det är bara en rätt att få ansöka om sambo - men det fick vi betala för också, alla ansökningar kostar TILL SKILLNAD från Försäkringskassan där ärendehantering är gratis. Nej, vi har betalat för ansökan - så vart är resulatet, vart är informationen vi förtjänar? Ja, meddela mig gärna imorgon vad de säger när du ringer om deras nya "icke informationsgivande anmärkning" om detta med väntetiderna. Är inte i Sverige och kan inte ringa - min syster har ringt 2 ggr men det är samma visa.

Vart läste du om paret som sökte 1 oktober och fick intervjumailet 4e april? Skulle gärna vilja läsa! Ja, verkligen... Hoppas också. Tack för informationen - you made my day. Även om man inte ska låta sig vägledas av andra händelser - för de gör lite som de vill så har det varit ganska dött med svar och/eller intervjumail känns det som.

Tack igen, lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (2015) skrev 2015-04-08 17:57:23 följande:

Den enda anledningen att dem dröjer är att jag varit asyl innan jag träffade min fru. Och den största misset jag gjort är att jag återvänt mig i hemlandet där jag har ansökt ifrån. Sökte via webben med hopp att det ska inte tar så långt tid. Borde stannat kvar och levt tillsammans med min livs kärlek.

Hej, jaha ok... Det verkar lite som att de med tidigare asylärenden och dylik är nästan dömda till en längre väntetid :( nästan som att man redan är misstänksam pga det - vilket inte borde vara så. Jag hoppas innerligt att ni får ert beslut nu i April!!!!
  • z h
    Lambie skrev 2015-04-08 19:16:05 följande:

Hej! :)

Drar vår story kort så får du svar på din fråga: vi ansökte precis i början av juni -14, fick intervju i slutet av okt/början av november ungefär, minns inte exakt. Men de hade slarvat så hans handlingar från intervjun låg kvar på ambassaden fram till mars. De sa t o m själva när jag ringde häromdagen att hade det inte varit för mina telefonsamtal så kanske de inte ens hade upptäckt det nu. Så nästan fem månader senare fick Migrationsverket de uppgifter som behövdes, och tydligen ska detta inte behöva förlänga vår väntetid, men jag vet inte om jag kan tro på det.

Och nu väntar vi på beslut då. Tydligen har vi ingen handläggare än heller... Det här är den mest frustrerande processen jag har varit med om.

Usch vad tråkigt, hoppas att ni får beslutet snarast. Men jag menade från den tiden ni bad ambassaden om intervju tid, dröjde det också långt tid tills din partner fick interview, t.ex efter 1 eller 2 månader?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid