• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Längtansfull man

Törs man ställa en fråga utan att bli påhoppad?
    Försökte luska lite om ersättningar till min nya fru från Kina.Har råd att försörja henne, men för hennes självkänsla, vore det bra med egna pengar, och inte ligga mig till last som hon uttrycker det.
    Det man hör och läser om?
    Rekroratift barnbidrag, studera Svenska med ersättning, anpassningsbidrag,
    Vissa får bilar och möbler av SOS, detta söker jag inte förutom lära sig Svenska,men några kronor vore väl bra.
    Hennes dotter får väl barnbidrag (är 14 år)

• Anonym (M)
    Längtansfull man skrev 2015-04-05 13:29:00 följande:

Törs man ställa en fråga utan att bli påhoppad?
    Försökte luska lite om ersättningar till min nya fru från Kina.Har råd att försörja henne, men för hennes självkänsla, vore det bra med egna pengar, och inte ligga mig till last som hon uttrycker det.
    Det man hör och läser om?
    Rekroratift barnbidrag, studera Svenska med ersättning, anpassningsbidrag,
    Vissa får bilar och möbler av SOS, detta söker jag inte förutom lära sig Svenska,men några kronor vore väl bra.
    Hennes dotter får väl barnbidrag (är 14 år)

Eftersom ni är gifta är du försörjningsskyldig så hon kan inte få några generella "bidrag", ex försörjningsstöd från soc. Inte heller har hon rätt till möbler, pengar till bilar eller liknande. Det är knappt att helt nyanlända flyktingar får det, och det lilla de får räcker knappt till bussbiljetter (bokstavligen, här i kommunen får de ca 24 kr om dagen...)

För att studera på SFI kan hon få ca 1000 kr i månaden (om de inte ändrat reglerna senaste året) men då måste hon studera på SFI på dagtid och vara i deras lokaler 8-16 mån-fre. Min man valde att plugga själv och fick inget bidrag.

Anpassningsbidrag existerar inte. 

Barnbidrag betalas inte ut retroaktivt. Föräldrapenningen betalas bara ut retroaktivt fram tills att barnet fyllt 12. 

Rent krasst är det så att i och med att de flyttat hit för att hon ska bli sambo med dig är det du som har försörjningsansvar. Vill hon ha extra pengar att röra sig med är det jobb som gäller, alternativt studier. När hon har permanent uppehållstillstånd kan hon få bidrag och lån från CSN men då måste hon även ha behörighet att läsa på högskola i Sverige.
  • jessib

Nu finns ett formulär på sidan där man kontrollerar sin ansökan på Migrationsverket.se, om någon annan också vill ge lite feedback :) jag skrev typ att jag skulle vilja se mitt könummer i E3 (vilket jag tvivlar på att de någonsin publicerar...), om jag är med i E3 och enhet tex. Längst ner när man skriver in sitt nummer:

Hjälpte den här sidan dig?

Ja

Nej

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre? "

• Ellaa
    jessib skrev 2015-04-07 16:26:07 följande:

Nu finns ett formulär på sidan där man kontrollerar sin ansökan på Migrationsverket.se, om någon annan också vill ge lite feedback :) jag skrev typ att jag skulle vilja se mitt könummer i E3 (vilket jag tvivlar på att de någonsin publicerar...), om jag är med i E3 och enhet tex. Längst ner när man skriver in sitt nummer:

Hjälpte den här sidan dig?

Ja

Nej
    Hur skulle den här sidan kunna bli bättre? "
    Också skrivit där för cirka 3 veckor sedan - tror det är mera för hur man kan förbättra funktionen angående sidan. Som du säger, tvivlar på att det handlar om hur de kan hantera handläggningen- och ärendena bättre. Men skrev också att mer utförlig information borde anges, tex kunna få kö information så man har rätt att se över sitt ärende och få information. Inte bara lämna in sitt ärende, där 14 månaders väntetid inte ens kan garanteras. Helt sjukt.

Min syster ringde idag då om en vecka exakt har vi passerat 6 månaders väntetid för intervjumailet men som vanligt inget hände - de hänvisar till 14 månaders väntetid och att det beror på Ambassaden - även om Ambassaden inte ens har kontroll över intervjumailet förrän de kan boka en tid åt en. Kul sätt att avlägsna ansvaret till ambassaden - när ambassaden bara är den som ger en en tillgänglig tid. De har ingen kontroll över när intervjumailet kommer. 
  • fredrikar

Hej alla!

Är det någon här som är gravid och pappan inte har uppehållstillstånd?

Hur ska man gå tillväga egentligen, det finns alltså risk att jag får gå igenom hela graviditeten själv och kanske även en tid med vårat barn?

• Ellaa
    fredrikar skrev 2015-04-07 18:00:39 följande:

Hej alla!

Är det någon här som är gravid och pappan inte har uppehållstillstånd?

Hur ska man gå tillväga egentligen, det finns alltså risk att jag får gå igenom hela graviditeten själv och kanske även en tid med vårat barn?

Ni kan söka om förtur, antingen du eller din partner, bifoga bevis på graviditeten och att du är pappan (antar jag). Bifoga via email dvs deras hemsida om ni har gjort en webbansökan. Så ni inte riskerar att bli borttagna från E3.

Skriv som rubrik, ANSÖKAN OM FÖRTUR GRAVIDETET + BEVIS.

Lycka till. 
  • fredrikar

Tack så mycket för ditt svar. Jag förstår nu att jag skrev lite luddigt men det är jag som är mamman och min pojkvän är pappan. Han befinner sig ju här i Sverige och vad jag förstår så går det inte att ansöka på webben om man befinner sig här?

• z h

Hej Lambie

Jag har en fråga om det är okej. Hur långt tid tog det tills din man fick intervju på ambassaden i iran, från den dagen du ringde/ mailade?

• snowie

Om ni inte redan sett det så står det numera på migrationsverkets hemsida..

"

Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider.

Sidan senast uppdaterad: 2015-04-07 "

Vill man ens veta hur många ärenden det kom in i slutet av året...

Hur många % sjukskrivningar migrationsverkets personal har....

Själv har jag "bara" väntat 3månader hittills och har en resa planerad under sommarn så väntetiden blir iaf kortare.

• Lennypenny

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid