• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • sylla
    Lennypenny skrev 2015-04-07 23:10:29 följande:

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler

Ansöker ni som anknytning till svensk medborgare?
  • Baban
    Lennypenny skrev (null) följande:

Hej.

vi søkte om UT 21/5-14.

Har fått brev om komplettering om vi kan sende mer om inkomst pga jeg er student.

Vi er gift (over 4 år) og har 2 små barn sammen.

Jeg har leilighet i Norge og har utbetalt ca 24.000 pr mnd og 8400 i boende inkl alt. Vil dette rekke?

måtte også svare på en frågeformular på flere sider. Sendte også med mange bilder.

Sendte brevet i dag. Tror ikke vi mangler noe nå.

Tror dere det vil ta lang tid på å få beslut?

enhet er BODEN.

Takk for svar.

er UT enligt Svenske regler smile1.gif

Du skulle inte ansöka UT om du är norsk medborgare och bor i Sverige , du skulle ansökat om besök visum och han/hon kan få visum och i Sverige han/hon kan ansöka uppehållsrätt och det blir snabbare och kort väntetider.
  • Lennypenny

Han hadde Schengen visum. Så han har bodd her med oss hele tiden.

Søkte først upphållskort, men det var feil.

Men vet du hvor lang tid etter komplettering for å få et beslut ?

• Cutiie

Nu har dom uppdaterat väntetiderna på hemsidan den 7 april 2015 och skrivit så här: " Vi kan för närvarande inte lämna några uppgifter om väntetider. " Vad betyder detta? Att väntetiderna kommer öka och bli oändliga? :(

• Anonym (2015)

Ringt idag och pratat med handläggaren och frågade som vanligt vart i kö står vi eller hur ärendet ser ut. Då sa han att har några ärende före! Men ni kommer får besked nu i april! Är så skit förbannad och irriterad. Visar får besked inom några månader och visa får vänta utan obestämd tid.

Själv har ansökt via webben i slutet av januari 2014 snart 15 månader. Är det någon som har ärendet i Örebro enhet och väntar så långt som jag?

• Nabz

Hej på dig....själva så har vi väntat i  snart i 7 månader plus nån vecka till. Ansökte 30 augusti och fick mejl om intervju den 18 februari. Intervjun hade frun den 5 mars. Väntar fortfarande på besked. Hade hoppats på snart efter intervjun men nu när man läser att ni har väntat i 15 månader så blir jag helt iskall....hur fan kan det accepteras??? vart kan man vända sig för att få hjälp mot den här jävla myndighetet där man har precis noll koll vad dom gör....allt känns godtyckligt!!!

• sa44

Anmäl dem till JO. Det är olagligt att det tar mer än 9 månader på sig att avklara ett ärende om det inte finns en specifik anledning till förseningen.

• Ellaa
    fredrikar skrev 2015-04-07 18:23:52 följande:

Tack så mycket för ditt svar. Jag förstår nu att jag skrev lite luddigt men det är jag som är mamman och min pojkvän är pappan. Han befinner sig ju här i Sverige och vad jag förstår så går det inte att ansöka på webben om man befinner sig här?

Absolut :) egentligen måste han göra ansökan från utlandet. Men han kan göra den i Norge liksom... Vet inte om de kan se VART han gör ansökan ifrån, om ni har folk som kan ställa upp be någon göra den utomlands. Ansök om förtur också och se till att ni skicka i samtliga uppgifter och bevis om att du är gravid, han är pappan... dvs läkarintyg. Ansök så fort som möjligt, visst förtur hjälper men kan fortfarande ta sin tid. De är så opålitliga nu med tider.

Lycka till och grattis till Er :)
  • Ellaa
    Lennypenny skrev 2015-04-08 00:06:58 följande:

Vet ikke hur jeg quoter, men ja søker anknytning svensk borger.

Hej LennyPenny: Hittade följande information (din fru kan få uppehållsrätt endast tom datumet Du har det.

Familjemedlem till EU-medborgare
    "En medborgare i ett land utanför EU som är familjemedlem (make/maka/sambo eller barn under 21 år) till en EU-medborgare med uppehållsrätt i Sverige, har också uppehållsrätt. EU-medborgaren måste vara registrerad hos Migrationsverket. Man får arbeta i Sverige om man har uppehållsrätt. Om man vill stanna längre i Sverige än tre månader måste man ansöka om uppehållskort även om man har uppehållsrätt."

"Om din familj är medborgare i ett land utanför EU och ni ska vara i Sverige i mer än tre månader ska de ansöka om uppehållskort hos Migrationsverket. Uppehållskortet ger din familj rätt att bo och arbeta i Sverige så länge du har uppehållsrätt.
    "

Jag bifogar länken där det står vad du måste bevisa - bättre att ha allt klart om de har bett om ytterligare information från dig.

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Arbeta-studera-eller-bo-i-Sverige-for-EU-medborgare/Tillstand-for-familjen/Uppehallskort-for-familjemedlem-fran-ett-land-utanfor-EU.html

Lycka till.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid