• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-04-01 17:26:39 följande:

Hej Ellaa! Nej tyvärr vi har inte fått intervjumejlet än och nu har vi väntat i 6 månader och 2 dagar vilket känns hopplöst :( Jag har ringt flera gånger och senaste gången var förra veckan och hon sa åt mig att vänta eftersom det är 14 månaders väntetid just nu och att väntetiden kommer bli ännu längre eftersom dom har för mycket att göra. Hon frågade till och med i slutet av samtalet vad den sökande hade för förhållande till mig trots att jag i början av samtalet sa till henne att jag och min make har väntat i 6 månader nu och inget har hänt än så verkar skumt faktiskt :/ :O

Herregud.... Väntetiderna var fortf 14 månader när de flesta väntat 5-6 mån, så vad är skillnaden nu?? Blir så irriterad!

Hade du växjö eller umeå enheten? Jag är i utlandet men ska be min syster ringa de på Växjö imorgon och fråga. Senaste som fick i Växjö tror jag ansökte 23-24 september. Panik! Skriver imorgon här efter att min syster har talat med Växjö och uppdaterar. Enda jag hoppas är att eftersom man kanske får vänta 6 mån eller mer för intervjumailet så kanske väntetiden blir mindre för svar *önsketänkande.

Hoppas man hinner får svar innan sommaren - kan bara tänka mig hur seg sommaren kommer bli med all semester, om inte de nya som anställt runtom i Sverige ökar effektiviteten.
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-04-01 17:56:46 följande:
    Herregud.... Väntetiderna var fortf 14 månader när de flesta väntat 5-6 mån, så vad är skillnaden nu?? Blir så irriterad!

Hade du växjö eller umeå enheten? Jag är i utlandet men ska be min syster ringa de på Växjö imorgon och fråga. Senaste som fick i Växjö tror jag ansökte 23-24 september. Panik! Skriver imorgon här efter att min syster har talat med Växjö och uppdaterar. Enda jag hoppas är att eftersom man kanske får vänta 6 mån eller mer för intervjumailet så kanske väntetiden blir mindre för svar *önsketänkande.

Hoppas man hinner får svar innan sommaren - kan bara tänka mig hur seg sommaren kommer bli med all semester, om inte de nya som anställt runtom i Sverige ökar effektiviteten.
    En från 27 Sep i växjö har fått mail för några dagar sedan.
  • Ellaa

[quote=75099137][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-04-01 18:22:34 följande:[/quote-nick]

En från 27 Sep i växjö har fått mail för några dagar sedan.

[/quote

Juste! Even better :) tack för the reminder!

Är der någon annan här som har Växjö enheten som ansökt efter 27 september och innan 13 oktober?

• Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-01 17:56:46 följande:

Ja precis vi har ju också sökt i september samma månad så varför ska vi vänta så länge medan dom som sökt 27 september redan har fått intervjumejlet! Dom borde liksom vara klara med september månad nu. Vi har Umeå enheten men tror att det inte spelar någon roll vilken enhet eftersom det är webbansökan plus att några som hade ansökt 3 september fick båda intervjumejlet 20 februari på samma dag trots olika enheter :/ Denna tiden på året verkar ju vara värst eftersom det är påsk, massa helgdagar och sommaren så allt kommer bli sååå segt :(
  • Anonym (Anonym svag)
    Anonym (va??) skrev 2015-04-01 17:33:08 följande:
    http://www.metro.se/nyheter/ny-rapport-karleken-far-invandrare-att-stanna-kvar-i-sverige/EVHocA!UaOGhcn5kPA9U/

Denna gjorde mig mest förbannad när jag läste den på morgontåget. Väntetiderna ordas det ingenting om.
    Varken väntetider eller det omänskliga sätt detta hanteras på att man inte ens kan få komma på besök under väntetiden. Detta borde komma ut i media på något vis och uppmärksammas. Som någon skrev tidigare var denna regel kanske att acceptera om väntetiden var 3 månader men inte numera. kan de inte minska väntetiderna tycker man de borde rucka på dessa regler om besök åtminstone. Det är inte alltid partnern i Sverige har möjlighet att åka av många olika skäl.
  • Lambie
    Anonym (Anonyma) skrev 2015-03-25 16:51:42 följande:
    Kan inte förstå att ni är inne på månad 11 de har snart gått ett år. Även om de säger att det är 14-16 månaders väntetid, ni har ju redan gjort intervjun! Hur länge sen var det han gick på sin intervju? Var det webb ansökan eller pappersansökan? 
    Fick ni komplettera? Har han varit asylsökande eller gift innan? Även om väntetiderna är långa så förstår jag inte varför erat ska falla i den långa väntetiden... Man är själv rädd att samma sak ska hända med ens egna fall det är därför jag ställer jag så många frågor *om det är ok?
    Kan du komma på nån anledning till er långa väntetid? Om det gjordes genom pappersansökan så kanske det har lite med saken att göra. Man hoppas att ni får ett beslut så fort som möjligt.

Hej!
    Ber om ursäkt för sent svar...

Vi gjorde alltså en webbansökan precis i början av juni -14, så jag sa fel, vi är nu inne på 10:e månaden. Men det är fortfarande "illa" om jag får tycka det själv. Vår ansökan är komplett vad jag har fått höra, men däremot ville de inte ta emot några bilder eller så vid intervjun :( så har hela tiden väntat på att de ska höra av sig igen (har även ringt flera gånger efter intervjun) och säga att vi ska komplettera, men det har inte hänt än. Vi har inget som är "konstigt" eller så, han har aldrig varit gift eller sökt asyl eller liknande, så vi har inget att oroa oss för på den punkten. Men visst blir man orolig/arg/paranoid när det tar så himla lång tid för vissa, som oss i det här fallet. Jag ska ringa de igen imorgon och se om jag kan få någon vettig uppdatering, men det tvivlar jag nästan på. Gråter

• z h

Hej.

Imorgon blir det 5 månader och en vecka sedan jag ansökte. Som otur får jag samna person varje gång och den personen säger alltid till mig att de jobbar med beslut för april-maj 2014 (webbansökan). Dock ber jag varje gång att få svar om just vilken månad de har kommit till för de som inte har fått email om att boka intervju än, men jag får alldrig något positivt svar antingen säger hon 14 månaders väntetid och det kan dröja långt tid efter intervjun också och till slut idag sade hon att det jag vet så finns det en ansökan från juli som inte har fått email om att boka intervju!!!! Trots att i början av mars sa en annan kvinna i samma enhet att de har börjat med september ärenden i slutet av feb.

Jag vill fråga er som har Sundsvall enheten om ni råkar också för samma kvinna varje gång och om det är samma information som jag fick?

• Ellaa
    Lambie skrev 2015-04-01 22:58:08 följande:

Hej!
    Ber om ursäkt för sent svar...

Vi gjorde alltså en webbansökan precis i början av juni -14, så jag sa fel, vi är nu inne på 10:e månaden. Men det är fortfarande "illa" om jag får tycka det själv. Vår ansökan är komplett vad jag har fått höra, men däremot ville de inte ta emot några bilder eller så vid intervjun :( så har hela tiden väntat på att de ska höra av sig igen (har även ringt flera gånger efter intervjun) och säga att vi ska komplettera, men det har inte hänt än. Vi har inget som är "konstigt" eller så, han har aldrig varit gift eller sökt asyl eller liknande, så vi har inget att oroa oss för på den punkten. Men visst blir man orolig/arg/paranoid när det tar så himla lång tid för vissa, som oss i det här fallet. Jag ska ringa de igen imorgon och se om jag kan få någon vettig uppdatering, men det tvivlar jag nästan på. Gråter

Jag förstår dig 110%, "illa" är bara förnamnet, det är förjävligt, på ren svenska! Alltid försökt hitta "anledning" till de fallen där det verkar ta mer än 8 månader för beslut - men du har inte behövt komplettera. Jag har fått tipset att efter intervjun försöka få svar från Ambassaden, att de har mer vetskap är vad vi har. Såklart är alla ambassader inte lika hjälpsamma - men värt ett försök?

Om ni redan har gjort en intervju borde man nästan ta för givet att ni skall ha en handläggare vid denna tidpunkt! Vart är din partner ifrån (om jag får fråga)? 

Finner det så konstigt - den här gruppen som faller i denna föreviga väntan när hela processen är i stort sett klar! Medans det finns andra som min vän (glad för hennes skull såklart) men där det är nyetablerat förhållande och sökte 1 aug och fick sitt TUT i mitten av mars, tror enheten är Uppsala. 

Det värsta är att de inte ens kan ge en förklaring till varför det ser ut såhär, de säger att de håller på med en månad - sen får någon som ansökt i senare skedde sitt beslut. Vart faller den här gruppen som de verkar glömma bort. Vilken enhet?
    Hoppas ni får höra något snart!!!
  • Anonym (förbannad)
    z h skrev 2015-04-02 15:13:20 följande:

Hej.

Imorgon blir det 5 månader och en vecka sedan jag ansökte. Som otur får jag samna person varje gång och den personen säger alltid till mig att de jobbar med beslut för april-maj 2014 (webbansökan). Dock ber jag varje gång att få svar om just vilken månad de har kommit till för de som inte har fått email om att boka intervju än, men jag får alldrig något positivt svar antingen säger hon 14 månaders väntetid och det kan dröja långt tid efter intervjun också och till slut idag sade hon att det jag vet så finns det en ansökan från juli som inte har fått email om att boka intervju!!!! Trots att i början av mars sa en annan kvinna i samma enhet att de har börjat med september ärenden i slutet av feb.

Jag vill fråga er som har Sundsvall enheten om ni råkar också för samma kvinna varje gång och om det är samma information som jag fick?

hej!
    Jag får samma kvinna när jag ringer sundvall, otrevlig typ som ger en o samma svar aldrig något vettigt, jämfört med uppsala otroligt hjälpsamma man får nästan svar på de mesta..
    Rynkar på näsan
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid