• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-31 22:44:22 följande:
    8 månader utan förtur är det väl? Han skrev att han fick avslag på sin förtursförfrågan. Undra varför ni fick avslag? Förtur ska väl gälla om det handlar om minderåriga barn!
    Ja, vilken lättnad!!

Då vet vi att det är ca 8 månaders väntan just nu eftersom inte så mycket händer på beslutsfronten för tillfället. Vad glad jag är att jag läste fel. Det finns hopp! Här kommer en riktig skål Skål!!

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-31 22:44:22 följande:
    8 månader utan förtur är det väl? Han skrev att han fick avslag på sin förtursförfrågan. Undra varför ni fick avslag? Förtur ska väl gälla om det handlar om minderåriga barn!
    Har en allmän fråga. Gör det skillnad om barnet är biologiskt eller ej när man är gifta?
  • Berii

Stort grattis till dig Längtasfullman :)

Så det betyder att om det är helt bra med ärendet de brukar tar beslut inom en månad hoppas jag :)

Nu blev jag förväntasfull :) :) :)

Hoppas ni får mail de som väntar på detta och de som väntar på beslut hoppas som fort som det är möjligt ..f***ck the distance är så jobbigt :( ..o vänta nästan 7 månader :(

• Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-04-01 00:36:42 följande:
    Ja, vilken lättnad!!

Då vet vi att det är ca 8 månaders väntan just nu eftersom inte så mycket händer på beslutsfronten för tillfället. Vad glad jag är att jag läste fel. Det finns hopp! Här kommer en riktig skål Skål!!
    Jag vet :D då vet man att det inte är helt omöjligt... Verkar ha varit dött på mail och beslutsfronten! Panik. Varje gång man läser att någon har fått mailet eller svar så får man hopp! Skål :)

Till din andra fråga, vad jag vet så kan man söka förtur om:
    - man väntar barn (under denna process)
    - och om barn som är inblandade och ska följa med eller är involverad (spelar ingen roll om det inte är ens egna biologiska barn eller partner som kommer) dock får man förtur om endast om man anser att barnet kan fara illa ut och därav behövs en snabbare handläggningsprocess

Det finns såklart folk som har fått förtur lite beroende på vem som ger ut förturen men tror att det vara vara svårt om det handlar om barn som inte nödvändigtvis kan fara illa ut. 
  • Längtansfull man

Hej igen!
    Ringde migrationsverket (vem kan vänta i 2-4  veckor)
    Blev bifall,  så nu får man ta fram stora kvasten och städa,
    Glad
    Kan väl inte vara ett 1 April skämt bara,
    Äntligen kanske det kan bli ordning på våra liv.

Med vänlig hälsning
    Leif

• Elsanna
    Längtansfull man skrev 2015-04-01 09:36:21 följande:

Hej igen!
    Glad

Med vänlig hälsning
    Leif

Grattttis Fan va kul !!!!!
  • Ulak
    Berii skrev 2015-04-01 01:08:44 följande:

Stort grattis till dig Längtasfullman :)

Så det betyder att om det är helt bra med ärendet de brukar tar beslut inom en månad hoppas jag :)

Nu blev jag förväntasfull :) :) :)

Hoppas ni får mail de som väntar på detta och de som väntar på beslut hoppas som fort som det är möjligt ..f***ck the distance är så jobbigt :( ..o vänta nästan 7 månader :(

Det betyder nog att de är inne med beslut i ärenden som ankom i början av Augusti. Många har ju haft intervju tidigare och väntat mycket längre.
    Själv fick jag en förhoppning om att mitt ärende som skickades in 3 September kanske tas beslut om en månad.
  • Anonym (Långa väntan...)
    Ulak skrev 2015-04-01 12:35:54 följande:

Det betyder nog att de är inne med beslut i ärenden som ankom i början av Augusti. Många har ju haft intervju tidigare och väntat mycket längre.

Själv fick jag en förhoppning om att mitt ärende som skickades in 3 September kanske tas beslut om en månad.

Ringde migrationsverket idag, och killen jag pratade med sa att vi som lämnat in ansökan i juli 2013 har de inte ens börjat handlägga ännu :(

Men vi är lite av ett specialfall i och för sig då min sambo kom hit på ett ettårigt visum, och han har därför tillstånd att bo i Sverige under hela väntetiden och handläggningstiden, men får inte lämna landet dock.
  • Ulak
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-04-01 13:19:07 följande:
    Ringde migrationsverket idag, och killen jag pratade med sa att vi som lämnat in ansökan i juli 2013 har de inte ens börjat handlägga ännu :(

Men vi är lite av ett specialfall i och för sig då min sambo kom hit på ett ettårigt visum, och han har därför tillstånd att bo i Sverige under hela väntetiden och handläggningstiden, men får inte lämna landet dock.
    Där dog alla förhoppningar. Om de tar i ordning så innebär det en väntetid på 21 månader för de flesta.
    Dock så ser man ändå en del som får besked mellan 7 - 14 månader för "normala" ärenden.
  • Anonym (va??)
    Längtansfull man skrev 2015-04-01 09:36:21 följande:

Hej igen!
    Glad

Med vänlig hälsning
    Leif

Så skönt för er. Plötsligt händer det! Vet du vilken enhet ni tillhörde?

Städa på, snart är hon hos dig!

Kram
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid