• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Deitch skrev 2015-07-06 08:25:57 följande:
    Så här ser det ut Ellaa.
    Det enda som har ändrats är att det nu står "Beslut fattat" nedan. Står fortfarande att jag skall boka tid i Kållered. Bokad tid i april är den ursprungliga intervjun hon var på. Om du trycker på "tidsbokning" till höger nu står det bara att alla ansökande har fått beslut. Innan beslut kunde man gå in och välja tider och (antagligen) boka dem. Nu går det inte längre iaf. Jag tror personligen detta är en bugg och inget att bry sig om.

Vad det gäller excellarket fortsätter jag åtminstone en stund till =)

Ansökan

Bekräftelser som skickats till din e-postadress
    2014-10-15 Vi har tagit emot din betalning
    2014-10-15 Vi har tagit emot din ansökan
    De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatus XXXXXX
    XXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXX
    Beslut fattat
    De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i KÅLLERED
    NamnBokad tidXXXXXX
      XX April 2015 XX:00
    Tack Deitch :) sista frågan, Kållered är det möjligtvis den närmaste enheten till din adress? 
  • Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-06 13:18:59 följande:
    Tack Deitch :) sista frågan, Kållered är det möjligtvis den närmaste enheten till din adress? 
    Kållered? Nja, det är inom samma län, men närmaste vet jag inte. Vi skall till ett annat kontor som ligger 5 min bort med buss för att ta fingeravtryck mm i veckan, så jag skulle säga att det är rejält mycket närmare. Vet dock inte om de gör intervjuer där.
  • Miss Honey
    Ellaa skrev 2015-07-06 13:15:03 följande:
    Hej Miss Honey, skumt att de via mail säger att ni är pappersansökan men Västerås säger att ni är i E3. 

Jag misstänker att ni har blivit pappersansökan därav skickade till Västerås för att 18 månaders väntetid var det som stod på hemsidan förra hösten för pappersansökningar och webbansökningar 14-16 månader. 

Jag vet att de säger att det INTE är skillnad men vi alla vet att de som är pappersansökningar tar längre tid för beslut - fast målet för M-Verket är att Det inte ska skiljas radikalt mellan väntetiderna så de jobbar ju på det. 
    Hej ella jag vet seriöst inte vf det har blivit så här vi har inget som behöver mer utredning blir väldigt ledsen över detta och kan inte göra mer än att vänta har inte ork längre att bry mig blir så förrvirad av alla olika svar som man får av m verket. :(
  • ebuer

Hej Alla :))

Vi har fått händlaggare i dag. Jeg ringte migrationsverket i dag og spurte om vi har fått händlaggare. De sa ja og jeg fikk telefonnummeret hennes. Jeg skal ringe i morgen, men når får vi ett beslut trur dere???

• Meri87

En uppdatering...

Jag och min pojkvän lämnade in ansökan om uppehållstillstånd 31 januari 2015

Stog i kö och hade ännu inte fått en handläggare

Tills 3 juli alltså i fredags då jag på morgonen lämnade in graviditetsintyg.

Idag 6 juli fick vi mail att vi har fått beviljat förtur i kön.

Fick även mail direkt där på att vi ska boka nöta på ambassaden i sarajevo då min pojkvän bor i bosnien.

Asså shit det gick så fort alltihopa.. Imorgon ska han boka tid aå vi får väl se hur långt det tar efter detta momentet.

• sjömannen
    jessib skrev 2015-07-06 12:49:13 följande:

För att logga in på "mina sidor" behöver en inloggningsuppgifterna partnern uppgav när hen skulle ansöka, dessa finnes på mail.

Sedan går man in på Mina sidor, vilket jag inte orkar länka genom mobilen, googla "Migrationsverket mina sidor" och välj den som heter mina sidor, ej den för e-visum.

Där loggar man sedan in (man använder alltså INTE länken i mailet).

Där ser man endast typ vilka dokument man skickade in och vem som sökte.

Sedan står den andra uppgiften, som vi funderar på är en bugg, att personen har en tidsbokning i solna/annan enhet.

Hoppas det var hyfsat bra förklarat!

Mycket bra beskrivning och förklaring. Fungerar klockrent. Tack tack!! 
  • Baban
    jessib skrev (null) följande:

För att logga in på "mina sidor" behöver en inloggningsuppgifterna partnern uppgav när hen skulle ansöka, dessa finnes på mail.

Sedan går man in på Mina sidor, vilket jag inte orkar länka genom mobilen, googla "Migrationsverket mina sidor" och välj den som heter mina sidor, ej den för e-visum.

Där loggar man sedan in (man använder alltså INTE länken i mailet).

Där ser man endast typ vilka dokument man skickade in och vem som sökte.

Sedan står den andra uppgiften, som vi funderar på är en bugg, att personen har en tidsbokning i solna/annan enhet.

Hoppas det var hyfsat bra förklarat!

Hej jessib
    tack så mycket det är en bra förklaring, nu vi kan logga in , det står för mig Sundsvall , ja visst det var den stad som min vi bor där.
    Och jag loggade in men den länken som står ( logga in på min sida för e-visum )
    Tack för informationen jessib.
  • Miss Honey

Hej alla jag loggade in också det står :
    Bekräftelser som skickats till din e-postadress
    2014-10-23 Vi har tagit emot din betalning
    2014-10-23 Vi har tagit emot din ansökan

De personer som omfattas av din ansökan

De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i SUNDSVALL

Namn

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid