• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • elin79

Jodå min man hinner hem till förlossningen. Fick sitt kort i lördags.Tog 2 veckor att få dit ner efter beslut. Kommer till Arlanda imorgon. 10 dagar före beräknad förlossning....puh!

Vill ge er alla andra styrka och ork att fortsätta denna jobbiga resa! Hoppas att ni snart får vara med den ni älskar varje dag.

• jessib

Du hade umeå! Detta ger mig hopp :)

Fast vad har hänt med e3? De har jobbat med augusti sen mars.

Måste va direktiv uppifrån?

Då tog det 10 mån o 3 veckor för er.

• LEnL
    jessib skrev 2015-07-05 12:38:17 följande:

Du hade umeå! Detta ger mig hopp :)

Fast vad har hänt med e3? De har jobbat med augusti sen mars.

Måste va direktiv uppifrån?

Då tog det 10 mån o 3 veckor för er.

Jag har noll koll vad E3 innebär ärligt talat. Jag har inte satt mig in något och inte heller ringt till migrationsverket mer än 5 gånger under väntetiden. Jag kände att jag skulle bli stressad och mer orolig om jag började "läsa på" .. Vad menar du med att det måste vara direktiv uppifrån? 

• Ellaa
    LEnL skrev 2015-07-05 10:44:22 följande:

Vilken koll ni har på varandra :P ... Precis innan vi bokade tid för intervju hade vi Växjö, sen efter intervjun skickades allt till Umeå. Så vi fick beslut av handläggare vid Umeå enheten.

Hehe nja, brukar använda Visa Endast så kan man gå tillbaka till användarens samtliga inlägg därav kunde jag läsa att du tidigare hade nämnt Växjö enheten, missade dock att ni blivit förflyttade.

Jessib: ja verkar som att augusti-september 2014 ärenden har man fastnat i just nu, tror inte de påbörjade med de ärendena förrän maj, så nästa månad augusti lär de fortsätta. Tror normala väntetiden för 'normala ärenden' kommer hamna på 11 månader, upp till 12.

Bara fortsäta och ringa, trycka på! Hoppas på tur!
  • Ellaa
    LEnL skrev 2015-07-05 13:42:16 följande:

Jag har noll koll vad E3 innebär ärligt talat. Jag har inte satt mig in något och inte heller ringt till migrationsverket mer än 5 gånger under väntetiden. Jag kände att jag skulle bli stressad och mer orolig om jag började "läsa på" .. Vad menar du med att det måste vara direktiv uppifrån? 

LEnL: har du möjlighet att logga in på din eller din partners sida? Från Migrationsverket sida, och de vad för enhet som står där? Då kanske vi kan dra någon slutsats om vad enheten som står på sidan har för roll.

Eller om du kanske kan kolla det Deitch? Någon som har fått beslut, skulle ni vara jättegulliga!

P.s ni som INTE kan logga in, när ni gjorde er webbansökan så fick man användarnamn och lösen i samma veva. Hittar ni inte detta så kolla Era/er partners mail och sök på Migrationsverket, där fick man i ett mail användarnamn och lösen. Annars kan man klicka på glömt. Hoppas ni lyckas komma in!
  • LEnL

Jag antar att det är länken i mailet man fick när man skulle fylla i ansökningsformuläret.?

För jag klickar på den länken och loggar in med de användarnamn och lösen som min partner använde men det står bara "De här användaruppgifterna har redan använts för att göra en ansökan. Om du vill göra en ny ansökan måste du gå till Migrationsverkets hemsida och skapa nya användaruppgifter. Du har blivit utloggad."

• bebivogel131103

Ansökan: 2014-09-16

Intervju: gjordes samtidigt som ansökan

Enhet: Sundsvall

Land: Albanien

Pappersansökan

Hej!

Har nu väntat i 10 månader på ett beslut. Fick

handläggare för cirka 3 månader sen. Just nu är jag i Albanien och hälsar på min pojkvän. Ringde till våran handläggare innan jag åkte hit i slutet av maj och frågade hur lång tid cirka det kommer ta innan man får ett beslut och hon sa att hon hade dåliga nyheter att hon just nu jobbade med ärenden från januari-februari 2014. Vilket innebär att vi kommer få vänta mycket länge till :( hur kan det vara möjligt att det tar sån här lång tid? Var är skillnaden på pappers och internetansökan? Varför går internetansökan fortare? Och hur kan det vara så himla olika på väntetider. Blir galen på det här snart!!!

• Njesh001

Hur loggar man in på min sida och kan jag loggar in om det ä min pojkvän som ansöker eller måste han logga in själv? Jag har försökt logga in med mobilt id men det går inte.

• Baban

hej alla
    Jag har en fråga till nån som fick kompletterin mail.
    Min Sambo fick ett kompletteringmil samma dag som jag fick det var 1 juni. Jag svarade på en gång, men min sambo kunde inte logga in med sin använder namn och lösenord,
    Idag vi provade med den linken som hon fick och hon användade mitt använd namn och lösenordet, och hon loggade in och det står att migrationsverket vill ha 5 photo och kopiera pass med stämplar om hon besökt mig. Och hon skickat just nu
    Frågan är
    ( för er också samma sak? Och loggade in med sökande (din partner) använd namn och lösenord och skickade komplettering som bild eller likadant )??
    Är ni också kan inte logga in igen med gamla länken som frågeformulär länk eller komplettering länk som ni fick från migrationsverket??

Med vänlig hälsning,
    Baban

• Deitch
    Ellaa skrev 2015-07-05 14:38:06 följande:
    LEnL: har du möjlighet att logga in på din eller din partners sida? Från Migrationsverket sida, och de vad för enhet som står där? Då kanske vi kan dra någon slutsats om vad enheten som står på sidan har för roll.

Eller om du kanske kan kolla det Deitch? Någon som har fått beslut, skulle ni vara jättegulliga!

P.s ni som INTE kan logga in, när ni gjorde er webbansökan så fick man användarnamn och lösen i samma veva. Hittar ni inte detta så kolla Era/er partners mail och sök på Migrationsverket, där fick man i ett mail användarnamn och lösen. Annars kan man klicka på glömt. Hoppas ni lyckas komma in!
    Så här ser det ut Ellaa.
    Det enda som har ändrats är att det nu står "Beslut fattat" nedan. Står fortfarande att jag skall boka tid i Kållered. Bokad tid i april är den ursprungliga intervjun hon var på. Om du trycker på "tidsbokning" till höger nu står det bara att alla ansökande har fått beslut. Innan beslut kunde man gå in och välja tider och (antagligen) boka dem. Nu går det inte längre iaf. Jag tror personligen detta är en bugg och inget att bry sig om.

Vad det gäller excellarket fortsätter jag åtminstone en stund till =)

Ansökan

Bekräftelser som skickats till din e-postadress
    2014-10-15 Vi har tagit emot din betalning
    2014-10-15 Vi har tagit emot din ansökan
    De personer som omfattas av din ansökan
    (länkar visar detaljer)
    NamnFödelsedatumKontrollnrStatus XXXXXX
    XXXXXXXXXXXX
    XXXXXXXXX
    Beslut fattat

De personer som har en tidsbokning
    Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i KÅLLERED