• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Anonym (SannaK74) skrev 2015-07-09 23:58:57 följande:

Jag har följt den här tråden i ett tag nu, eftersom min man ansökt om UT. Han fick beslut i måndags, så här var det för oss.

Ansökte 2015-01-09

Mail om intervju slutet på maj

Intervju mitten på juni

Jag ringde Mig förra veckan, eftersom jag och barnen kommer flyga hem i aug. eftersom de ska börja skolan. Sade även att vi sålt vårt hus och flyttlasset går om två veckor (detta är sant och inte något jag bara hittade på). Fick reda på att vi fått handläggare, så jag mailade honom direkt med samma info. Dagen efter fick vi beslut.

Kan tillägga att min man är amerikan, vi har varit gifta i närmare 20 år, och har två barn (dubbelt medborgarskap) tillsammans. Vi hade alltså en enorm mängd papper som styrker förhållandet, etc. Vet inte säkert om det hjälpte, men vårt ärende var väl relativt okomplicerat.

Hej, grattis til beslut! Jag tror du hamna under förtur pga barnen och att de ska börja skolan. Men skönt att det inte tog en evighet!
  • Ellaa
    Sima25 skrev 2015-07-10 12:56:13 följande:

Ansökte: 23.7.2014 . Jag skrev till M. V. Om väntetiden . Detta är deras svarDue to a high workload the waiting times are long. In general, an application for example regarding residence permits based on family ties requires an interview. That means that more investigation needs to be done in the case and the application will then take more than nine months to be processed. It can also take longer than that since the estimated waiting time is not a maximum waiting time. The waiting time is based on how long does who received their decisions the last few months waited. It?s an approximate waiting time for all applications. There is nothing missing in your application at the moment and if we need more information, you will be contacted. You will also be contacted when we have more information about your application.

Hello. Wow, you have almost waited for a year soon. Did you apply online or through paper at the nearest embassy/consulate? And do you know what unit has your case? If not you can email them and ask. Hope you hear something soon.
  • Ellaa

Någon på US sidan skrev att de har fått beslut. Exakt 10 månaders väntetid, så de ansökte 10 september (de sa inte enhet) men ansökningsland är Kongo.

• Naabz
    Sima25 skrev 2015-07-10 12:56:13 följande:

Ansökte: 23.7.2014 . Jag skrev till M. V. Om väntetiden . Detta är deras svarDue to a high workload the waiting times are long. In general, an application for example regarding residence permits based on family ties requires an interview. That means that more investigation needs to be done in the case and the application will then take more than nine months to be processed. It can also take longer than that since the estimated waiting time is not a maximum waiting time. The waiting time is based on how long does who received their decisions the last few months waited. It?s an approximate waiting time for all applications. There is nothing missing in your application at the moment and if we need more information, you will be contacted. You will also be contacted when we have more information about your application.

Då har du snart väntat i ett år utan besked. Vilken enhet tillhör du? vilken land ansöker din partner ifrån?
  • Sima25

Hi Ella.I sent an electronic application. I unit in Solna in Stockholm. my girlfriend lives there . before the interview my case was in Umeå . after the interview , which was in January my case was transferred in Solna . Does anyone know how much time waiting for Solna units?

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej Ella !!!

Är du snäll och skriv den US sidan som du säger ?? :) jag skulle gärna läsa lite på den sidan !!! I morgon blir det 10 månader väntetid för oss !!!

• Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-07-10 16:39:13 följande:

Hej Ella !!!

Är du snäll och skriv den US sidan som du säger ?? :) jag skulle gärna läsa lite på den sidan !!! I morgon blir det 10 månader väntetid för oss !!!

Här är länken: www.american-stockholm.com/blog/swedens-sambo-visa

Det är dock mestadels amerikaner-svenska UT/TUT förhållanden.

Vi är snart på 9 månader med webbansökan men jag är beredd på upp till 14 månaders, dvs senast december borde vi få svar. Jag såg att du tidigare varit asylsökande och jag tror dessvärre att det kommer påverka er väntetid till cirka upp till 18 månader, enligt vad som sägs. Även om de säger att det inte är så, en asylansökan är en "ytterligare utredning" process för de. Hoppas ni får vänta mindre!!
  • Ellaa
    Sima25 skrev 2015-07-10 16:35:30 följande:

Hi Ella.I sent an electronic application. I unit in Solna in Stockholm. my girlfriend lives there . before the interview my case was in Umeå . after the interview , which was in January my case was transferred in Solna . Does anyone know how much time waiting for Solna units?

The waiting time is hard to answer cause I believe thats the main issue for all of us. They cannot tell you, not even an approximately estimation for the waiting time.

However, statistically its been around 9 months but now with swedish summer its a bit longer so 11 months but it can take up to 14 months.

If your girlfriend lives in Solna and your application was moved from Umeå to Solna (which is her nearest unit) then it could mean that they will book an additional appointment with her. If things are unclear for them or they need to know more they call the swedish partner for an interview too.
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Tack Ella :)

If i had missing any documents or any facts so it would really take longer time for further investigation but we have everything what it needs Ella we have asked the migration about that (eftersom jag har varit asylsökande) but they have said that it has nothing to do with it !!! While i was in sweden as an asylumseeker ..i have been to the migration more than 10 times and they had told me also in that time that if you go back to your country as a Volunteer than can you apply just like all the others ..and cause u had said so my fiancee had called them about 2 months ago and they said again that asyl has nothing to do with it .. !!! I don't know who has given you infos like this !!

Our case is still in Uppsala and they said it will takes 5-6 months after interwiew to take a decision !!

Actually we are so comfused as much as we don't know who to believe !! I'm hopping that at least they'll take a decision until september !! Wish you all the best luck !!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid