• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-07-07 09:39:10 följande:

Hej Alla:))

Migrationsverket har flyttet papirene vår fra vasterås til Gøteborg. Er dette bra?

Jeg bor selv i Gøteborg.

Vi har ikke händlaggare enda. Når får vi ett beslut trur dere. Er det noen som har papirene sine i Gøteborg??

Hej euber, men skrev du inte igår att ni hade fått handläggare + telefonnummer? Och nu säger du att ni inte har handläggare?

Lite förvirrad.

Utifrån vad vi har läst och påståtts på denna tråd så har de som blir flyttade till närmaste enhet oftast fått själva göra intervju dvs att du också kommer få intervjuas på din närmaste enhet.
  • ebuer

Hej Ella:)

Nei vi har ikke fått händlaggare, jeg har misforstått. Men når trur du de skal invitere meg til intervjuet?? Får man ett beslut med en gang etter interjuet??

• user1991
    abbe73 skrev 2015-07-06 21:50:14 följande:

Hej allihopa.

Idag fick jag mitt beslut äntligen få frun komma till Sverige ohhh vad jag är gladdddddd.

Ansökte 2015-08-13

Idag fick jag beslut

Västerås enhetstillstånd.

Stort grattis!

Från vilket land är din fru?
  • Baban
    Miss Honey skrev (null) följande:
    Hej baban nej jag bor i malmö så jag vet inte vf det står sundsvall men det står inte mitt namn att jag ska på intervju,
    hej miss honey
    jag tänkte du också bor i Sundsvall .
    tack för svaret , för mig också exakt samma sak.
  • Kamfat12345

Hej..min sambo har ansökt om up den 20.01.2015..Han blev intervjuat igår och detta gick bra. Nu undrar jag om hur länge tid tar det att Mig tar ett beslut? Måste jag ringa till de eller bara väntar?

• AAke
    Kamfat12345 skrev 2015-07-08 15:43:57 följande:

Hej..min sambo har ansökt om up den 20.01.2015..Han blev intervjuat igår och detta gick bra. Nu undrar jag om hur länge tid tar det att Mig tar ett beslut? Måste jag ringa till de eller bara väntar?

bara vänta, dom kontaktar dig om dom behöver något från dig.
    i bästa fall så har du 3 månaders ytterligare väntetid, men troligtvis längre
  • ArthurMouse
    Miss Honey skrev 2015-07-03 20:34:57 följande:
    tel:010-4854916
    Hmmm... Försökt ringa dit idag men de säger bara ''(nummer)- är inte anträffbar'' Har de nå speciella telefontider? Har försökt kolla på nätet efter telefontider men de är ju så gott som omöjligt att hitta någon som helst info. :<
  • Deitch
    ArthurMouse skrev 2015-07-09 08:21:13 följande:
    Hmmm... Försökt ringa dit idag men de säger bara ''(nummer)- är inte anträffbar'' Har de nå speciella telefontider? Har försökt kolla på nätet efter telefontider men de är ju så gott som omöjligt att hitta någon som helst info. :<
    Hmm, nej det är Norrköpings enhet, de skall ha öppet mellan 8 och 16 eller så. Jag har visserligen inte ringt dit själv då jag hade en annan enhet, men det är det numret som folk har använt för att komma dit.
  • ArthurMouse
    Deitch skrev 2015-07-09 09:00:56 följande:
    Hmm, nej det är Norrköpings enhet, de skall ha öppet mellan 8 och 16 eller så. Jag har visserligen inte ringt dit själv då jag hade en annan enhet, men det är det numret som folk har använt för att komma dit.

Konstigt, och nu har jag provat flera gånger från kl.8 fram till nu. Kanske de öppnar kl.10, kan ju alltid hoppas :D

Har du provat ringa, alltså bara för att kolla om det fungerar?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid