• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Miss Honey

Lite update här: skickade mail till m verket gällande vår ansökan fick detta till svar :
    Tack för ditt mejl.

Ansökan har blivit en pappersansökan. Handläggningstiden är samma för en webb- och pappersansökan.

Det är inte möjlig att ge ut enhetrnas telefonnumret. Jag ringde sedan västerås och dem sa att vi fortfarande är i e3 och att vår ansökan är inte hos dem och att det e 18 månader väntetid . Jaha tänker man okey ena dagen e det 9 nästa dag 18 vet seriöst inte hur dem jobbar????!

• skantz81

Hej

Är det negativt att ringa många gånger och fråga hur det går i ärendet ? Är det någon som haft gbg som fått beslut och hur länge har ni fått väntat? Jag har fått till svar att tidigast i höst kommer de kalla mig på interjuv och att de bara har 1 person där som är utbildad att arbeta med webb ansökningar då de förr inte tog emot såna

• jessib
    user1991 skrev 2015-07-06 09:57:48 följande:

Ingen som vet hur man kollar upp vilken enhet man tillhör? Tacksam för svar!

Ring vanliga kundtjänst och fråga! Eller maila.

Fördelen är att om du undrar något kan du ringa direkt till enheten (numret frågar du efter när du ringer/mailar).
  • MikaelLjung

En liten fråga. Vissa skriver att när dom loggar in som sin partner ser dom fler uppgifter.. Hur då? Vi har fått samma nummer för att kontrollera ansökan. Eller har vi missat något? När fick hon i så fall detta nummer? Har frågat henne men hon har bara det nummer jag fick??

• jessib

För att logga in på "mina sidor" behöver en inloggningsuppgifterna partnern uppgav när hen skulle ansöka, dessa finnes på mail.

Sedan går man in på Mina sidor, vilket jag inte orkar länka genom mobilen, googla "Migrationsverket mina sidor" och välj den som heter mina sidor, ej den för e-visum.

Där loggar man sedan in (man använder alltså INTE länken i mailet).

Där ser man endast typ vilka dokument man skickade in och vem som sökte.

Sedan står den andra uppgiften, som vi funderar på är en bugg, att personen har en tidsbokning i solna/annan enhet.

Hoppas det var hyfsat bra förklarat!

• Ellaa
    skantz81 skrev 2015-07-06 10:17:47 följande:

Hej

Är det negativt att ringa många gånger och fråga hur det går i ärendet ? Är det någon som haft gbg som fått beslut och hur länge har ni fått väntat? Jag har fått till svar att tidigast i höst kommer de kalla mig på interjuv och att de bara har 1 person där som är utbildad att arbeta med webb ansökningar då de förr inte tog emot såna

Absolut INTE, ring på! De håller inklusive koll på hur ofta du ringer, visar bara på hur mycket ni väntar på detta.
  • Ellaa

Hej alla,

ok så ni som har gjort en webbansökan (era partners) fick detta mail när de påbörjade sin ansökan. Eftersom vi använde min email så fick jag uppgifterna på
    min mail, så detta är mailet som man fick innan (ansökande) påbörjade fylla i sin ansökan. Kolla igenom er mail eller era partners mail, ni har fått detta mail cirka lite
    innan er ansökningsdatum. Dock tänk på att det står där att man måste logga in INOM 24 timmar (från då). Så det kan ha försvunnit. 

Hur man anmäler nytt vet jag dock inte. 

• Ellaa
    Miss Honey skrev 2015-07-06 09:00:24 följande:

Lite update här: skickade mail till m verket gällande vår ansökan fick detta till svar :
    Tack för ditt mejl.

Ansökan har blivit en pappersansökan. Handläggningstiden är samma för en webb- och pappersansökan.

Det är inte möjlig att ge ut enhetrnas telefonnumret. Jag ringde sedan västerås och dem sa att vi fortfarande är i e3 och att vår ansökan är inte hos dem och att det e 18 månader väntetid . Jaha tänker man okey ena dagen e det 9 nästa dag 18 vet seriöst inte hur dem jobbar????!

Hej Miss Honey, skumt att de via mail säger att ni är pappersansökan men Västerås säger att ni är i E3. 

Jag misstänker att ni har blivit pappersansökan därav skickade till Västerås för att 18 månaders väntetid var det som stod på hemsidan förra hösten för pappersansökningar och webbansökningar 14-16 månader. 

Jag vet att de säger att det INTE är skillnad men vi alla vet att de som är pappersansökningar tar längre tid för beslut - fast målet för M-Verket är att Det inte ska skiljas radikalt mellan väntetiderna så de jobbar ju på det. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid