• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • ebuer

Hej doroteis

Enig med deg, som du sa det beste er å ringe migrationsverket å få en onkli svar :))

• SG8
    Ellaa skrev 2015-07-03 21:57:42 följande:
    Hej, om det är första rutan så har ni nog ert ärende där... Vart fasiken ligger det?
    Kan detta betyda att man ska dit efter 2 år på intervju? När den tillfälliga 2-års uppehållstillståndet är slut så ska man bevisa att man fortfarande vill vara ihop med den personen och därmed blir båda kallad på intervju
  • Naabz
    Deitch skrev 2015-07-03 12:34:18 följande:

Ansökan: 2014-10-15
    Intervjumail: 2015-04-14
    Intervju: 2015-04-22

Beslut: 2015-07-03
    2 års UT!

Hade ingen handläggare fram t.o.m. igår.
    Handläggaren hade inte tittat på den 09:00 imorse.
    Skulle se om han hade tid idag, 2.5 timmar senare: beslut.

Med andra ord, även om han använde alla 2.5 timmarna (vilket jag tvivlar på, han gjorde nog annat också) till att kolla på våran ansökan, så tog det just det, under 2.5 timmar.

Stort grattis till er DeitchGlad
    Kom precis hem från jobbet och blev glad för er skull när jag läste att ni fåt put men samtidigt rasande  på migrationsverket. Ringde dem idag och fortfarande så kunde de inte säga nåt. Som jag skrivit tidigare här så tillhör vi oxå växjö och vi sökte den 30 augusti. Inga ytterligare utredningar eller kompletteringar har behövts. Intervjun gjorde frugan den 3 eller den 4 mars...minnns fan inte längre...det ända jag kommer att minnas är hur fan hur mycket de ljuger där på verket. Deitch....jag är fan desperat nuGråter
    Skulle vilja be dig om ert ärendenr. och kanske bara efternamnet så kan kan använde er som referens när de börjar att ljuga igen så och så att jag kan berätta för alla här sen varför det blir såhär. Det är fan inte ok att det ska hänga på tur.
  • Naabz

Eller om det känns bättre för dig så kan du få mina uppgifter och sen kontakta dem du och höra varför det blir så... kan fan inte sova...kokar!!!

• Ellaa
    SG8 skrev 2015-07-03 23:31:41 följande:
    Kan detta betyda att man ska dit efter 2 år på intervju? När den tillfälliga 2-års uppehållstillståndet är slut så ska man bevisa att man fortfarande vill vara ihop med den personen och därmed blir båda kallad på intervju
    Hej, ingen aning, när jag ringde Växjö igår sa kvinnan att min sambo kommer få permanent uppehållstillstånd, så tror inte vi kommer behöva besöka M-verket efter att han får sitt permanenta uppehållstillstånd.

Doroteis: På våran står det på första rutan: Växjö (där vi tydligen ligger hos nu) och andra rutan, nedersta rutan står det Solna och hans namn... Sen inget mer. Och på din så står samma enhet på båda rutorna. När jag ringde Växjö sa personen jag talade med, även om jag sa: betyder det att jag kommer kalla in på intervju i Solna? (Solna är förresten närmasten enheten till mig, bor i Sthlm). Då sa hon: Det står inget om Solna hos mig iaf, så jag tror inte det. Via hemsidan/frågeformuläret så var svaret att vi kanske blivit flyttade till Solna - dock hade jag glömt att ange ärende# så personen som svarade på mailet kunde inte titta mer utförligt. 

Slutsats, det är fortfarande väldigt OKLART vad det betyder.
  • jessib

Vad menar ni med första rutan?

Vi har bara en ruta som säger; person som omfattas av ansökan.

Där står det hans namn och ansökan inkommen. Typ, ingen stad!

Nästa är: person som har tidsbokning,

Där står det killens namn och solna.

Står alltså inte Umeå någonstans (enheten vi ligger i).

Ska ringa nästa vecka för att se om jag ska på intervju,

Och isåfall tycker jag de bara kan skicka vidare till solna direkt!

Är ledig på måndag så ska kolla grundligt i detta!

Ska försöka att inte fega utan ringa och få svar!

• doroteis
    jessib skrev 2015-07-04 14:11:53 följande:

Vad menar ni med första rutan?

Vi har bara en ruta som säger; person som omfattas av ansökan.

Där står det hans namn och ansökan inkommen. Typ, ingen stad!

Nästa är: person som har tidsbokning,

Där står det killens namn och solna.

Står alltså inte Umeå någonstans (enheten vi ligger i).

Ska ringa nästa vecka för att se om jag ska på intervju,

Och isåfall tycker jag de bara kan skicka vidare till solna direkt!

Är ledig på måndag så ska kolla grundligt i detta!

Ska försöka att inte fega utan ringa och få svar!

Hej Jessib
    Dubbelkollade med min man igen och han hade missförstått mig tidigare. Jag fick inloggningsuppgifterna och vi har tydligen samma som ni. En ruta där det står hans namn och ansökan inkommen och nästa : Person som har tidsbokning (enheten vi tillhör) enligt både ambassaden och migrationsverket. Ber om ursäkt för missvisande tidigare information. Skulle dock fortfarande vara intressant att veta varför vi alla har så olika. Tror inte vi kan få svar i heller.
  • Ellaa

Du har rätt Jessib... Står bara en enhet, jag var så säker på att det stod Växjö under: De personer som omfattas av din ansökan någonstans där Växjö.

Sedan på: De personer som har en tidsbokning så stod det Solna (som det fortfarande står).

Om det innebär intervjukallelse för mig med så BOKA IN MIG DÅ! Så får vi det överstökat.

• doroteis
    Ellaa skrev 2015-07-04 15:33:31 följande:

Du har rätt Jessib... Står bara en enhet, jag var så säker på att det stod Växjö under: De personer som omfattas av din ansökan någonstans där Växjö.

Sedan på: De personer som har en tidsbokning så stod det Solna (som det fortfarande står).

Om det innebär intervjukallelse för mig med så BOKA IN MIG DÅ! Så får vi det överstökat.

Hej Ellaa
    Till oss har de sagt att det är på denna enhet vi kommer att stanna och ska inte flyttas mer kanske eftersom vi inte är kvar i E3 vilket de sa inte är ovanligt.Dock ska våran ansökan behandlas som elektronisk ansökan fortfarande. Tror inte att ni ska ha intervju utan att det flyttats dit eftersom det är närmaste enhet för din man att hämta kortet som du nämnt tidigare. Kanske det kommer att flyttas dit för beslut just med anledning utav detta. Jessibs ärende ska kanske också flyttas till annan enhet för beslut eftersom det står en annan på hennes sida än den hon ligger i nu. Hon sa dock att det inte blir närmsta vilket inte behövs då hennes man måste hämta kort på ambassad om jag inte minns fel Jag tror helt enkelt att det är bestämt redan nu var ni ska få handläggare och beslut. Kan det vara så här? Era ansökningar ligger väl fortfarande i E3 och då skiftar man ju enhet.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid