• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Jaha, fattar inte varför andra personal sa till mig att den ligger i Sundsvall.

Jorgen skrev 2015-09-15 15:27:47 följande:

Ja det är sant.

En handläggare förbereder intervjun och sedan går det tillbaka till E3 i väntan på att en beslutande handläggare tar upp ärendet för beslut/ytterligare utredning.

• toufik17

Det sjuka är att man inte får reda på vart man står i kön så att man har en aning vart man befinner sig i kön.... Vi är inne om ett par dagar i tolfte månad av väntan

• Jorgen
    z h skrev 2015-09-15 16:49:50 följande:

Jaha, fattar inte varför andra personal sa till mig att den ligger i Sundsvall.

Ett inte helt ovanligt fenomen. Verkar som att vi som hängt med här ett tag vet mer om systemet än en del som jobbar på kundtjänst.
  • z h

Ja, det är många som är osäkra på den information de ger. Och som toufik sa är att det är jobbigt att man inte ens vet vart man står i kön. För några månader kunde man då och då få tag i trevliga personal, nu hinner jag inte ens prata färdigt, det känns att de bara vill slippa samtalet trots att jag inte är bra på att ställa många frågor.

Jorgen skrev 2015-09-15 17:22:30 följande:

Ett inte helt ovanligt fenomen. Verkar som att vi som hängt med här ett tag vet mer om systemet än en del som jobbar på kundtjänst.

• ebuer

Hej Alla :))

Vi ansøkte den 24/10/2014.

Vi har fått händlaggare den 15/7 men jeg ringte min händlaggare i går og hun sa at vi har fått en ny händlaggare.

Jeg ringte den nye händlaggaren og han sa jeg kan se på pappirene deres i høst men jeg kan ikke love.

Hva tenker dere om det?? Kan det hen at han ser på pappirene vår i høsten?

Årende ligger i Gøteborg.

• skantz81

Hej alla

Nu har jag varit på min interjuv I sverige, 2 timmar av total utfrågning blev det ...phu

Nun är det bara att vänta och se våran handläggare kunde inte svara på nör vi kunde få svar bara att se var många ansökningar före oss....

Hoppas på svar innan dec då bebisen är beräknad

• sten15

Göteborg är de segaste enheten. Har själv väntat i 14 mån, snart 15.

ebuer skrev 2015-09-16 11:00:24 följande:

Hej Alla :))

Vi ansøkte den 24/10/2014.

Vi har fått händlaggare den 15/7 men jeg ringte min händlaggare i går og hun sa at vi har fått en ny händlaggare.

Jeg ringte den nye händlaggaren og han sa jeg kan se på pappirene deres i høst men jeg kan ikke love.

Hva tenker dere om det?? Kan det hen at han ser på pappirene vår i høsten?

Årende ligger i Gøteborg.

• ebuer

Hej sten15

Har du fått händlaggare?

Har du papperansøkning eller via web??

• Anonym (varning)

Bered er på att vänta längre. Bara den senaste veckan har Sverige tydligen fått in 5000 (!) nya asylansökningar. Det är bara en tidsfråga innan systemet klappar ihop.

• mizzvictory

Nu måste jag fråga, är man inte garanterad förtur om det finns en graviditet inblandad? 

Samt när man väl gått på intervju i Sverige så ska det väl bara ta några veckor innan man får svar? Eller är det mycket som ändrats de senaste åren?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid