• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • forzainter
    z h skrev 2015-09-10 23:09:22 följande:

Oroa dig inte det är inte alla folk som har råd med resa, jag har samma situation som dig kämpar mellan studier och jobb för att ordna ekonomin innan han kommer. Tro bara på dig själv och förklara din situation.

Tack z h, de de jag ska säga om de undrar varför vi inte har träffats, snälla bara hyran 5500 plus möbler som har kostat mig mer än 30 000 ! Och håller på spara nu så att kunna försörja henne när hon kommer sen,
  • Anonym (väntar också)
    forzainter skrev 2015-09-11 06:16:11 följande:
    Tack z h, de de jag ska säga om de undrar varför vi inte har träffats, snälla bara hyran 5500 plus möbler som har kostat mig mer än 30 000 ! Och håller på spara nu så att kunna försörja henne när hon kommer sen,
    Kan ju även vara en bra idé att ta med bevis på att ni har tät kontakt (det antar jag att ni har?) så som chatt utskrifter och loggar från skype/viber eller vad ni använder för att hålla kontakten.
  • forzainter
    Anonym (väntar också) skrev 2015-09-11 11:11:52 följande:

Kan ju även vara en bra idé att ta med bevis på att ni har tät kontakt (det antar jag att ni har?) så som chatt utskrifter och loggar från skype/viber eller vad ni använder för att hålla kontakten.

Aa de klart vi har tät kontakt vi pratar varje dag :) ska ta me allt jag har. Tack
  • z h

Ja det e sant jag förstår dig. Men intervjun kan också vara positiv då du kan prata med de ansikte mot ansikte, vilket jag anser att det underlättar för de att få tydligare syn om din situation och hur allvarligt din relation är.

forzainter skrev 2015-09-11 06:16:11 följande:

• z h

Hej Smilla 75

Jag har min mans ärende i Sundsvall & jag bor i Jönköpingslän. Jag har hört att man ska egentligen ha sin enhet nära sig är det sant???

• jessib
    forzainter skrev 2015-09-11 12:25:51 följande:

Aa de klart vi har tät kontakt vi pratar varje dag :) ska ta me allt jag har. Tack

Jag undrar bara om ni sökte i juli eller oktober? Och på papper eller elektroniskt? Läste din historik och förstod inte riktigt och vill kunna jämföra mitt ärende med ditt! :)

Zh, jag bor i Stockholm och ärendet ligger i Ume. Jag har hängt här ett år och de flesta har inte haft ärendena i närheten av där de bor, dock vid intervju brukar de flytta ärendet till närmaste enhet.
  • forzainter
    jessib skrev 2015-09-11 15:29:50 följande:
    Jag undrar bara om ni sökte i juli eller oktober? Och på papper eller elektroniskt? Läste din historik och förstod inte riktigt och vill kunna jämföra mitt ärende med ditt! :)

Zh, jag bor i Stockholm och ärendet ligger i Ume. Jag har hängt här ett år och de flesta har inte haft ärendena i närheten av där de bor, dock vid intervju brukar de flytta ärendet till närmaste enhet.
    sökte 09-10-2014 på papper fick handläggare 20-08-2015, har intervjun 08-10-2015, ärendet ligger i Norrköping, jag bor i Åmål.
  • forzainter
    z h skrev 2015-09-11 15:10:10 följande:

Hej Smilla 75

Jag har min mans ärende i Sundsvall & jag bor i Jönköpingslän. Jag har hört att man ska egentligen ha sin enhet nära sig är det sant???

jag bor i Åmål och har ärendet i Norrköping trots att Karlstad är närmare till mig ! så enheten behöver inte va nära dig där du bor.
  • Göteholm2015

Min sambo fick besked idag (lördag!) via email att ett beslut är taget.

Ansökte: 4/9 2014

Intervju: 19/3 2015

Beslut: 12/9 2015 (positivt eller negativt vet vi inte än).

Inledningsvis hade vi Umeå som enhet. Efter att ringt dit sa man att Umeå främst tar emot ansökningar och gör en "screening" och att vårt fall egentligen låg i Örebro. Ringde dit och emailade med en chef om status och väntetid och man sa "14 månader, vi jobbar med fall från mars 2014". Men idag kom som sagt besked att ett beslut är taget.

Hoppas nu att beslut rullar in, främst för er som sökte före oss och hösten 2014! Vår helg är mest en lång väntan att få reda på om beslutet är positivt eller negativt... Trevlig helg allesammans!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid