• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Hej!

Får jag veta om du har en handläggare & när fick du det, om du har. Det e skönt och få lite spår så kan man gissa vilken månad de jobbar med.

saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

29 augusti 2014 - ansökan via webb

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo

idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• z h

Hej!

Får jag veta om du har en handläggare & när fick du det, om du har. Det e skönt och få lite spår så kan man gissa vilken månad de jobbar med.

saaraajkaa skrev 2015-09-04 13:28:25 följande:

Hej Alla, har följt forumet någon tid nu och har beslutat att det är dags för mig med att berätta min historia.

29 augusti 2014 - ansökan via webb

22 februari 2015 - komplettering av bilder, flybiljetter och chatt och även intervjuinvjudan

24 mars 2015 - intervju på ambassaden i Sarajevo

idag, 12 månader och 6 dagar ( inne på 13e månaden) - fortfarande NADA.

Ringde sist för en halvtimme sedan och fick utskällning för jag ringer ofta, hon påstod att det inte finns någon maxtid man får vänta (trots utlänninglagen om att man inte ska vänta mer än 9 mån) Har rent ut sagt blivit deprimerad och trött på allt. Jag jobbar heltid och har inte möjlighet att åka och träffa fästmannen och han får inte komma hit för att inte riskera avslag. Finns det inte NÅGOT vi kan göra? Starta en namninsamling eller något? Det är inte klokt det de utsätter oss för.

• fsecure22
    danne orsa skrev 2015-09-08 18:40:33 följande:

ja . jag har försökt med att få min flikvänn. nu fru . hit i 2 år och väntar fortfarande. de tar tydliger n ingen hänsyn till de visum vi sökt tidigare för att få gifta oss i sverge . och de sa 4 mpnader i bärjan av tiden av recidence permit. nu är det 10 månader av väntan och ingen svarar på ett vättigt och förstående vis på migraTIONSVÄRKET NÄR MAN RINGER, har försökt få någon klarhet i det hela så man kann planera nästa resa och få hjälpa henne hit och på all ambasad möten och va de nu ska kräva. jag har också skrivit till migrationsministern och förklarat  att  migrationsvärket behöver mer folk som handhar ärendet . men de läste nog inte enns mitt brev . för svaret  jag fick va... vi hand har inte enskilda ärenden. jag överklagade visumet nummer 2 i migrationsrätten men det lades ner utan någon insyn i ärendet. tycker vi har någon typ av diktatur i sverge . dp alla som sitter i toppen värjkar bara sitta där för att inta bättre lön och skita i folket. spelar ingen roll va för folk som sitter där alla är lika dana.

Kan du berätta lite mer så vi förstår din situation.
    När sökte din respektive tillfälligt uppehållstillstånd?
    Sökte din respektive  via web?
    Från vilket land sökte din respektive?
  • fsecure22
    danne orsa skrev 2015-09-08 18:40:33 följande:

ja . jag har försökt med att få min flikvänn. nu fru . hit i 2 år och väntar fortfarande. de tar tydliger n ingen hänsyn till de visum vi sökt tidigare för att få gifta oss i sverge . och de sa 4 mpnader i bärjan av tiden av recidence permit. nu är det 10 månader av väntan och ingen svarar på ett vättigt och förstående vis på migraTIONSVÄRKET NÄR MAN RINGER, har försökt få någon klarhet i det hela så man kann planera nästa resa och få hjälpa henne hit och på all ambasad möten och va de nu ska kräva. jag har också skrivit till migrationsministern och förklarat  att  migrationsvärket behöver mer folk som handhar ärendet . men de läste nog inte enns mitt brev . för svaret  jag fick va... vi hand har inte enskilda ärenden. jag överklagade visumet nummer 2 i migrationsrätten men det lades ner utan någon insyn i ärendet. tycker vi har någon typ av diktatur i sverge . dp alla som sitter i toppen värjkar bara sitta där för att inta bättre lön och skita i folket. spelar ingen roll va för folk som sitter där alla är lika dana.

Kan du berätta lite mer så vi förstår din situation.
    När sökte din respektive tillfälligt uppehållstillstånd?
    Sökte din respektive  via web?
    Från vilket land sökte din respektive?
  • zzoiu

Äntligen beslut idag. Eftersom jag följt denna tråd en tid vill jag återge min resa.

Ansökan: 140927
    Mail om intervju: 150326
    Intervju: 150409
    Beslut: 150907
    Enhet: Örebro

Flickvännen är från Thailand, men bott "utomlands" i 15 år.

Lycka till alla!

• z h

Hej.

Grattis! Kan jag veta när ni fick en handläggare och om ni behövde komplettera?

zzoiu skrev 2015-09-08 20:31:51 följande:

Äntligen beslut idag. Eftersom jag följt denna tråd en tid vill jag återge min resa.

Lycka till alla!

• zzoiu
    z h skrev 2015-09-08 20:38:37 följande:

Hej.

Grattis! Kan jag veta när ni fick en handläggare och om ni behövde komplettera?

Tack! Ingen komplettering! Fick inte handläggare på det sättet. Vet inte ens om det är så det fungerar, dvs att du får reda på att du fått handläggare. Vi fick beslut!
  • z h

Ja, man får reda om man ringer och frågar. Jag misstänker ibland att de kan säga att man inte har fått en handläggare än, för att vi inte ska ringa och förstöra. Har du ringt innan & frågat om du har fått en handläggare?

zzoiu skrev 2015-09-08 20:48:22 följande:

Tack! Ingen komplettering! Fick inte handläggare på det sättet. Vet inte ens om det är så det fungerar, dvs att du får reda på att du fått handläggare. Vi fick beslut!

• Lambie
    zzoiu skrev 2015-09-08 20:31:51 följande:

Lycka till alla!

Stort grattis till er!!

Det är dock detta jag inte förstår, hur kan Migrationsverket påstå att handläggning av ärenden sker i turordning när jag så ofta ser att andra som har sökt mycket senare får svar tidigare? Kan någon som förstår detta förklara för mig?
  • zzoiu
    z h skrev 2015-09-08 21:26:28 följande:

Ja, man får reda om man ringer och frågar. Jag misstänker ibland att de kan säga att man inte har fått en handläggare än, för att vi inte ska ringa och förstöra. Har du ringt innan & frågat om du har fått en handläggare?

Mmm, har hört att det är så man gör, dvs ringer och frågar om man fått handläggare. Om man får handläggare har man beslut runt knuten, inom några dar så jag förstår inte riktigt hur det funkar eller varför det är viktigt. Jag har alltid ringt och försökt få reda var de befinner sig i kön, men inte alltid lyckats med det :)) Vill ni försöka komma före kön så är mitt råd att ha en riktigt bra anledning varför, hitta en person på beslutsfattande nivå som tror på ert case och som känner att just ert case behöver extra attention. Var ärlig, påläst och trevlig!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid