• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 16:43:46 följande:
    Det har jag aldrig hört, men grattis till dig om så är fallet!

Ni ansökte 27 september ligger i Växjö och din man (gifta?) är från Kosovo? Jag vet inte. Låter konstigt tycker jag - har han verkligen haft klart för sig? Min ansökan har alltid stått "i väntan på beslut" - både före och efter intervjun. Nja. Jag hade nog ringt och kollat på måndag igen om jag var du. För om det inte stämmer är det stor risk att du kommer bli besviken och många månaders väntan återstår.

Om det är riktigt så som han säger är det underbara nyheter och ett stort grattis till dig och din man!
    Ja han sa verkligen så var väldigt lugn och pratade rätt länge med han förklarade allt första gången jg pratat med någon som svarade så lungt och inte stressade men de låter lite för bra. Jag frågde ett antl ggr vi har inte haft intervju inte skickat bilder på oss ingenting ja men det är inte alla som får intervju men ska ringa på måndag och höra igen han sa ett antal ggr vänta på post då s jag e mail alltså nej post ja vet inte vi får se och nej vi är inte gifta tsm e snart 2 år förlovade
  • Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-02-20 17:22:04 följande:
    Ja han sa verkligen så var väldigt lugn och pratade rätt länge med han förklarade allt första gången jg pratat med någon som svarade så lungt och inte stressade men de låter lite för bra. Jag frågde ett antl ggr vi har inte haft intervju inte skickat bilder på oss ingenting ja men det är inte alla som får intervju men ska ringa på måndag och höra igen han sa ett antal ggr vänta på post då s jag e mail alltså nej post ja vet inte vi får se och nej vi är inte gifta tsm e snart 2 år förlovade
    Ja men då kanske det är rätt. Eftersom han kommer från Kosova där det kommer en hel del asylärenden just nu så kanske dom tycker att det är ett enkelt fall. Hoppas han har rätt!
  • Elsanna
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 17:53:09 följande:
    Ja men då kanske det är rätt. Eftersom han kommer från Kosova där det kommer en hel del asylärenden just nu så kanske dom tycker att det är ett enkelt fall. Hoppas han har rätt!
    Ja vet inte jag hoppas det blir något ialf snart även om de blir intervju vill få något besked snart. Väntar du också på beslut eller ?
  • Anonym (I-väntans-namn)
    Cutiie skrev 2015-02-20 17:10:40 följande:

Åhh grattis vad kul! Längtar också efter att få intervjumejlet för har ansökt 30 september 2014 och ansökan ligger i Umeå enheten så borde komma snart hoppas jag :)

Skriv gärna när du fått tid för intervjun, vi sökte 13 oktober men fallet ligger i Växjö. lycka till!
  • usaochsverige

Hej alla! Jag fick ett mail idag från Migrationsverket. Gissa om jag vart livrädd när jag såg att jag hade fått mail från M-verket.... Till min besvikelse var det tillkallelse för jobbintervju hos de. Hade hellre velat ha intervju inbjudan :(

• don1

Hej till alla er som väntar på besked från MIG...

Är det någon som har direkt nr till Örebro Migrationsverket?

Hälsningar// Doni

• Anonym (va??)
    laajnaa skrev 2015-02-11 17:51:46 följande:

Tjeenaaa ! Ja å min sambo skickade in ansökan till migrationsverket den 18 juli 2014. Han är från albanien men gör sin intervju i Grekland.

Vi fick ett mejl om att boka intervju i mitten på januari, min sambo va på intervju nu idaaag. stackarn han fick sitta på intervju i lite mer än 2 timmar ! asså va förberädda när ni går på intervjun för dom frågade om allt ta me alla papper ni har å skriv ut gamla flygbiljetter å sånt. hoppas ni andra har lite mer tur å inte behöver intervjuas så länge :D

Nu hoppas ja bara att vi får ett JA å att det går fort !! :D

Hur har det gått för er, inget svar än? Ni ansökte ju i juli!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

Hej Elsanna, vad är numret till enheten i Växjö? Visste inte ens att de olika enheterna hade olika nr, alltid ringt det centrala numret. Har du lust att skriva nr här är du guldvärd?

Hoppas att det blir som du blev tillsagd, det låter ganska specifikt för att det ska vara osant liksom. Uppdatera oss när något nytt händer!
  • Anonym (Anonyma)
    Anonym (va??) skrev 2015-02-21 17:03:59 följande:

Hur har det gått för er, inget svar än? Ni ansökte ju i juli!

Skulle inte förvåna mig om inget händer, jag tror verkligen inte de följer exakta inkomstdatum, det har en betydelse såklart men det är mycket annat som kräver utredning så därför är det här med ankomsttid för ansökan inte en så pålitlig källa.
  • z h

Hej.

Vilken bra tråd.

Min mans ansökan ligger i Sundsvall, och vi har skickat ansökan i oktober. Finns det någon som har sin ansökan i Sundsvall? Jag har försökt att få veta vilken månad de har nått, men jag får alldrig svar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid