• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    amene10 skrev 2015-02-18 09:02:09 följande:

@mimmipigg: Hur lång tid tog det för ditt ärende att byta status till "i väntan på beslut"?

Hela sidan ändrades i måndags men innan stod det bara att ansökan hade registrerats och att inget beslut hade fattats de senaste 28 dagarna.
  • Anonym (va??)
    usaochsverige skrev 2015-02-18 12:44:38 följande:
    Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra
    5-6 månader stämmer inte längre. Både jag och mimmipig har väntat längre än så. Hon ansökte i början på Aug och jag i mitten. Tyvärr har tiderna höjts ser det ut som. Väntetiden har ökat successivt sen Maj månad då väntetiden var ca 4-5 månader och sen har det gått uppåt. Mimmipigg verkar vara den som ska få svar tidigast här på FL om man inte räknar med ansökningarna som legat i närmre ett år och "hamnat mellan stolarna". När mimmipigg får sitt svar kan vi börja beräkna tiderna igen eftersom allt nu verkar stå HELT STILL.

För oss som ansökte i Augusti ser det ut som om väntetiden är i alla fall uppe i 6 månader och ex antal veckor (7 månader?!). Det betyder inte att MIG inte kommer jobba i kapp och få ner tiderna igen men för oss i Aug ser det än så länge mörkt ut.

Jag skulle gärna höra från andra som ansökt i Augusti, hur går det för er?
  • Anonym (va??)
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:27:21 följande:
    5-6 månader stämmer inte längre. Både jag och mimmipig har väntat längre än så. Hon ansökte i början på Aug och jag i mitten. Tyvärr har tiderna höjts ser det ut som. Väntetiden har ökat successivt sen Maj månad då väntetiden var ca 4-5 månader och sen har det gått uppåt. Mimmipigg verkar vara den som ska få svar tidigast här på FL om man inte räknar med ansökningarna som legat i närmre ett år och "hamnat mellan stolarna". När mimmipigg får sitt svar kan vi börja beräkna tiderna igen eftersom allt nu verkar stå HELT STILL.

För oss som ansökte i Augusti ser det ut som om väntetiden är i alla fall uppe i 6 månader och ex antal veckor (7 månader?!). Det betyder inte att MIG inte kommer jobba i kapp och få ner tiderna igen men för oss i Aug ser det än så länge mörkt ut.

Jag skulle gärna höra från andra som ansökt i Augusti, hur går det för er?
    Jag vill lägga till att jag har inte hört någon som har ansökt i Aug som har fått svar än.
  • Anonym (va??)
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-17 23:46:52 följande:
    Hejsan, är det ok om jag fråga vart är din partner ifrån när skickade ni in och när hörde de av sig -- hur långt efter skedde intervjun? Och vilken enhet? Tusen frågor! Men vill gärna veta mer från de som redan haft intervjun! Tack tack
    Australien

Ansökan 13 Aug
    Mail om intervju i mitten av Dec
    Intervju 16 Jan
    Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

• Patrik1967
    usaochsverige skrev 2015-02-18 12:44:38 följande:
    Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra

Hej

Har provar allt och svaret är att väntetiden är den som anges på hemsidan.
    Kanske går fortare för er men verkar vara lite av ett lotteri och jag har redan framfört synpunkter på hur de arbetar och hur processen fungerar men de har inget att säga...

Lycka till!!!

• Anonym (va??)
    Patrik1967 skrev 2015-02-18 14:56:48 följande:

Hej

Har provar allt och svaret är att väntetiden är den som anges på hemsidan.
    Kanske går fortare för er men verkar vara lite av ett lotteri och jag har redan framfört synpunkter på hur de arbetar och hur processen fungerar men de har inget att säga...

Lycka till!!!

Ansökte ni via Webb?
  • jessib
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:29:13 följande:
    Jag vill lägga till att jag har inte hört någon som har ansökt i Aug som har fått svar än.
    Verkar ju vara korvstoppning. Inga beslut av de som fått intervju och seeeg väntetid för oss som inte fått intervju - exakt 5 månader och 2 veckor för mig och killen (sökte 3 september). Kollar mailen som en galning... Dock att de höll på med juli som Mimmipigg sa, är ju positivt. Då lär det ju inte dröja 14! Det är dock svårt att planera in en resa, jag tänkte åka vid påsk...
  • Anonym (Jonis)

Fast.... Att dom i Örebro skulle hålla på med ärenden som kom in i juli -14 låter konstigt?? Mitt & min makes ärende ligger oxå där sedan i februari -14. Och när jag senast pratade med dom för ett par veckor sedan så sa dom att dom höll på med december-13 & januari -14.... Så dom säger nog bara det man vill höra verkar det som :(

• Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-18 17:47:02 följande:

Fast.... Att dom i Örebro skulle hålla på med ärenden som kom in i juli -14 låter konstigt?? Mitt & min makes ärende ligger oxå där sedan i februari -14. Och när jag senast pratade med dom för ett par veckor sedan så sa dom att dom höll på med december-13 & januari -14.... Så dom säger nog bara det man vill höra verkar det som :(

Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart!
  • Anonym (Jonis)

[quote=74880542][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-02-18 18:25:53 följande:[/quote-nick]Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart![/

Vi ansökte via webben den 6:e februari -14 och min man fick intervjtid den 7:e april -14 och den gick bra. Sen så har det tyvärr inte hänt mera :/

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid