• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Patrik1967

Min fru hade intervju i Juni och våran är lila....

Vi har inte hört något efter intervjun och de har inget vettigt att säga om man ringer....

Lycka till

• Lynxlynx2

Min vän från Kanada har även han lila "i väntan på beslut". Han har dock inte varit på intervju än. Dock har han varit gift med en svenska i fem år och redan bott här i två år tidigare. Kanske inte behövs någon intervju då?

Förövrigt: Jag har läst så mycket olika svar ang. det här, men han har bokat en flygbiljett i juni. Han skickade in sin ansökan i oktober men har som sagt inte hört något sen dess mer än det som står på sidan. Kan han komma hit i väntan på beslut på något sätt eller är det bäst att hålla sig borta?

• usaochsverige
    Patrik1967 skrev 2015-02-17 11:54:07 följande:

Min fru hade intervju i Juni och våran är lila....

Vi har inte hört något efter intervjun och de har inget vettigt att säga om man ringer....

Lycka till

Herregud, i juni? Man kan nästan säga att det var snart ett år sedan! Det är förjävligt jag vet att de har mycket men ska man verkligen vänta så länge!!!! Får jag fråga vart hon kommer ifrån? Har du ringt och frågat varför det tar sådan tid? Hoppas ni får svar snart!
  • Anonym (I-väntans-namn)
    Anonym (va??) skrev 2015-02-17 11:36:29 följande:

Ja. Vi hade vår intervju för mer än en månad sedan.

Hejsan, är det ok om jag fråga vart är din partner ifrån när skickade ni in och när hörde de av sig -- hur långt efter skedde intervjun? Och vilken enhet? Tusen frågor! Men vill gärna veta mer från de som redan haft intervjun! Tack tack
  • Anonym (I-väntans-namn)
    Mimmipigg skrev 2015-02-17 11:19:57 följande:

Våran ligger oxå på "I väntan på beslut" men vår är lila :) Kanske e olika färg då min man gjorde intervjun för 3 veckor sen.

Hejsan, kan du berätta gärna om vart din partner kommer ifrån och när skickade ni in er ansökan? När hörde de av sig för att boka tid och när var intervjun? Vet du enheten den ligger hos? Hoppas du får höra något snart man blir galen snart av all väntade.
  • usaochsverige
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-16 19:42:27 följande:

Ja precis, vi skickade in i slutet på oktober, vi vet bara än så länge att ingen rört ansökan, den sitter i kö för att bli behandlad. Jag försökte även fråga hur dem låg till i örebro, vilken månad dem jobbar med, med det gick inte bra alls.

Hej! Typiskt... Vi skickade 13 okt 14 men registrerades 14 oktober, vi har bara fått veta att den ligger i Växjö. Någon annan här sa att de för ca 4 veckor sen påbörjade aug-sept med lite tur får vi svar snart!!! Lycka till dig!!!
  • amene10

@mimmipigg: Hur lång tid tog det för ditt ärende att byta status till "i väntan på beslut"?

• Patrik1967
    usaochsverige skrev 2015-02-17 23:42:35 följande:
    Herregud, i juni? Man kan nästan säga att det var snart ett år sedan! Det är förjävligt jag vet att de har mycket men ska man verkligen vänta så länge!!!! Får jag fråga vart hon kommer ifrån? Har du ringt och frågat varför det tar sådan tid? Hoppas ni får svar snart!
    Hon kommer från Ryssland men vi träffades i Sverige och har redan bott ihop i 3 månader (i Sverige) men hon var tvungen att åka hem då hennes visum gick ut i Februari för 1 år sedan. Har redan hunnit med 3 resor och en fjärde planerad....
    Vi har ringt men de har inget bra svar att ge utan det är bara att vänta.
    En dyr och lång(sam) historia att träffa någon utanför EU.

USA verkar vara enklare...
  • usaochsverige
    Patrik1967 skrev 2015-02-18 10:50:05 följande:

Hon kommer från Ryssland men vi träffades i Sverige och har redan bott ihop i 3 månader (i Sverige) men hon var tvungen att åka hem då hennes visum gick ut i Februari för 1 år sedan. Har redan hunnit med 3 resor och en fjärde planerad....

Vi har ringt men de har inget bra svar att ge utan det är bara att vänta.

En dyr och lång(sam) historia att träffa någon utanför EU.

USA verkar vara enklare...

Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra
  • Mimmipigg
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-17 23:49:32 följande:
    Hejsan, kan du berätta gärna om vart din partner kommer ifrån och när skickade ni in er ansökan? När hörde de av sig för att boka tid och när var intervjun? Vet du enheten den ligger hos? Hoppas du får höra något snart man blir galen snart av all väntade.
    Min man är från Albanien och vi skickade in vår ansökan 1 augusti 2014. Mailet om att boka intervju kom 10 december och vi fick tidigast möjliga tid för intervju på ambassaden i Skopje,makedonien 26 januari. Vårt ärende ligger i Örebro.

En sak jag läst i ett annat forum är att de endast handlägger vanliga anknytningsärenden några dagar i veckan o resten av tiden handlägger de anknytningsärenden för syrianer. Kanske därför det är så segt. 2 veckor sen handläggde de fortfarande ärenden som inkommit i juli 2014 så vårat borde öppnas när som helst tycker man. Hoppas vi får vårt beslut innan måndag då jag vill ge min man den bästa födelsedagspresenten då han fyller år :D

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid