• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • usaochsverige
    jessib skrev 2015-02-20 11:40:03 följande:

JA! Det underbara mailet kom IDAG, för en timme sen!

Ansökan: 3 september

Mail om att boka intervju: 20 februari

Tog 5 månader och 17 dagar att få mailet.

Umeå enhet.

(Ambassaden stängde precis just nu, så vi får ringa på måndag och boka tid)

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Hej! GRATTIS! Vad kul... Hoppas ni får svar snabbt efter intervjun!

Vilken stad ligger ambassaden i?

Håll oss uppdaterad! :)
  • jessib
    usaochsverige skrev 2015-02-20 13:08:03 följande:
    Hej! GRATTIS! Vad kul... Hoppas ni får svar snabbt efter intervjun!

Vilken stad ligger ambassaden i?

Håll oss uppdaterad! :)
    Tack! En sån lättnad.
    Kampala, i Uganda!
    De ska ha ungefär 2 veckors väntetid på intervju.

Ja, jag uppdaterar om allt. :)
  • cecilin

Umeå enhet.

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Grattis :) Vilken enhet har ni?
  • Anonym (va??)
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-20 09:55:24 följande:
    Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
    E3 är det elektroniska systemet som du ligger i om du har ansökt via webb. Först ligger alla ansökningar i Norrköping och väntar (elektroniskt) sen blir en enhet (Växjö, Umeå, Solna eller Örebro?) tilldelad ansökan. Där ligger den och väntar och mail om intervju skickas ut. När intervjun är klar läggs den tillbaka i den elektroniska kön i den enhet du blivit tilldelad. Men eftersom det är en elektronisk ansökan kan vilken enhet som helt ta ett beslut (kanske om enheten har uppfyllt den kvot ansökningar som varit målet under månaden). Vissa personer här har vittnat om att en annan enhet än den som har haft hand om deras ärende har fattat beslut.

Nytt från början 2015 verkar vara att alla ansökningar tass om hand efter datum. Vissa säger att MIG går enligt ansökningsdatum och andra säger att dom går efter intervjudatum. Jag vet inte.

För att svara på din fråga om E3 - för ett tag sen var det inte ovanligt att ansökningar föll ur det elektroniska systemet om folk skickade in mer information eller om handläggaren ville kolla närmare på ansökan. Det blev alltså behandlat som en pappersansökan och låg och dammade på något skrivbord. Jag har inte hört om det på länge så jag tror att MIG har skärpt sig på den fronten och insett att det inte är ett hållbart system dom har haft.

• Elsanna

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

• Mimmipigg
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-20 09:55:24 följande:
    Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
    E3 är det helt elektroniska systemet som nästan alla webbansökningar hamnar i nu för tiden(vad jag vet). När man är i det systemet kan vilken handläggare som helst i landet öppna ens ärende för handläggning och de går efter datumet ansökan inkommit. Bara för att man ligger i en speciell enhet betyder det inte att det är en handläggare som jobbar på just den enheten som öppnar o handlägger ens ansökan. Man måste vara väldigt noga med att aldrig skicka in extra kompletteringar (om inte en handläggare själv bett om dem) via vanliga posten för då riskerar man att hamna utanför E3 och då blir man inlagd i en annan kö som sägs gå saktare. Fast bara för att man är i E3 systemet innan handläggning betyder inte att man får beslut tidigare då handläggaren som öppnar ens ärende kanske tycker ansökan inte är komplett eller misstänker skenäktenskap och tycker ärendet behöver utredas mer. Då finns det risk att de plockar ur en ur systemet oxå tyvärr. Jag fick iaf starka rekommendationer att inte skicka in några som helst kompletteringar om vi inte blev tillsagda att göra det. Vi fick i samband med hans intervjumail en länk där jag fick komplettera med 5 filer av biljetter o foton. Eftersom jag efter vi skickat in ansökan rest till man 2 gånger (andra gången gifte vi oss) så fanns det ju bara 3 filer kvar för bilder så jag gjorde kollage av våra bilder så de fick istället in 15 bilder :) Man kunde oxå skriva ett meddelande så jag skrev att vi har en flera hundra sidors facebook chattlogg (som växer för varje dag som går) redo att skickas in vid begäran samt så skrev jag lite mer om vårt förhållande. Man kan sen även ta med mer foton o andra kompletteringar till intervjun som de kan scanna in :)
  • Anonym (va??)
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

Hej alla har precis pratat med migrationsverket i växjö kommer fram direkt konstigt . Den mannen jag pratade med var väldigt positiv och snäll, han sa att vår ansökan såg komplett ut och ni väntar på beslut så jag fråga ang intervju och han sa det är inte alltid vi har intervju, det jag kan se här är att ni väntar på beslut som sagt och det kommer ni få via posten om max 2 månader. Kan man verkligen få uppehållstillstånd utan att äns vara på intervju

Det har jag aldrig hört, men grattis till dig om så är fallet!

Ni ansökte 27 september ligger i Växjö och din man (gifta?) är från Kosovo? Jag vet inte. Låter konstigt tycker jag - har han verkligen haft klart för sig? Min ansökan har alltid stått "i väntan på beslut" - både före och efter intervjun. Nja. Jag hade nog ringt och kollat på måndag igen om jag var du. För om det inte stämmer är det stor risk att du kommer bli besviken och många månaders väntan återstår.

Om det är riktigt så som han säger är det underbara nyheter och ett stort grattis till dig och din man!
  • Barwaary
    Elsanna skrev 2015-02-20 15:33:31 följande:

När ansökte ni?
  • Cutiie

Umeå enhet.

Åhh grattis vad kul! Längtar också efter att få intervjumejlet för har ansökt 30 september 2014 och ansökan ligger i Umeå enheten så borde komma snart hoppas jag :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid