• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-19 20:06:09 följande:
    Hej, blev så ledsen vad det du skrev att jag avbröt allt jag gör för att skriva tillbaka och ge dig kanske lite stöd. Jag vet hur jobbigt det är att behöva vänta samtidigt om detta bryter er (snarare honom då han är den som avreagerar sig på DIG och säger saker som att han behöver egen tid) så tycker inte jag att du ska fullfölja detta och skulle rekommendera att ni fortsätta resa till varandra, fortsätt att se för din egen skull om DETTA är verkligen MANNEN FÖR DIG! Att han behandlar dig såhär pga detta så förstörs inte er relation pga Migrationsverket men pga han! Skydda dig och ditt hjärta först! Vilket land kommer han ifrån? Jag frågar för att han verkar inte ha varit här på ett tag. Med handen på hjärtat, lyssna på hjärnan vad säger den? Var ärlig mot dig själv? Det är varningssignal när någon säger vi kan ta upp kontakten när han får komma hit och ni "kan reda ut saker då". Och han tar dig för givet när han ens säger såna saker till när ni borde kunna söka tröst hos varandra, om han är beredd att sluta prata med dig så ska du inte vara beredd på att låta honom komma hit.

Till din fråga, min sambo är amerikan, vi hade först långdistans i 3 år innan jag ens tänkte på något sånt här, så jag flyttade till usa för att testa sambolivet (och studerade) efter 2 år som sambos i HANS hem, land så insåg jag att detta verkar kännas rätt. Och även om livet kommer med noll garantier så var jag tvungen att se vara den som gör upplevelsen än att bli lurad.

Lycka Till!!!
    Glömde en sak. Han är verkligen mannen för mig och jag har aldrig varit mer lyckligare med någon man innan honom och han säger detsamma. Vi kompletterar varandra så bra och har som sagt aldrig ens bråkat så här innan det här började sen en månad tillbaka. När vi bodde ihop gick allt hur bra som helst och eftersom man kan läsa varandra i verkligheten och höra ens röstläge när man är öga mot öga så kommunicerade vi perfekt. Hade vi nåt vi var oense om klarades det upp nästan på en gång utan att bli så här allvarliga. Den senaste månaden har kommit som en chock för mig att vi blivit såhär. Jag förstår att han är deprimerad och less på hans situation och har gjort allt jag kan för att få honom att må bättre. Men ibland är det inte så lätt när man själv inte mår bra av att hela tiden sakna nån så mycket så man spricker.
  • Anonym (I-väntans-namn)
    Anonym (Förstörd) skrev 2015-02-19 20:42:47 följande:

Glömde en sak. Han är verkligen mannen för mig och jag har aldrig varit mer lyckligare med någon man innan honom och han säger detsamma. Vi kompletterar varandra så bra och har som sagt aldrig ens bråkat så här innan det här började sen en månad tillbaka. När vi bodde ihop gick allt hur bra som helst och eftersom man kan läsa varandra i verkligheten och höra ens röstläge när man är öga mot öga så kommunicerade vi perfekt. Hade vi nåt vi var oense om klarades det upp nästan på en gång utan att bli så här allvarliga. Den senaste månaden har kommit som en chock för mig att vi blivit såhär. Jag förstår att han är deprimerad och less på hans situation och har gjort allt jag kan för att få honom att må bättre. Men ibland är det inte så lätt när man själv inte mår bra av att hela tiden sakna nån så mycket så man spricker.

Jag förstår att du känner så, du kommer troligtvis följa ditt hjärta... Du har ju fortfrande tid att ångra dig såklart. Prata med honom först då och se vad han säger, säg dock inte att du kanske avbryter för då vet du inte hans riktiga motiv. Utan säg att du känner dig ostöttad när ni egentligen ska stötta varann och att han ska skärpa till sig o fixa det här! Vara mannen du kan stödja dig hos. Säg absolut inte att du funderar på att avbryta. Sen att han får uppehållstillstånd är väl bara tills passet är giltigt? Så han får inte direkt svensk medborgarskap. Ta det sakta men säkert! Lycka till!
  • usaochsverige
    trött usa pendlare skrev 2015-02-19 20:23:08 följande:

Tack så mycket!

Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...

Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Jag vet exakt hur det känns, jag och min sambo hade också långdistans, New York - Stockholm från 2010 tom 2012, sen flyttade jag till NY och vidareutbilda mig där. Bodde själv, sen efter ett år, då vi fortfarande höll ihop (ville inte flytta in hos han direkt för att ha ett distansförhållande är inte samma sak som att leva ihop). Pluggade också där så ville inte riskera att flytta isär osv om det skulle vara så att vi inte höll ihop. Men efter 2 år av distans o 1 år i samma stad så blev vi sambos i New York :) vi båda tog examen förra terminen och nu är vi i Sverige nu och ska bo här, i några år har vi sagt iaf. Kul att höra er historia lite kort sådär och kunna relatera till er frustration! Vart i USA bor han? Han måste blivit urlycklig! Vi ansökte 13 oktober och vet bara att det ligger i Växjö också.

Hoppas beslutet sker snabbt efter intervjun! = )

ska bli kul att höra sen (om du vill dela med dig såklart) hur snabbt han fick svar efter intervjun!

Best of luck!
  • Smilla75
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-19 17:47:15 följande:
    Fast att besvara samtal måste ju räknas med i handläggningstiden, annars skulle det inte finnas nummer till de ju. Att folk ringer är inget konstigt eftersom deras fall skedde snabbt så förstår jag att hon ringer. Du kan inte lägga värdering i hur ofta folk ringer. Forumet är för information och stötta varandra inte för att ifrågasätta. Jag förstår att du ringer 100%, sen är det svårt att komma fram också.
    Jo, så är det förstås. Dock ökar tiderna ständigt och ju fler ärenden i balans ju fler som ringer. Det är så tråkigt att effektiv handläggningstid går åt till att besvara frågor om när beslut kan fattas, vilket inte går att besvara. Personalen tar ärenden utifrån vad de får tilldelat och utifrån ansökningsdatum. Det går inte fortare för att man ringer. Det finns 250 000 öppna tillståndsärenden och ca 500 personer som handlägger dessa ärenden.
  • Elsanna

Hej alla någon som har sin ansökan i växjö och fått intervju tid för ansökan som registrerades i september

• usaochsverige
    Elsanna skrev 2015-02-19 22:09:46 följande:

Hej alla någon som har sin ansökan i växjö och fått intervju tid för ansökan som registrerades i september

Hej. Tror inte nån på detta forum fått det men några inlägg tidigare kan du läsa om några som sökte sista aug 2014 och fick i måndags mailet om att boka intervjutid - så om det stämmer att de verkligen följer utifrån ankomstdatum så borde september ärendena vara näst på tur :) De har sitt ärende i Växjö också. Uppdatera gärna här när du hör något då jag och min sambo också har vårt fall i Växjö men från oktober.

Lycka till
  • Anonym (va??)
    Mimmipigg skrev 2015-02-18 13:45:31 följande:
    Min man är från Albanien och vi skickade in vår ansökan 1 augusti 2014. Mailet om att boka intervju kom 10 december och vi fick tidigast möjliga tid för intervju på ambassaden i Skopje,makedonien 26 januari. Vårt ärende ligger i Örebro.

En sak jag läst i ett annat forum är att de endast handlägger vanliga anknytningsärenden några dagar i veckan o resten av tiden handlägger de anknytningsärenden för syrianer. Kanske därför det är så segt. 2 veckor sen handläggde de fortfarande ärenden som inkommit i juli 2014 så vårat borde öppnas när som helst tycker man. Hoppas vi får vårt beslut innan måndag då jag vill ge min man den bästa födelsedagspresenten då han fyller år :D
    Hur går det för dig mimmipigg, har du gört något än?
  • Mimmipigg
    Anonym (va??) skrev 2015-02-20 08:34:04 följande:
    Hur går det för dig mimmipigg, har du gört något än?
    Har tyvärr inte hört nåt än :/ Tänkte ringa handläggaren igen som jag har numret till då jag fick ingen speciell information när jag ringde Örebroenheten i onsdags. Hon bara bekräftade att vi ligger i E3 systemet och att nån handläggare i landet snart borde öppna vårt ärende men då hon var en handläggare som höll på med äldre pappersärenden så kunde hon inte svara på vilket datum de handläggde just nu i E3 systemet. Jag funderar på att boka biljetter för o åka till min man i mars som en plan B och har han fått sitt uppehållstillstånd beviljat innan det är det ju bara att han följer med på hemresan eller att jag ombokar mina till en hemresa till honom :) Önskar jag skulle haft råd att åka redan nu då både han och hans mamma fyller år nästa vecka. Men tyvärr så funkar det inte med min ekonomi just nu :/ Känner att vi behöver träffas igen då det gått snart 3 månader sen sist o det e det längsta vi varit ifrån varandra sen vi blev tillsammans o har man en plan B så känns det mindre hopplöst :)
  • Anonym (I-väntans-namn)
    Mimmipigg skrev 2015-02-20 09:41:24 följande:

Har tyvärr inte hört nåt än :/ Tänkte ringa handläggaren igen som jag har numret till då jag fick ingen speciell information när jag ringde Örebroenheten i onsdags. Hon bara bekräftade att vi ligger i E3 systemet och att nån handläggare i landet snart borde öppna vårt ärende men då hon var en handläggare som höll på med äldre pappersärenden så kunde hon inte svara på vilket datum de handläggde just nu i E3 systemet. Jag funderar på att boka biljetter för o åka till min man i mars som en plan B och har han fått sitt uppehållstillstånd beviljat innan det är det ju bara att han följer med på hemresan eller att jag ombokar mina till en hemresa till honom :) Önskar jag skulle haft råd att åka redan nu då både han och hans mamma fyller år nästa vecka. Men tyvärr så funkar det inte med min ekonomi just nu :/ Känner att vi behöver träffas igen då det gått snart 3 månader sen sist o det e det längsta vi varit ifrån varandra sen vi blev tillsammans o har man en plan B så känns det mindre hopplöst :)

Hej, vad menas E3 systemet? Hoppas du kommer iväg och att ni får svar snart.
  • jessib

JA! Det underbara mailet kom IDAG, för en timme sen!

Ansökan: 3 september
    Mail om att boka intervju: 20 februari
    Tog 5 månader och 17 dagar att få mailet.
    Umeå enhet.
    (Ambassaden stängde precis just nu, så vi får ringa på måndag och boka tid)

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid