• Amanda84

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Nu är jag säkert lite "yrkesskadad" eftersom jag arbetar inom barnomsorgen. Jag väntar mitt fösta barn och har alltså bara erfarenhet av de barn som jag har på jobbet, vilket gör att jag ännu självklart inte kan veta exakt hur det är att vara förälder.

Jag läste en annan tråd här på familjeliv som handlade om utevistelse. Oavsett om man tycker om att vara inne eller ute så reagerade jag på hur många som faktiskt uttryckte att de "står och tittar" på sina barn när de leker. Gör verkligen så många föräldrar det? Står ni bara och tittar? Sitter ni inte själva i sandlådan, aktivt leker affär och laga mat tillsammans med barnen, klättrar tillsammans med barnen i klätterställningen, leker riddare i buskarna etc?

Och ni som står och tittar, varför gör ni det? För egen del tycker jag att det verkar vara väldigt tråkigt. Jag har genom åren haft kollegor som bara har "stått och tittat" på gården och jag har alltid förknippat detta med att de antingen är vikarier som egentligen inte vill arbeta inom förskolan eller börjar närma sig pensionsåldern och därför inte orkar. Däremot så trodde jag naivt nog inte att föräldrar bara står och tittar när deras barn leker.

• Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?
  • Mylla

Jag är faktiskt helt nöjd om personalen på förskolan låter barnen leka med varann och nöjer sig med att vara vuxna, ordnar upp aktiviteter och håller ordning. Brukar de behöva leka affär?

Jag kan vara rätt barnslig och klättra i en klätterställning och springa runt och jaga barnen på skoj men leker affär det gör jag nog inte. Bara om det skulle vara en matteläxa.

• Natulcien
    Alexi skrev 2014-03-20 08:29:13 följande:
    Hur gör ni för att inte vara med i leken på en lekplats utan att visa för barnet hur tråkigt sån lek är för er? Dvs vad säger ni för anledning till att inte vara med, till att sitta på bänken osv, framför allt om barnet vill att ni ska vara med på något, en kort stund eller längre?
    Just på lekplatsen brukar det faktiskt lösa sig själv eftersom jag bara säger att jag är för stor/tung för klätterställning, gungor, rutchkana etc. Skrattande
    Men ibland vill han att jag ska leka i sandlådan, vilket jag tycker är sanslöst tråkigt. Och hur jag väljer att göra handlar lite om dagsformen. Ibland anstränger jag mig och leker med honom där och gräver lite, men andra dagar säger jag bara att "Nej, jag vill inte leka i sandlådan, kan vi inte ta en skogspromenad istället?" eller liknande.
  • Triemer

Jag släppte honom fritt och pratade/höll ett nojigt övervakande öga medan han lekte med andra barn. Här, i Schweiz, har man inte alls samma syn på barn som i Sverige utan man släpper dem fritt på lekplatser som innehåller potentiellt långt fler riskmoment än en svensk lekplats. Se en 4,5 åring gå ensam till dagis är inget konstigt och det ses som en chans att lära sig ansvar utan vuxet övervakande. Kulturskillnaden är enorm.

• Lindsey Egot the only one
    Alexi skrev 2014-03-20 07:55:51 följande:

Fast min femåring har en enorm fantasi, kan verkligen skapa en lek helt på egen hand hur som helst och var som helst, helt förbluffande. Men att vara med oss föräldrar älskar hon, så jag ser verkligen inte kopplingen mellan att ha mycket fantasi och att VÄLJA att leka ensam.

Jo mina barn tycker också om att vara med oss föräldrar men att ALLTID ha med föräldern i leken, då har inte barnet tillräckligt fantasiförmåga.
  • älskarlivet81
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-20 10:17:42 följande:
    Jo mina barn tycker också om att vara med oss föräldrar men att ALLTID ha med föräldern i leken, då har inte barnet tillräckligt fantasiförmåga.
    Jasså? Min dotter har fantastisk fantasi men hon vill nästan alltid att vi sitter bredvid när hon gör något. Behöver inte alltid vara med men hon vill helst inte vara ensam.
  • YokohamaNr2
    Alexi skrev 2014-03-20 08:29:13 följande:
    Hur gör ni för att inte vara med i leken på en lekplats utan att visa för barnet hur tråkigt sån lek är för er? Dvs vad säger ni för anledning till att inte vara med, till att sitta på bänken osv, framför allt om barnet vill att ni ska vara med på något, en kort stund eller längre?
    När min var vid 3 årsåldern ville han alltid ha med mig i leken, speciellt om det inte fanns många andra barn där samtidigt. Som tur är var hans största intresse sandlådan och där är det ju inte så 'jobbigt' att vara med att leka Men i varje fall var det oftast så att jag var tvungen att vara med i början, sen när han kom in i leken kunde jag få vara fred i ett tag 
  • Lindsey Egot the only one
    älskarlivet81 skrev 2014-03-20 10:31:57 följande:
    Jasså? Min dotter har fantastisk fantasi men hon vill nästan alltid att vi sitter bredvid när hon gör något. Behöver inte alltid vara med men hon vill helst inte vara ensam.
    Det är en helt annan sak det du beskriver. Då är du ju inte delaktig i leken.
  • älskarlivet81

I och för sig inte. Missförstod dig i så fall!

Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-20 10:44:25 följande:
    Det är en helt annan sak det du beskriver. Då är du ju inte delaktig i leken.

• cosinus

Nä jag är ingen lekmamma, leka får barnen göra själva eller med varandra/kompisar.

Gräva i sandlådan är dödens tråkigt, jag kan hjälpa till att bygga ett sandslott om de ber om hjälp men jag leker inte själv annars.

Jag kan sitta och prata med barnen medan den leker så jag är ju närvarande men nä jag leker inte.

Det jag däremot gör och uppskattar är skogsprommenader, utflykter av alla de slag, kickboard, rullskridskor, fotboll, studsmatta, slalom, skridskor o s v. Där kan jag vara med på barnens aktiviteter för det tycker jag är kul, men man behöver inte tycka allt är roligt och då är det ok att bara vara med och hålla koll också. Barnen lär sig fort när man är att räkna med och när det är bättre att hitta en likasinnad kompis.

• metin

Ibland rullar jag i snön och sanden med de, ibland knökar jag in mig i de där "stugorna" och ibland så sitter jag på en bänk och försöker pusta ut den lilla stunden de underhåller sig själva.

Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?