• Amanda84

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Nu är jag säkert lite "yrkesskadad" eftersom jag arbetar inom barnomsorgen. Jag väntar mitt fösta barn och har alltså bara erfarenhet av de barn som jag har på jobbet, vilket gör att jag ännu självklart inte kan veta exakt hur det är att vara förälder.

Jag läste en annan tråd här på familjeliv som handlade om utevistelse. Oavsett om man tycker om att vara inne eller ute så reagerade jag på hur många som faktiskt uttryckte att de "står och tittar" på sina barn när de leker. Gör verkligen så många föräldrar det? Står ni bara och tittar? Sitter ni inte själva i sandlådan, aktivt leker affär och laga mat tillsammans med barnen, klättrar tillsammans med barnen i klätterställningen, leker riddare i buskarna etc?

Och ni som står och tittar, varför gör ni det? För egen del tycker jag att det verkar vara väldigt tråkigt. Jag har genom åren haft kollegor som bara har "stått och tittat" på gården och jag har alltid förknippat detta med att de antingen är vikarier som egentligen inte vill arbeta inom förskolan eller börjar närma sig pensionsåldern och därför inte orkar. Däremot så trodde jag naivt nog inte att föräldrar bara står och tittar när deras barn leker.

• Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?
  • Hurgöra
    Linnez skrev 2014-03-19 12:11:19 följande:
    Min dotter är 2,5 och hon vill att jag ska vara med och leka, ute som inne, hon har visserligen inga syskon att leka med.  Leka och leka, jag gör fart på gungan, lyfter upp och ner, springer över kulle med henne, gunga gungbräda och tar emot när det är till att åka. Sandlådan tycker hon är kul, och där är jag med aktivt och leker, hjälper till å vänder på hinkarna när det byggs torn med mm. Det jag stör mig något enormt är när föräldrar bara sitter och pillar på telefonen och röker en bit bort och inte alls är med barnen. Pelle får inte springa på kullen med de andra småbarnen för då kan mamma inte se honom. Jag sitter i sandlådan med dottern och oftast kommer det andra barn 2-3år  och vill ha hjälp å vända hinkarna och annat. Föräldrarna tittar knappt på barnen, jag vet inte om de tycker det är helt normalt att främmande människor leker med deras barn? När barnen blir större, 3+ kan jag förstå att det blir skillnad, då kan barnen göra det mesta själv och tycker det är roligare att leka med andra barn och inte vill ha med mamma och pappa i lekparken på samma sätt. 

Hm, okej, aaa men då ändrar jag mig lite. Jag leker också med mitt barn så till vida att jag gör fart på gungan, gungar gungbräda, "äter" sandkakor, leker tafatt (mest för att hålla mig varm och bränna lite hull). ;) Fast allt som oftast så leker min son med sina jämnåriga vänner och behöver inte mig med i leken.
  • LinneaJosie

En ärlig fråga; är det viktigt att leka med barn? Putta gunga och hjälpa till såklart, men resten? Jag tror inte att mina föräldrar någonsin lekt med mig, och jag kan inte minnas att jag önskat att de skulle leka med mig.

• Linnez
    LinneaJosie skrev 2014-03-19 12:27:31 följande:
    En ärlig fråga; är det viktigt att leka med barn? Putta gunga och hjälpa till såklart, men resten? Jag tror inte att mina föräldrar någonsin lekt med mig, och jag kan inte minnas att jag önskat att de skulle leka med mig.
    Det finns många som inte ens puttar  gungan.
    Jag tror att det viktigaste är att man är närvarande (inte sitter på bänken 50m bort och röker/snackar skit med nån annan. De som röker vid lekplatsen gör mig förbannad.) man kan stå nedanför klätterställningen med sin väninna å göra det. 
  • mammalovis

Till viss del beror det nog på hur stor lekplatsen är. Är det en mindre tom lekplats med bara gunga, sandlåda och gunghäst har jag kunnat amma vid ett bord under tiden hon leker. Sover lillasyster har jag puttat gunga och suttit i sandlådan och grävt. Däremot brukar det inte vara så givande då hon hela tiden vill ha de saker jag använder.

På en större lekplats följer jag med med vagnen i släptåg och hjälper till med gunga och cykelkarusell, men övervakar mer var hon är och att hon inte slår sig. Finns det någon att prata med så gör ju det lekplatsbesöket trevligare. Annars handlar det mest om att följa henne i spåren med 5 minuter hit, 5 minuter dit.

Just att man har med sig vagnen hindrar väl spontaniteten en del, för vem vill inte ha koll på sin plånbok och mobil där det är fullt av människor i rörelse? Stora tjejen är 3 så hon kan ju gå numera, men en bebis på 9 månader är ju inte lika smidig utan vagn med 20 minuter till större parken.

• Alexi
    Linnez skrev 2014-03-19 16:05:25 följande:
    Det finns många som inte ens puttar  gungan.
    Jag tror att det viktigaste är att man är närvarande (inte sitter på bänken 50m bort och röker/snackar skit med nån annan. De som röker vid lekplatsen gör mig förbannad.) man kan stå nedanför klätterställningen med sin väninna å göra det. 
    Hur gör en tvååring som sitter i en gunga då, sitter de bara stilla där i gungan utan att den gungar...?
  • Linnez
    Alexi skrev 2014-03-19 16:39:42 följande:
    Hur gör en tvååring som sitter i en gunga då, sitter de bara stilla där i gungan utan att den gungar...?
    De gungar inte.
    Har även sett barn som fått gungfart och sedan har ungen fått sitta där tills gungan stannat av sig själv, Har haft två gungor utanför hyreshuset där jag bott och då har jag sett en tjej på 1,5 sitta själv i barngungan utan vuxen i närheten och utan någon fart.
    Sedan så är det många som har stora syskon, 4-7år som ger fart mm.  
  • älskarlivet81
    Linnez skrev 2014-03-19 20:17:45 följande:
    De gungar inte.
    Har även sett barn som fått gungfart och sedan har ungen fått sitta där tills gungan stannat av sig själv, Har haft två gungor utanför hyreshuset där jag bott och då har jag sett en tjej på 1,5 sitta själv i barngungan utan vuxen i närheten och utan någon fart.
    Sedan så är det många som har stora syskon, 4-7år som ger fart mm.  
    Du vet ju inte heller hur länge barnet gungat... Jag har en 3,5-åring som kan gunga timmar om dagen (jag skojar inte, häromdagen gungade hon nog totalt 2 timmar....).. Det blir rätt tröttsamt i längden, framför allt eftersom jag har ett yngre barn också.
  • Serendipitet

Jag gör båda. Men på barnens villkor.

Min tvååring vill tex puzzla hela tiden och att jag ska sitta bredvid men inte får jag vara med och puzzla. För hon kan själv ;) Hon bjuder gärna på låtsas mat och dricka men hon ska servera och jag ska bara äta då och då. Då är det inte så aktiv lek utan ofta medan jag gör annat.

På lekplatsen så gungar jag gungan, gungbrädan osv. Gör kanske någon sandkaka osv. Men ofta vill hon bara springa, hoppa och fram och tillbaka. Hon vill liksom göra allt på samma gång.  

Min 8 åring vill alltid bli sysselsatt och leka med någon. Tröttsamt. Henne måste man säga till att nu får du leka själv en stund på ditt rum och helt plötsligt så flödar fantasin. 

Jag målar, ritar, pysslar, ser på film, läser, går en runda ute där de kan stimma av sig osv.. Jag hatar att leka med bilar, barbie osv. Finns inget tråkigare!!

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Linnez
    älskarlivet81 skrev 2014-03-19 20:57:52 följande:
    Du vet ju inte heller hur länge barnet gungat... Jag har en 3,5-åring som kan gunga timmar om dagen (jag skojar inte, häromdagen gungade hon nog totalt 2 timmar....).. Det blir rätt tröttsamt i längden, framför allt eftersom jag har ett yngre barn också.
    Just den här flickan vet jag att det är är så, hon går på samma förskola som min dotter och hon är ofta ute och springer runt sent med några år äldre syskon. Vissa har ingen koll alls på barnen i det här området, därför jag flytta.

Men jo jag vet att de finns de som gungar i timtal! min dotter vill själv nu att jag lyfter upp henne på något högt, typ en meter, håller händerna så hon kan hoppa ner, och om och om igen. Helt okey träning om man inte var höggravid och börja känna magsaft i munnen efter tre, fyra gånger. Det kan hon göra säker 100 gånger om, om jag orka.
  • aurora1827

Tycker att det hänger mycket på ålder och på om man har flera barn, eller om de leker med andra barn.
    När de är små, 1-2-år, då är man ju med mer, fast kanske inte bredvid jämnt. Mina har kunnat gräva i sandlådan i timmar, och inte varit jätteintresserade av att jag skulle gräva med dem. Vill de gunga så gör man såklart fart.

Sedan kommer en mellanperiod i treårsåldern då de gärna vill att man ska följa med runt, titta på vad de gör, men kanske inte har börjat leka "lekar" på det sättet ännu. Mina barn vill bara gunga och klättra t ex. Och i den åldern kan de göra fart själv. 

Sedan börjar de alltmer sticka iväg på egna äventyr och vill inte ha mamma springande efter sig. Uteleken är ju den mest fria leken. När vi är inne händer det mer att vi leker, spelar eller pysslar tillsammans. När vi är ute vill de ut och utforska, gärna en bit bort. Då är det praktiskt att sitta på ett och samma ställe (om man har flera barn) eftersom de vill kunna hitta tillbaka till en.

Och ja, när man sitter där så blir det väl telefonen man sitter med, vilket är rätt tråkigt, men de vill liksom inte ha mamma rännande efter sig så man får sysselsätta sig själv så gott det går och ändå finnas där som en trygghet.

Sedan finns det återigen andra platser, som stranden eller skidbacken, där man kanske blir mer involverad, är med och simmar, spelar boll eller hjälper att cykla, flyga drake eller åka skidor. Men just lekplatsen är en sån där plats där åtminstone mina barn gärna springer runt själva, så där ser jag säkert dötrist ut som förälder....=)

Och när det gäller att klättra i klätterställning, nja, där tycker jag nog att de flesta klätterställningar inte riktigt är dimensionerade för att föräldrar ska klättra i dem. Samma sak med gungor - inte tillräckligt breda för mig...

Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?