• Amanda84

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Nu är jag säkert lite "yrkesskadad" eftersom jag arbetar inom barnomsorgen. Jag väntar mitt fösta barn och har alltså bara erfarenhet av de barn som jag har på jobbet, vilket gör att jag ännu självklart inte kan veta exakt hur det är att vara förälder.

Jag läste en annan tråd här på familjeliv som handlade om utevistelse. Oavsett om man tycker om att vara inne eller ute så reagerade jag på hur många som faktiskt uttryckte att de "står och tittar" på sina barn när de leker. Gör verkligen så många föräldrar det? Står ni bara och tittar? Sitter ni inte själva i sandlådan, aktivt leker affär och laga mat tillsammans med barnen, klättrar tillsammans med barnen i klätterställningen, leker riddare i buskarna etc?

Och ni som står och tittar, varför gör ni det? För egen del tycker jag att det verkar vara väldigt tråkigt. Jag har genom åren haft kollegor som bara har "stått och tittat" på gården och jag har alltid förknippat detta med att de antingen är vikarier som egentligen inte vill arbeta inom förskolan eller börjar närma sig pensionsåldern och därför inte orkar. Däremot så trodde jag naivt nog inte att föräldrar bara står och tittar när deras barn leker.

• Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?
  • umm abdilleh

Jag sitter inte i sandlådan och leker fast de gillar inte leka k sandlådan. De sköter sig själva ute med tex sparkcycklar eller har med sig bilar ut..hemma är jag mer med i lekarna tex bygga lego eller tågbana. För det mesta sitter jag alltid med dom och pratar och är med k leken på det sätt.

• fluu
    fluu skrev 2014-03-15 14:14:24 följande:
    Beror på. Är vi på stora lekplatser med många barn - ja. På lekplatser nära trafik eller där hundar rastas utan koppel(kill!) - ja. Hemmalekplatsen eller på lugna ställen lite i ögonvrån bara. Hon är två år.
    Tillägg: Dock är det väldigt sällan jag inte är med och leker :P Bara om hon har sällskap av annan unge som jag sitter en bit bort.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • YokohamaNr2

Det beror på vad de gör, nu börjar de bli lite större snart 5 och 7 och hittar ofta lekkamrater i lekparken så då kan jag bara sitta och läsa en bok och det är faktiskt så skönt

Annars har jag spenderat mycket tid med att bygga sandkakor och gungat gungor....

• Alexi

Jag sitter absolut mest och tittar på, eller står, eller hjälper till med att lyfta upp, göra fart på gungan och sånt men det är galet tråkigt att aktivt leka. Däremot är det en källa till ständigt dåligt samvete då ju barnen gärna vill att man är med, så antingen blir det nej eller så blir det det där motvilliga jaet som inte är så kul heller...

• mariaheterjag

Både och. Lite olika beroende på vad sonen vill. Alltså man kan väl säga att jag försöker komma undan men om han aktivit ber mig så leker jag. Sedan tycker jag det är jätteviktigt att barn lär sig leka och fantisera själva och inte är beroende av att en vuxen ska komma med förslag hela tiden.

• Bling1975

Jag gör båda. Är vi själva på lekplatsen så blir jag mer aktiv i leken. Men oftast vill hon bara gunga eller åka rutschkana ca 1000 gånger. Då får jag snällt stå och ge fart eller passa lite när hon kommer ner. Är det andra barn där så leker hon oftast hellre med dem.

• Maddi

För mig är det en självklarhet att vara med aktivt och leka om dom vill. Ofta brukar andras barn till just föräldrar som sitter på bänken och kollar i telefonen, också vara med. Och jag är liksom du, ts, förundrad över hur många tråkiga föräldrar det finns. 

• Alexi
    Maddi skrev 2014-03-17 20:20:01 följande:
    För mig är det en självklarhet att vara med aktivt och leka om dom vill. Ofta brukar andras barn till just föräldrar som sitter på bänken och kollar i telefonen, också vara med. Och jag är liksom du, ts, förundrad över hur många tråkiga föräldrar det finns. 
    Fast det är ju inte så att lekgener finns i alla per automatik. Jag är ingen lekperson, jag är ingen som kan spela teater och roller och skämta och skoja och busa. Vare sig med mina barn, andras barn eller andra vuxna. Jag är kass på att delta i lekar på vuxna fester, jag känner mig bara obekväm och fel.
  • velo

Jag leker gärna med mina barn, men just leka affär eller andra roll lekar är det tråkigaste jag vet, därför gör jag just det väldigt sällan! Men som sagt det mesta annat gör jag mer än gärna!

• hannis

Jag orkar sällan leka aktivt. Puttar på gungan och tar fram leksaker eller cyklar och sen får de leka själva medan jag övervakar.

Jag är mer förvånad över hur många här inne som säger sig leka med barnen för det är sällan man ser såna föräldrar (eller pedagoger) i verkligheten.

Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?