Förälskad i en kvinnlig överläkare - min lilla berättelse
Är en numera lesbisk kvinna 40 år som arbetar som läkare. Har under längre tid arbetat på samma klinik som en 50-årig 2-barnsmamma (heterogift). Vi har inte arbetat mycket ihop, men hon har alltid sett mig och vi hamnar ofta i djupa privata samtal om livet och relationer. Eftersom jag under många år varit gift med en man (och har barn) så är det som hetero hon sett mig. Hon har alltid önskat att vi skall arbeta ihop, ser alltid efter mig och frågar efter mig i sammanhang där jag "borde" vara med. Hon ler när hon pratar om mig (enligt en kollega) Hon märker om jag inte sitter i publiken när hon föreläser, och visar att hon märker det. Om jag sitter där så tittar hon på mig hela tiden under det att hon pratar mot publiken. Ibland blir hon liksom blyg och rodnar på ett oerhört rart sätt, och inte så överläkarmässigt som hon normalt är.
Vi "klickar" helt enkelt som människor. Jag har uppfattat henne som lyckligt gift, hon säger att hennes man är hennes bästa vän.
Men så började vi arbeta ihop under en tid, och jag märkte hur vi hela tiden föll tillbaka i våra oändliga samtalsämnen och nyfikenhet på varandra, glömde det vi hade att göra. Jag började tänka på henne mer och mer, titta efter henne i korridorerna, studera hur hon såg ut och vad hon hade på sig. Jag började bli förälskad, helt enkelt. Och jag märkte att vi började krama om varandra, och att hon strök mig över armen när hon passerade, eller drog en hand över min rygg. I syfte att sända ut en "varning" till henne över vår närhet berättade jag sista dagen vi arbetade för henne att jag är lesbisk, och precis skilt mig från min man.
Egentligen reagerade hon inte på något uppenbart sätt, mer än att jag tror att det förvånade henne ganska mycket. Och hon kramade mig länge efter samtalet. Efter den händelsen har jag varit på en annan arbetsplats. Men hon försökte ringa mig på mobilen en gång, och vi har skickat lite mail fram och tillbaka.