• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • kaffeamanda

Absolut, med den matbudgeten som förskolan har så skulle man kunna få mycket bättre råvaror på så vis.

• MxMeNow

Nej! Mina barn får näringsrik och varierad kost fastän de serveras kött, jag ser ingen mening med vegetarisk kosthållning i skolan.

• jamenvafan
    Archandra skrev 2014-06-13 15:34:14 följande:
    Alla former av extremism går fetbort för mig och i min värld ingår helvegetarisk kost där. Jag har inga problem med vegetarisk kost någon eller ett par dagar, fisk funkar utmärkt och kött också. Allsidighet är det som funkar bäst för mig, och det gäller mat såväl som pedagogiska idéer och mångkultur.
    Men de flesta andra skolor brukar ju ha kött till varendaste måltid och aldrig vegetariskt? är det bättre?
  • annca

Nej, då

1-  våra barn verkligen inte gillat tillagade grönsaker, och "låtsaskött" är bara äckligt... Och anser dessutom att barns kosta bör innehålla allt ur kostcirkeln, och då också anilamliska produkter.

2 - är emot fanatism, vara vad det vara månde. Inte minst vegetarianism.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Archandra
    jamenvafan skrev 2014-06-13 15:42:21 följande:
    Men de flesta andra skolor brukar ju ha kött till varendaste måltid och aldrig vegetariskt? är det bättre?
    Nej, det var ju det jag skrev. All form av extremism går bort. Det innebär att kött varje dag också är förkastligt. Allsidig kost är bäst.
  • kaffeamanda
    jamenvafan skrev 2014-06-13 15:42:21 följande:

De flesta skolor har väl minst två alternativ varav ett vegetariskt? Men det är ju skillnad på förskola då man bara serverar ett alternativ.
  • jamenvafan
    kaffeamanda skrev 2014-06-13 15:57:01 följande:

De flesta skolor har väl minst två alternativ varav ett vegetariskt? Men det är ju skillnad på förskola då man bara serverar ett alternativ.
    På mina skolor har man bara kunnat få välja vegetariskt om man skrivit upp sig på en lista innan, och då måste man ta den maten, men det kan ju ha ändrats.
    Annars är ju det ett bra alternativ, även om jag egentligen inte ser någon större poäng med att äta kött.
    Archandra skrev 2014-06-13 15:55:33 följande:
    Nej, det var ju det jag skrev. All form av extremism går bort. Det innebär att kött varje dag också är förkastligt. Allsidig kost är bäst.
    Varför tycker du så, om jag får fråga? :)
  • Julligulli

Nja, jag tror inte det. Dels vill jag att mitt barn ska få testa på olika sorters mat och det inte bara hemma, dels brukar de förskolor som serverar strikt vegetarisk kost oftast vara Waldorf eller något annat liknande och i sånt vill jag inte utsätta mitt barn för. En förskola som propagerar för vegetarianism/veganism och fördömer köttätande går också fetbort. 

En förskola där det bara serverades kött, alla veckans dagar, hade jag inte heller gillat. Jag vill ha en balanserad kost med grönsaker, kött, fisk osv, gärna en helvegetarisk dag per vecka, men det upplever jag att de oftast har på de flesta ställen numera även om det inte är uttalat "köttfri måndag". 

• kaffeamanda
    jamenvafan skrev 2014-06-13 16:10:03 följande:
    På mina skolor har man bara kunnat få välja vegetariskt om man skrivit upp sig på en lista innan, och då måste man ta den maten, men det kan ju ha ändrats.

Enligt skollagen måste man numera följa livsmedelsverkets rekommendationer, och de rekommenderar två kötträtter OCH en vegetarisk varje dag. I min kommun har man valt att bara servera två rätter, varav en vegetarisk. När jag jobbade i en annan kommun på en gymnasieskola hade de en vegetarisk, en kött eller fisk, en matsallad, jättestort salladsbord och om inget dög så fanns även fil och flingor varje dag. Det är nog ganska ovanligt men jag tror inte att många skolor bara serverar en rätt längre och gör de det så ska man klaga.
  • fluu

Absolut. Jag är själv vegetarian. Hur det skulle vara extremt kan jag verkligen inte se.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?