enbär skrev 2014-06-13 20:52:13 följande:
Men varför ser man hellre att barnen äter "varierad kost"? Jag kan inte se att det finns något positivt med kött. Såvida msn inte är allergisk mot en massa viktig vegetsrisk mat finns ju inga hälsofördelar med kött, inte för barn heller. Däremot framkommer ju mer och mer data om att kött från nöt, gris och får är negativt för hälsan. Processat kött som korv och skinka är absolut värst och kopplas till cancer, diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Om man bryr sig om barnens miljö bör man också hålla nere på det animaliska. Svenska nötkreatur som betar ute mycket och äter lokalproducerat foder i övrigt är viktigt för deb biologisks mångfalden, KRAV-grisar går ju också ute och bidrar till kretslopp och levande landskap. Det är enda fördelarna jag kan se med kött. Men det är ju inte det köttet som serveras i skolorna. På sin höjd svenskt kött som fötts upp bla på soja från Brasilien som leder till regnskogsskövling och användning av bekämpningsmedel om gör arbetarna sjuka. Svenska grisar som ej är KRAV får aldrig gå ut. Kycklingarna tvingas växa så snabbt att 20% får benproblem och annat lidande.Mycket kött i skolor och förzkolor är importkött från djur som haft det ännu sämre, fått en massa antibiotika som driver på resistensutvecklingen med MYCKET allvarliga följder (död i infektioner för oss människor). Hur kan man vilja att ens barn sk vara en del i detta??????? Helt obegripligt faktiskt för mig.
Nej, du ser inget positivt med kött. Andra gör det. Jag vill inte att mitt barn går på en förskola där de får höra att kosthållningen hemma kan likställas med mord och förstör miljön. Gärna en förskola eller skola som serverar mycket vegetariskt men även annat, och som undviker moralmässande och pekpinnar.
Jag instämmer i Penidas kommentar att jag aldrig skulle göra avkall på något annat som var viktigt för att barnen ska få vegetarisk kost. Sen är det som jag skrev i mitt första inlägg lite problematiskt eftersom många av de förskolor och skolor som har enbart vegetarisk kost har en inriktning jag inte alls tycker om.