• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • Penida
    konkelbär skrev 2014-06-13 22:49:53 följande:
    Absolut! Mina barn har varit vegetarianer sedan födseln!
    Och får vegetarisk mat på förskolan eller skolan? No big deal liksom. Jag skulle inte välja helt vegetarisk kost framför något annat som jag finner så mycket viktigare och gör en bra förskola eller skola. Vegetarisk kost finns för de som vill, det räcker gott. Det andra som som jag redan skrivit men nu upprepar som miljö. verksamhet, barngrupphets storlek i förhållande till personal är det som som avgör när vi gäller förskola. En köttfri förskola skulle vi inte ens vara intresserade av om den inte var bättre än de andra när det gällde annat som för oss är viktigt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Drottningen70

Låter toppen. Jag är verkligen ingen vegetarian, men då halva min ursprungsfamilj är vegetarianer är vegetarisk kost heller ingen big deal för mig. Helt naturligt.

• Penida

De förskolor vi har här i närheten som är sådana är ganska extrema så jag förstår var Julligulli menar. Jag är inte intresserad av Waldorf eller tycker glass är djävulens påfund. Jag tycker om vår fina kommunala förskola som serverar glass vid fest och kött, fisk, kyckling, grönsaker med variation till middag.

Avskyr CIO-metoder
  • Froststar

Absolut, med största glädje. Dels för att jag förespråkar ekologiskt och dels för att vi är väldigt noga med vad det är för kött vi äter vi de tillfällen vi äter kött, varifrån det kommer och hur djuret/fågeln dödats.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Guapa

Absolut. De kommer få nog med finfint kött hemma, är ändå mest skitkött de serverar på skolorna. Men övriga animaliska produkter som mjölk, smör, grädde, ost, ägg etc förutsätter jag ingår även i den vegetariska kosten, annars har jag svårt att se hur den kan bli varierad och fullvärdig rent näringsmässigt.

• konkelbär
    Penida skrev 2014-06-13 23:43:32 följande:
    Och får vegetarisk mat på förskolan eller skolan? No big deal liksom. Jag skulle inte välja helt vegetarisk kost framför något annat som jag finner så mycket viktigare och gör en bra förskola eller skola. Vegetarisk kost finns för de som vill, det räcker gott. Det andra som som jag redan skrivit men nu upprepar som miljö. verksamhet, barngrupphets storlek i förhållande till personal är det som som avgör när vi gäller förskola. En köttfri förskola skulle vi inte ens vara intresserade av om den inte var bättre än de andra när det gällde annat som för oss är viktigt.

Julligulli skrev 2014-06-13 23:26:35 följande:
    Går era barn på förskolor där det enbart serveras vegetarisk mat, eller har ni fått be om det? Hur har ni tänkt när ni valt förskola, hur mycket spelar vegetarisk mat in i ert val, går det före andra saker? 

Nej, har alltid gått på "vanliga" förskolor/skolor. Jag har fått be om vegmat (eller slåss lite för i något fall där en i personalen var född på stenåldern...)
  • fluu
    mammalovis skrev 2014-06-13 21:38:42 följande:
    Det vore intressant att veta hur stor andel som är vegetarianer som svarat ja gärna, för er är det ju ingen skillnad för barnets del, då de redan är vana vid det ..

För er andra är frågan om ni svarar ur ert etiska perspektiv och om ert barn hade ätit en fullgod porton med vegetarisk mat eller inte?
    Jag är vego, inte barnet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Julligulli skrev 2014-06-13 21:47:09 följande:
    Nej, du ser inget positivt med kött. Andra gör det. Jag vill inte att mitt barn går på en förskola där de får höra att kosthållningen hemma kan likställas med mord och förstör miljön. Gärna en förskola eller skola som serverar mycket vegetariskt men även annat, och som undviker moralmässande och pekpinnar. 

Jag instämmer i Penidas kommentar att jag aldrig skulle göra avkall på något annat som var viktigt för att barnen ska få vegetarisk kost. Sen är det som jag skrev i mitt första inlägg lite problematiskt eftersom många av de förskolor och skolor som har enbart vegetarisk kost har en inriktning jag inte alls tycker om. 
    Tror du på allvar att det är något som personalen skulle propagera om för små barn under lunchen? Eller ens att de flesta vegetarianer gör det?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • konkelbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
    Nej av den enkla anledningen att det är dubbelmoral av stora mått att kalla sig vegetarisk när det endast betyder att utesluta djur som låter. Att de ska få i sig all näring är en självklarhet avsett vilken kost som serveras.

Odlad fisk plågas oftast värre än köttdjur, dessutom avlivad de obedövade för att det inte hinns med att följa lagen. LÄNK Den går visserligen till fundamentalistiska djurens rätt men det belyser problemet med odlad fisk. Det finns mer och neutralare information om man googlar. 

Ett annat, större problem är att vi dammsuger haven så att ortsbefolkningen lämnas utan sin näring. Det är framförallt ett problem i Afrika där våra krav på "vegetarisk fisk" ser till att människor bokstavligen svälter ihjäl. Så fiskbaserad vegetarisk kost är därför värre än en köttdiet. (Det är dessutom den troligaste orsaken till att hajattacker ökar - deras mat håller på att ta slut och nu går de över till att försöka äta människor)

Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.

Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.

Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.

Har du läst evolutionslära?
  • Gathenhielm

Absolut inte! Aktiva barn skall ha proteiner så det sprutar ur öronen.

Reasons... we all have them, at times.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?