Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
Nej av den enkla anledningen att det är dubbelmoral av stora mått att kalla sig vegetarisk när det endast betyder att utesluta djur som låter. Att de ska få i sig all näring är en självklarhet avsett vilken kost som serveras.
Odlad fisk plågas oftast värre än köttdjur, dessutom avlivad de obedövade för att det inte hinns med att följa lagen. LÄNK Den går visserligen till fundamentalistiska djurens rätt men det belyser problemet med odlad fisk. Det finns mer och neutralare information om man googlar.
Ett annat, större problem är att vi dammsuger haven så att ortsbefolkningen lämnas utan sin näring. Det är framförallt ett problem i Afrika där våra krav på "vegetarisk fisk" ser till att människor bokstavligen svälter ihjäl. Så fiskbaserad vegetarisk kost är därför värre än en köttdiet. (Det är dessutom den troligaste orsaken till att hajattacker ökar - deras mat håller på att ta slut och nu går de över till att försöka äta människor)
Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.
Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.
Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
Har du läst evolutionslära?