• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • Örontrumpet
    enbär skrev 2014-06-14 22:29:56 följande:
    Dina principer är alltså viktigare än den faktiska nyttan för miljö, klimat och djur. Du skriver ju själv att hellre ett dagis där man äter kött (och fisk) större delen av veckan än ett dagis där man huvudsakligen äter vegetariskt men fisk för dem som så önskar en dag i veckan. Hellre att en massa landlevande djur + fisk får lida än att bara fisk får lida. 
    Vilka mer åsikter tillskriver du mig? Ös på bara är du ändå håller på för jag har inte skrivit något av det där.

Det är så himla låg nivå det här att det är skämmigt och jag inser att det inte är lönt att diskutera med dig eftersom du tydligt bara vill bråka oh tjafsa med dem som inte tycker som du. Synd att du förstör en intressant diskussion. Skittrist.

• Penida
    Julligulli skrev 2014-06-14 21:00:05 följande:
    Jag tycker inte det är viktigt att barnen får i sig kött varje dag, de får de inte i dagsläget heller, men vill ändå inte ha barn på en uttalad köttfri förskola. Den dagen någon visar mig en förskola med helt köttfri kost eller enbart vegetarisk, som INTE är dålig på andra sätt kanske jag kan överväga saken. Har hittills inte hänt. 
    Samma här. Det andra är mycket viktigare för oss. Att den är köttfri är inte ens viktigt. Hade TS skrivit att förskolan också var bättre på andra sätt i jämförelse med andra förskolor hade vi absolut kunnat överväga det. Att ha våra barn på en köttfri förskola bara för att är inget för oss.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Såg TS tilläggskommentar nu, då hade vi kunnat överväga det. Det hade dock inte på något sätt varit avgörande för vårt val.

Avskyr CIO-metoder
  • enbär
    Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.
    Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.
    Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
  • enbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-15 19:48:35 följande:
    Vilka mer åsikter tillskriver du mig? Ös på bara är du ändå håller på för jag har inte skrivit något av det där.

Det är så himla låg nivå det här att det är skämmigt och jag inser att det inte är lönt att diskutera med dig eftersom du tydligt bara vill bråka oh tjafsa med dem som inte tycker som du. Synd att du förstör en intressant diskussion. Skittrist.

Ovanstående tolkade jag som att principer är viktigare än sakfrågor för dig. Ett dagis som serverar veg + fisk går fett bort. Jag tolkar det som hellre kött+fisk än bara fisk+ veg trots att det senare alternativet är bättre för miljön, klimatet och djuren, om än långt ifrån perfekt.

Men jag har ju sagt att jag inte tänker tjafsa mer om sånt. Varför struntar du inte bara i det där då om du vill diskutera sakfrågan? 

Jag kommer hädanefter inte att säga ett pip om vad du skrivit eller inte skrivit och vad jag tycker om det. Det som intresserade mig var motiveringar till varför man INTE vill att barnen ska äta vegetariskt på förskola/skola, varför man tvunget vill att de ska äta kött.
  • Oleg
    fluu skrev 2014-06-14 21:54:12 följande:
    Waldorf är lite speciellt ja, just därför räknade jag inte med det. Jag är vegetarian och jag skulle aldrig förneka sanningen för mitt barn, men jag skulle inte heller prata om likskändning eller så vid matbordet.

Detta var nog en enstaka förskola detta handlade om, jag har aldrig varit med om att någon uppmanat barnen sådär direkt.
    Mina barn älskade den vegetariska maten på sin förskola, och vi äter gärna veg hemma men kött och fisk ibland.

• Ojsan

Nej, jag vill att mitt barn äter både kött och vegetariskt varierat. Om han önskar att bli vegetarian så får han ta ställning till det själv när han blir äldre. Vi har provat vegetariska artiklar här hemma, men de spottas bara ut.

• Ojsan
    enbär skrev 2014-06-13 21:00:55 följande:
    Just nu 37% som absolut vill att barnen ska äta kött på förskola/skola. Bryr ni er inte om era barn och deras framtid? Okej att man inte ställer omsin egen kost för att man inte vet hur man lagar vegetariskt (men det är eg inte svårt). Men om nån annan (förskola/skola) hjälper en att fixa bra mat för barnen som är bättre för miljön och ger minskat lidande för djuren, så säger man nej tack! Obegripligt!
    Det är just det jag gör :) Han får välja själv när han blir äldre, jag tänker inte plocka bort köttet från hans tallrik när kötträtterna är det bästa han vet.
  • Örontrumpet
    enbär skrev 2014-06-15 22:16:52 följande:
    Ovanstående tolkade jag som att principer är viktigare än sakfrågor för dig. Ett dagis som serverar veg + fisk går fett bort. Jag tolkar det som hellre kött+fisk än bara fisk+ veg trots att det senare alternativet är bättre för miljön, klimatet och djuren, om än långt ifrån perfekt.

Men jag har ju sagt att jag inte tänker tjafsa mer om sånt. Varför struntar du inte bara i det där då om du vill diskutera sakfrågan? 

Jag kommer hädanefter inte att säga ett pip om vad du skrivit eller inte skrivit och vad jag tycker om det. Det som intresserade mig var motiveringar till varför man INTE vill att barnen ska äta vegetariskt på förskola/skola, varför man tvunget vill att de ska äta kött.
    Du gör mycket märkliga tolkningar men det beror ng på att du bara tar fasta på några fåtal ord och helt struntar i resten, det ack så viktiga sammanhanget oh resonemanget. Tja... inte konstigt att du tilldelar mig åsikter jag inte har.

Bra att du inte tänker tjafsa mer men så länge höll det eftersom du inte bara struntar i det utan fortsätter mala på. Men du menar kanske att alla andra ska ta ansvar, alla utom du som är den som tjafsar mest?

Jag har redan skrivit ett långt resonemang om det, allt det stuntade du i. Läs det igen så har du svaret.
  • enbär

Detta tycker jag är ett jätteviktigt skäl till att minska barnens köttintag. För mycket kött ökar risken för cancer och hjärtsvikt. Finns även mycket data på hjärtinfarkt och diabetes. En bra livsstil grundläggs i barndomen och det är superviktigt att barnen lär sig äta baljväxter (bönor, linser, ärter) så att de även som vuxna låter det vara ett viktigt sätt att få i sig protein och järn. Kött kan man om man så önskar äta någon gång emellanåt. Grönsaker måste förstås också vara ett naturligt inslag i kosten. Faktiskt är det så att om man vill ge sina barn ett långt och hälsosamt liv gör man helt rätt i att minska ner på köttet rejält. Plus att det förstås ger barnen en bättre miljö och mindre klimatförändringar om vi minskar köttproduktionen. Och färre djur som behöver lida!

www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-kommer-nya-kottrad_3665684.svd

Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?