• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • Hen

Eftersom mina barn får mat hemma också hade jag gärna valt det köttfria alternativet, då jag lagar mer kött än veg hemma.

• enbär
    förvirrande skrev 2014-06-18 13:45:21 följande:

Nej, kött för mig är en så pass viktig del av kosten så det vill jag inte att varken jag eller barnen ska snuvas på.

Varför är det så viktigt? Det är inte bra för hälsan, inte för miljön, inte för klimatet osv. Det kan förstås vara viktigt för dig av nåt rent subjektivt skäl som att du tycker det är så gott att det är viktigare än hälsa, milljö, klimat, djurs lidande. Men bara för att det är viktigt för dig behöver du väl inte "pracka på det" på dina barn 21 måltider i veckan? Kan man inte använda sitt logiska sinne och tänka att åtminstone barnen ska få det som är bäst, dvs så lite kött som möjligt? Man kan ju välja att själv röka, dricka öl eller cykla utan hjälm men när det gäller barnen brukar man väl vilja se till att de inte tar efter ens egna dåliga vanor i unga år?
  • Yohan

Eftersom vi äter kött hemma spelar det ju ingen större roll att barnen inte äter det på förskolan/skolan. Det är nog bara bra att begränsa köttätandet lite. Räcker att bara äta det ett par gånger i veckan.

• tessan27

Nej, det skulle jag inte. Då skulle iallafall min dotter vara hungrig varje dag. Troligtvis min son också. Alltså dem skulle inte äta någonting de flesta dagarna.

• Hen
    enbär skrev 2014-06-18 14:32:29 följande:
    Varför är det så viktigt? Det är inte bra för hälsan, inte för miljön, inte för klimatet osv. Det kan förstås vara viktigt för dig av nåt rent subjektivt skäl som att du tycker det är så gott att det är viktigare än hälsa, milljö, klimat, djurs lidande. Men bara för att det är viktigt för dig behöver du väl inte "pracka på det" på dina barn 21 måltider i veckan? Kan man inte använda sitt logiska sinne och tänka att åtminstone barnen ska få det som är bäst, dvs så lite kött som möjligt? Man kan ju välja att själv röka, dricka öl eller cykla utan hjälm men när det gäller barnen brukar man väl vilja se till att de inte tar efter ens egna dåliga vanor i unga år?
    Havregrynsgröt med en bit oxfilé på toppen till frukost alla dagar i veckan
  • enbär
    tessan27 skrev 2014-06-18 14:42:19 följande:

Nej, det skulle jag inte. Då skulle iallafall min dotter vara hungrig varje dag. Troligtvis min son också. Alltså dem skulle inte äta någonting de flesta dagarna.

Men hur kan du veta det? Sojafärs istället för köttfärs i köttfärssåsen, sojakorv, biffar. Min erfarenhet är att barn inte märker nån skillnad. Pastasallad, soppor osv osv. Finns ju alltid saker de tycker mer eller mindre om men om man inte som förälder benämner maten som "kött" eller "utan kött" brukar små barn inte fatta sånt. 
  • enbär
    Hen skrev 2014-06-18 14:54:59 följande:
    Havregrynsgröt med en bit oxfilé på toppen till frukost alla dagar i veckan
    Javisst . Men leverpastejsmacka till frukost, kött i maten på dagis och kött hemma på kvällen. Det verkar som vissa tror att barn far illa om de inte får det. Istället är det ju tvärt om! De flesta barn i Sverige skulle behöva äta MINDRE kött.
  • Duckan

Jag vet inte faktist. Hon skulle ju få kött hemma så det spelar kanske egentligen ingen roll, men jag skulle nog inte söka mig till en sån fsk iaf.

• Hen
    enbär skrev 2014-06-18 14:59:34 följande:
    Javisst smile1.gif . Men leverpastejsmacka till frukost, kött i maten på dagis och kött hemma på kvällen. Det verkar som vissa tror att barn far illa om de inte får det. Istället är det ju tvärt om! De flesta barn i Sverige skulle behöva äta MINDRE kött.

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?