• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • konkelbär
    Gathenhielm skrev 2014-06-14 10:30:48 följande:
    För det första ställer jag mig skeptisk till begreppet "lägre stående varelser".

För det andra måste inte en "lägre" varelse ha lägre intelligens.

För det tredje ser jag inte vad detta har att göra med huruvida man äter djuren eller inte.

För det fjärde: Äter du bläckfisk?

Varför man väljer bort kött beror i många fall på att man sympatiserar med djuren, inte vill orsaka dem lidande. Många anser att fiskar inte är tillräckligt intelligenta för att förstå lidelse i den bemärkelsen och känner därför att det är ok att äta fisk.

En riktig vegetarian i den bemärkelsen äter inte fisk. En "vegetarisk förskola" skulle därmed inte servera fisk. (Om jag förstod dig rätt så ansåg du att fisk-ätande och vegetarianism var dubbelmoral. Jag försöker bara hjälpa dig förstå hur somliga sk. Demi-vegetarianer resonerar).

Jag äter inte bläckfisk.
  • Örontrumpet
    konkelbär skrev 2014-06-14 14:27:45 följande:

Varför man väljer bort kött beror i många fall på att man sympatiserar med djuren, inte vill orsaka dem lidande. Många anser att fiskar inte är tillräckligt intelligenta för att förstå lidelse i den bemärkelsen och känner därför att det är ok att äta fisk.

En riktig vegetarian i den bemärkelsen äter inte fisk. En "vegetarisk förskola" skulle därmed inte servera fisk. (Om jag förstod dig rätt så ansåg du att fisk-ätande och vegetarianism var dubbelmoral. Jag försöker bara hjälpa dig förstå hur somliga sk. Demi-vegetarianer resonerar).

Jag äter inte bläckfisk.
    "Många" är okunniga men ärligt är du ingen talesperson för alla eller ens "många" utan du talar för dig. Vi har försökt förklara att det inte handlar om intelligens. Att man särskiljer fisk från andra djur beror på okunskap och att man värderar det skrikande djuret över det som är tyst och inte kan förmedla sin ångest på ett sätt som vi kan tyda med ögon och öron. 

Det finns gott om människor som kallar sig vegetarianer trots att de äter fisk därför är möjligheten mycket stor att en vegetarisk förskola skulle servera fisk. Folk tänker helt enkelt inte efter innan de öppnar munnen. Mer korrekt är att de äter allt utom kött från skrikande djur sen om man kallar dem för "riktiga" eller inte lägger jag ingen värdering i men jag gillar att kalla saker för sitt rätta namn.

Det är dubbelmoral att inte äta kött av moraliska och etiska skäl och samtidigt äta fisk. Jag behöver inte förstå hur okunniga tänker utan det är du som måste förstå dubbelmoralen i det.

• enbär
    Jennie med ie skrev 2014-06-14 10:46:12 följande:
    Ja det skulle jag, om de inte påstod sig servera bara vegetarisk kost. "Vegetariska" menyer som innehåller fisk går liksom bort... Förstår de inte ens att fiskar är djur så gurkan de ge mitt barn god pedagogisk verksamhet?
    Förskolan/skolan i mitt exempel är "köttfri". Jag har aldrig påstått att den är "vegetarisk". Jag är mycket väl medveten om att fisk inte ingår i vegetarisk mat. Jag skrev att förskolan serverar vegetarisk mat, någon dag i veckan fisk för dem som så önskar. Självklart är den dagen inte vegetarisk för de barn som väljer fisk, men det har jag ju aldrig påstått heller.

Orsaken till att jag lade in en "fiskdag" var för att kanske göra det lättare för köttätande föräldrar att välja denna förskola, att det skulle kännas som ett mindre steg om man inte tagit bort fisken också.
  • Örontrumpet
    enbär skrev 2014-06-14 20:12:28 följande:
    Förskolan/skolan i mitt exempel är "köttfri". Jag har aldrig påstått att den är "vegetarisk". Jag är mycket väl medveten om att fisk inte ingår i vegetarisk mat. Jag skrev att förskolan serverar vegetarisk mat, någon dag i veckan fisk för dem som så önskar. Självklart är den dagen inte vegetarisk för de barn som väljer fisk, men det har jag ju aldrig påstått heller.

Orsaken till att jag lade in en "fiskdag" var för att kanske göra det lättare för köttätande föräldrar att välja denna förskola, att det skulle kännas som ett mindre steg om man inte tagit bort fisken också.
    Väljer man att servera kött är den inte vegetarisk. Punkt.

Har man dessutom argumentet att föräldrar är mer lättköpta är det verkligen bara för att rida på populistiska vindar och sånt får mig att dra öronen åt mig direkt..

Av ren nyfikenhet, funderar du på att starta denna förskola?
  • Julligulli
    fluu skrev 2014-06-14 04:36:27 följande:
    Tror du på allvar att det är något som personalen skulle propagera om för små barn under lunchen? Eller ens att de flesta vegetarianer gör det?
    Har vänner som tog sina barn ur just en waldorf-förskola eftersom det pratades vitt och brett om att barnen borde "gå hem och säga till mamma och pappa att inte äta de stackars djuren". Hur jävla dum får man bli, liksom. 

De vänner jag har som är vegetarianer eller veganer vet bättre än att predika för oss karnevorer, så jag förutsätter att de vettiga är fler än dårarna som gör som i fallet ovan. 
  • Julligulli

Ärligt talat undrar jag vad som får en att fokusera så mycket på just vilken mat förskolan serverar och inte på vilken sorts pedagogik som drivs, hur personaltätheten ser ut och hur stora barngrupperna är. Visst vill man att alla delar av förskolan ska vara bra och gärna överensstämma med ens egna livsval och åsikter, men jag ser inte hur maten kan ha så stor betydelse att den överskuggar allt annat. 

• Örontrumpet
    Julligulli skrev 2014-06-14 20:20:07 följande:
    Ärligt talat undrar jag vad som får en att fokusera så mycket på just vilken mat förskolan serverar och inte på vilken sorts pedagogik som drivs, hur personaltätheten ser ut och hur stora barngrupperna är. Visst vill man att alla delar av förskolan ska vara bra och gärna överensstämma med ens egna livsval och åsikter, men jag ser inte hur maten kan ha så stor betydelse att den överskuggar allt annat. 
  • Nocere

Jag har mina barn på en fsk som bara serverar vegetarisk mat. Tycker det är super bra. Vi äter dock kött hemma. Men då bara vilt (hjort, älg, vildsvin).

• Dr Mupp

Jag skulle välja bort den ja. Vad ska de liksom ge mitt barn som är laktosintolerant och allergisk mot nötter, jordnötter, mandel, skaldjur och alla former av baljväxter?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?