konkelbär skrev 2014-06-14 14:27:45 följande:
Varför man väljer bort kött beror i många fall på att man sympatiserar med djuren, inte vill orsaka dem lidande. Många anser att fiskar inte är tillräckligt intelligenta för att förstå lidelse i den bemärkelsen och känner därför att det är ok att äta fisk.
En riktig vegetarian i den bemärkelsen äter inte fisk. En "vegetarisk förskola" skulle därmed inte servera fisk. (Om jag förstod dig rätt så ansåg du att fisk-ätande och vegetarianism var dubbelmoral. Jag försöker bara hjälpa dig förstå hur somliga sk. Demi-vegetarianer resonerar).
Jag äter inte bläckfisk.
"Många" är okunniga men ärligt är du ingen talesperson för alla eller ens "många" utan du talar för dig. Vi har försökt förklara att det inte handlar om intelligens. Att man särskiljer fisk från andra djur beror på okunskap och att man värderar det skrikande djuret över det som är tyst och inte kan förmedla sin ångest på ett sätt som vi kan tyda med ögon och öron.
Det finns gott om människor som kallar sig vegetarianer trots att de äter fisk därför är möjligheten mycket stor att en vegetarisk förskola skulle servera fisk. Folk tänker helt enkelt inte efter innan de öppnar munnen. Mer korrekt är att de äter allt utom kött från skrikande djur sen om man kallar dem för "riktiga" eller inte lägger jag ingen värdering i men jag gillar att kalla saker för sitt rätta namn.
Det är dubbelmoral att inte äta kött av moraliska och etiska skäl och samtidigt äta fisk. Jag behöver inte förstå hur okunniga tänker utan det är du som måste förstå dubbelmoralen i det.