• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • MiaMorot

OJ, äggplock som inte kändes? fick du nå smärtstillande innan då eller? förstår annars inte hur det är möjligt..? Jag tyckte som sagt det gjorde vidrigt ont både då och resten av dagen. Men värst då såklart.

Vi kan inte få barn på egen hand på grund av alldeles för få spermier. Typ 300 000 st/ml eller nåt sånt. Och av dessa 300 000 så kan knappt inga simma ordentligt.

Usch nej det låter ju inte som att du tål hormoner jättebra kanske.. eller ja, att du är sjukt lättpåverkad kanske. Tråkigt!

Men jag blir avundsjuk på att ni fick så mycket till frysen! :D

• calabalic
    MiaMorot skrev 2014-08-14 19:11:00 följande:

OJ, äggplock som inte kändes? fick du nå smärtstillande innan då eller? förstår annars inte hur det är möjligt..? Jag tyckte som sagt det gjorde vidrigt ont både då och resten av dagen. Men värst då såklart.

Vi kan inte få barn på egen hand på grund av alldeles för få spermier. Typ 300 000 st/ml eller nåt sånt. Och av dessa 300 000 så kan knappt inga simma ordentligt.

Usch nej det låter ju inte som att du tål hormoner jättebra kanske.. eller ja, att du är sjukt lättpåverkad kanske. Tråkigt!

Men jag blir avundsjuk på att ni fick så mycket till frysen! :D

Men vadå, fick du inte smärtstillande eller? Trodde alltid man fick det. Jag fick morfin och det funkade kanon på mig. Väldigt skön känsla när morfinet börjar verka, som en varm våg av "det ordnar sig"-känsla. :) Men jag vet att en del känner en del ändå trots morfin. Sen gjorde det förstås ont när morfinet slutade verka, som väldigt kraftig mensvärk, men inget jag inte kunde stå ut med.

Det känns som de flesta som har problem med få spermier lyckas genom IVF (förutsatt att det finns några spermier), bara man inte har några ytterligare problem. Hoppas ni lyckas på första försöket även denna gång! :)
  • lucylight
    Speck skrev 2014-08-14 18:57:46 följande:

Lucylight: va härligt att ni fått er kallelse! Vet ni redan nu att ni kör korta metoden?

Miamorot : det gjorde jätteont på mig med och jag fick en hel del morfin. Ser inte fram emot det jättemycket. Men det är bara fokusera på varför man gör det så känns det bättre :)

Nej det står väl inte skrivet, men lät väl som det blir korta! Jag producerar själv mycket ägg enl blodprov och hon såg flera äggblåsor när hon gjorde ultraljudet vid utredningen. Kör de inte långa oftast om man har problem med ägglossning, eller har jag fått det hela om bakfoten?
  • MiaMorot
    lucylight skrev 2014-08-14 19:44:17 följande:
    Nej det står väl inte skrivet, men lät väl som det blir korta! Jag producerar själv mycket ägg enl blodprov och hon såg flera äggblåsor när hon gjorde ultraljudet vid utredningen. Kör de inte långa oftast om man har problem med ägglossning, eller har jag fått det hela om bakfoten?
     jag tror att (beroende lite på orsak till barnlösheten kanske) att man som förstagångsIVFare nästan alltid kör långa metoden, för att de då har koll på ett annat sätt. Då startar man ju lixom från 0. Och funkar det bra så fortsätter man nog på det sen med, och om det inte gick bra, testar man nog korta metoden.
    Så har jag förstått det iaf :)
  • MiaMorot
    calabalic skrev 2014-08-14 19:35:31 följande:
    Men vadå, fick du inte smärtstillande eller? Trodde alltid man fick det. Jag fick morfin och det funkade kanon på mig. Väldigt skön känsla när morfinet börjar verka, som en varm våg av "det ordnar sig"-känsla. :) Men jag vet att en del känner en del ändå trots morfin. Sen gjorde det förstås ont när morfinet slutade verka, som väldigt kraftig mensvärk, men inget jag inte kunde stå ut med.

Det känns som de flesta som har problem med få spermier lyckas genom IVF (förutsatt att det finns några spermier), bara man inte har några ytterligare problem. Hoppas ni lyckas på första försöket även denna gång! :)
    Jag fick 2 panodil någon timme innan. sen satte de bara en infart, ifall att det skulle behövas mer. Och när jag nästan skrek rakt ut när de började plocka äggen, och tårarna sprutade så fick jag en skvätt morfin, och sen gick det iaf lite bättre. Men jag blev mest yr tyckte jag.

Denna gång ska jag säga till innan att jag upplevde förra gången som väldigt smärtsam och hoppas jag kan få mer bedövning innan, i förebyggande syfte..
  • MiaMorot

Och förresten, om man vill läsa om min förra resa så finns den i bloggen. Ska nog starta en ny imorn när nya behandlingen drar igång! Är så kul att ha i framtiden :)

• pco

För mig som ej har egen äl så började jag med långa o sen när det intefunkade alls så körde jag korta metoden och bytte till crinone så funkade det, dock slutade de 4 senaste med mf men funkad iaf betydligt bättre med korta :)

• Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-14 21:23:29 följande:

Jag fick 2 panodil någon timme innan. sen satte de bara en infart, ifall att det skulle behövas mer. Och när jag nästan skrek rakt ut när de började plocka äggen, och tårarna sprutade så fick jag en skvätt morfin, och sen gick det iaf lite bättre. Men jag blev mest yr tyckte jag.

Denna gång ska jag säga till innan att jag upplevde förra gången som väldigt smärtsam och hoppas jag kan få mer bedövning innan, i förebyggande syfte..

De gav mig maxdos i allt. Jag var klarvaken och kände ALLT. Lika så för min man som skulle plocka ut han med... Nu, 8 månader senare har han fortfarande ett blåmärke. Jag vill inte veta hur min livmoder ser ut... :'(
  • TreTriss

Hej!

Kan jag hoppa in här?
    Påbörjar sprutstart imorgon (korta protokollet, oförklarlig barnlöshet) på Huddinge!

Kört tre inseminationer på Sophiahemmet innan, så är lite inne i det, men ändå nervöst!

• Moolie
    TreTriss skrev 2014-08-15 09:30:45 följande:

Hej!

Kan jag hoppa in här?

Påbörjar sprutstart imorgon (korta protokollet, oförklarlig barnlöshet) på Huddinge!

Kört tre inseminationer på Sophiahemmet innan, så är lite inne i det, men ändå nervöst!

Det är nog lika nervöst varje gång!! Välkommen hit! :)

Vill du berätta om din resa såhär långt...?
Svar på tråden IVF hösten 2014