• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Nickidocka

Underligt egentligen hur öppettider kan störa en så naturlig ssk som att få en chans att få barn!

Jag är idag på spraydag 7, tycker det går bra trots alla möjliga biverkningar, är glad att få vara igång. Prover den 18/8 och därefter sprutor, äggplock mm. Det är nära nu!!! Spännande. ?

• Shatiri

Hej!

Jag hoppar också gärna in här. Känner ett behov att diskutera med människor som går igenom en liknande situation.
    Min historia:
    Jag och make började försöka för ca 2 år sedan då precis 31 år gammal, efter 1 år blev det utredning som inte visade några fel, dvs oförklarlig infertilitet.
    Första ivf gjordes i juni i år, det långa protokollet, 9 plockade ägg, 5 befruktade, 1 som var bra för att sätta in.Inga ägg till frysen. Ingen graviditet.
    Väntar nu på försök nummer 2. Planerad start ca vecka 39 med nässpray och hela kittet.
    Känns bra att snart köra igång men ändå sån ångest. Ibland går det bra och ibland mindre bra. Känns som alla andra "hinner före" fast det inte är någon tävling. Blir snarare uppgiven än glad när vänner blir gravida som inte försökt alls länge. Frustration är väl det minsta man kan säga. Hoppas det kommer kännas bättre att prata med fler i samma sits
    Just det, går på Sahlgrenska.

• Ananas

Hej!

Jag hoppar gärna med här!

Har en son som jag fick med hjälp av IVF, den långa metoden, på RMC Lkpg 2012. Man konstaterade manlig infertilitet under utredning. 

Vi började syskonförsök i höstas, då den korta metoden, eftersom jag blev överstimulerad. Tyvärr med mycket sämre resultat så jag fick inget embryo återfört. Då framkom också att det inte fanns någon manlig infertilitet som hinder längre, så sedan dess har vi försökt på egen hand utan framgång.

Så nu gör vi syskonförsök nr 2 och då med långa metoden igen. Spraystart den 30 augusti. 

• pco

Får man hoppa in?

Detta mitt 5 försök men 8 insättningen. Har 4st mf bakom mig. Kör med progynon nu inför FET av blastis 25/8. Gick på SU innan med gratis försöken (Sahlgrenska) nu med betalda försöken går vi på CA ( Carlanderska)

Undrar hur mkt sånt här en människa klarar av egentligen, man är verkligen nere på botten.
    Vill tipsa om babyklister som man kan beställa från Danmark, inget 100% att det funkar men läst här många på fm spm lyckats med detta. Har själv precis beställt en flaska som är på ingång. I Danmark används detta vid ivf och för de som ska förhindra akut mf.

Efter denna omgång, om inget blir nu kommer vi starta upp för adoption och sedan med tiden starta sista betalda försöket vi har kvar efter detta FET. 64.000kr för inget känns tungt :/
    Men måste sägs att CA är enormt duktiga och finnas alltid till hands oavsett tid på dygnet, 1 gång fick jag ringa mitt i natten och det är en som har jour telefon :) så till er som sedan ska gå över o betala, rekommenderar jag de.

• pco

Sesanka: fyy, det är verkligen inte okej att låta dig vänta bara för att de har öppet :( vad fasen tror de?? Att din äl ska rätta sig efter deras öppettider lixom?! Det är nog svårt att gå igenom detta och allväntan och längtan efter en familj, och sen behöva vänta ytterligare bara för att de ska vara lediga på helgen :( .. Kan du inte byta? Elr är det gratis försöken du gör som gör att du måste gå där?

• Tiger201008

Någon som gör IVF i Göteborg Sahlgrenska? Undrar Lite ungefär hur lång väntetiden är efter första läkarbesöket. Tacksam för svar

• MiaMorot
    Ananas skrev 2014-08-11 15:44:06 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna med här!

Har en son som jag fick med hjälp av IVF, den långa metoden, på RMC Lkpg 2012. Man konstaterade manlig infertilitet under utredning. 

Vi började syskonförsök i höstas, då den korta metoden, eftersom jag blev överstimulerad. Tyvärr med mycket sämre resultat så jag fick inget embryo återfört. Då framkom också att det inte fanns någon manlig infertilitet som hinder längre, så sedan dess har vi försökt på egen hand utan framgång.

Så nu gör vi syskonförsök nr 2 och då med långa metoden igen. Spraystart den 30 augusti. 

Hej!

Vad spännande med en till som kör syskonförsök i Linköping! Jag undrar hur de gör med betalningen nu n'r man ska finansiera det hela själv. Betalar man i kassan vid något av besöken, eller skickas det faktura hem sen?
    Här ska vi göra ett försök med korta metoden. Sprutstart på fredag! :D
  • calabalic

MiaMorot - Jag tror att man får en faktura. I mitt fall betalar min arbetsgivare eftersom de har beviljat bruttolöneavdrag. Då blir det mycket billigare - har du kollat den möjligheten? Kostar inte företaget nånting.

• MiaMorot

Har faktiskt inte kollat upp så mycket gällande bruttolöneavdrag då det känns som att väldigt få arbetsgivare går med på det (?) Själv jobbar jag inom landstinget och vad jag läst mig til är det få inom landstinget som fått göra bruttolöneavdrag, och sambon jobbar på en mindre privat firma.. så jag vet inte. Är det värt att fråga? 

• Moolie
    MiaMorot skrev 2014-08-12 05:55:51 följande:

Har faktiskt inte kollat upp så mycket gällande bruttolöneavdrag då det känns som att väldigt få arbetsgivare går med på det (?) Själv jobbar jag inom landstinget och vad jag läst mig til är det få inom landstinget som fått göra bruttolöneavdrag, och sambon jobbar på en mindre privat firma.. så jag vet inte. Är det värt att fråga? 

På din makes jobb är det ABSOLUT värt att fråga!! Jag blev nekad, är kommunalt anställd.
Svar på tråden IVF hösten 2014